Kampfisk i lite akvarie uten sand osv

Jeg kjent jeg ble litt paff her.Prata med ei som har en kampfisk i et lite akvarie.Det er ikke filter,pumpe eller varmekolbe i akvariet.Det er en plante i akvariet med noen steiner rundt ellers er det ikke grus eller eller sand i det i det hele tatt.

Hva kan skje med denne fisken?Har prøv å forklare at det skal være minimum 60 liter,sand,varmekolbe,filter og pumpe i det og at det må kjøres inn i ca 5-6 uker men fikk bare det at mange dyrebutikker sier at fisken kan være på liten plass når den er alene og at det er veldig vanlig å ha kampfisken i lite akvarie.
Det er virkelig trist at det er så mye uforstand blant folk. Det er liksom lov å tenke litt selv, men noen vil bare ikke forstå at det de driver med er dyreplageri. Noen vil ikke høre heller, samme hvor godt man forklarer ting. Man kan ikke få gjort så mye med det, dessverre. Har selv en venninne som nekter å høre på fornuft når jeg snakker med henne om hennes lille akvarier fullt av store fisk. Hun er jo egentlig ikke dum ellers, men når det gjelder dette er hun stokk dum. Jeg har skjønt at dersom jeg fortsetter å si noe mer til henne vil vårt "vennskap" ta slutt, så nå holder jeg kjeft, men det skjærer meg jo i hjertet å vite at fiskene lider som følge av hennes uforstand.
Betta
Er så sinnsykt trist at betta fisken er så missforstått. Eller Labyrinth organet generelt, er veldig missforstått. Selv om fisken kan klare seg i en kopp vann, er dette så langt ifra hvordan fisken egentlig lever i det fri.
Får så sinnsykt vondt i hjertet mitt når jeg ser hva en del folk gjør med fiskene sine. Jeg er helt med på at dyr går tapt i naturens gang, men eksempler med store scalarer i 50 Liters selskapskar, får meg til og lure på om det er helt nedrullet hos en del mennesker.
Er ikke folk nysgjerrige på hvilke dyr de holder, ønsker de dem ikke godt og ikke minst hva f... skal dem med akvarie når det egentlig ikke bryr dem dritt.
Mange triste syn i dyrebutikkene også, men det verste er de som selger fisk og akvarietilbehør uten skikkelig kunnskap. Jeg forstår at det er utrolig mye for de ansatte og sette seg inn i, og synes ikke de enkelte selgerne ska ha skylden for alle den
hårreisende påstandene de kommer med , for det er faktisk de som driver butikkene som skal sørge for kompetansen. Det skal også sies at det finnes enkelte rundt omkring i butikker med kjempe kompetanse, man må bare velge de med mest erfaring.
Mener også at som hobby akvarist så har man et stort ansvar for å lese seg opp på det man driver med fra den minste bakterien til den største fisken man har. Les og lær, folk må slutte å drepe og plage dyr, bare fordi at man synes det ser fint ut eller fordi man bare skal ha en fisk, på tross av alle annbefalinger og sunn fornuft. Blir oppriktig trist og forbanna over sånne ting.
NEI, NEI, NEI!
Dette er vondt å høre.
Jeg ble vist til denne linken der det står at de kan være oppi glass 10*10 :S http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Fisk&h=d&id=134
Kjenner også noen som har hatt de rimelig trangt. Det var en sylinderformet blomstervase ellernoe slikt. Den kunne knapt snu seg, det var ikke sand eller planter osv, bare vann.

Den gangen drev jeg ikke med akvarie men hun snakket med meg senere da jeg allerede var i full sving og da mente hun bastant at kampfisken hadde det heeeelt fint den korte perioden den levde - for de VILLE jo ha det trangt hadde hun blitt fortalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap