Kjønnsbestemme kampfisk

Jeg hadde inntill i går en hann og en hunn i lag i karret mitt. De har gått der nå godt over 1/2 år og de har vært så rolige. Spesielt hannen (vanlig weil-tail) har jo vært utrolig snill og grei, mens hunnen ikke har gjort så mye av seg heller. MEN i går fant jeg hannen helt ribba og "hunnen" gikk løs på han når hun hadde sjangsen. Tok ut hannen, men den døde desverre i løpet av natta. Så jeg begynner jo å mistenke at denne hunnen kanskje kan være en korthalet hann. Jeg ser ingen eggleggerorgan eller noe på den... Skal prøve å lese litt rundt å se. Men syns det er rart at det har gått så langt tid, men jeg ser nå på den korthalete at den er ganske mye større nå en den var når jeg kjøpte den. Har ikke tenkt over det før nå, men den har nok froandret seg en del. Er det noen som har bilder av en hunn evt en korthalet hann? Så jeg kan se om jeg ser forskjell?

Det har ikke vært snakk om noe reirbygging, eller noe i den duren. De går i et karr med for mye strøm og noen andre fisker, så tror ikke det er det som er problemet. Og viss det er en hunn, kan de gå fint i lag med hannen lenge, for å så plutselig ikke gå i lag med de lenger?

Jeg har hatt akkurat samme situasjonen selv.. En gammel og grå hunn og en nydelig VT hann som var ganske tøff i dysen gikk sammen i 80 liter. Plutselig hadde hun gitt ham juling og han fløt stein dau i overflaten. Nå har jeg 5 hunner sammen, og de er kjempegrei med hverandre. Hannen må gå for seg selv for han gir dem absolutt ikke fred. Det er nok en hunn du har, men det er ikke uvanlig at de banker gutta dessverre.
Prøver å legge ut et bilde her nå. Litt skitten glass ( har litt alger på glasset som jeg har prblemer med å få bort) og litt hurtigarbeid, men du ser kanksje det du vil se:
Hei, jeg synes det ser ut som en plakat. ( korthalet han )
Hvordan skiller man hann og hunn? Jeg trodde det var på sløret, men viss hannen har kort slør også så ble det jo litt vanskeligere. :-P
Helt umulig å se kjønn fra det bildet der.

Det at kampfisker har slør i det heletatt er jo menneskers værk, så egentlig skal de være uten. Nå har de til og med avlet fram hunner med ganske så lange slør.

Kjønnet ser en litt på kroppsfasong, og selvfølgelig på eggleggingsorganet.
Hvordan må jeg evt ta bilde da, for at det skal være mulig å se kjønn?
Er det evt noen som har bilde av en hunn der man ser eggleggingsorganet? Slik at jeg vet hva jeg skal se etter.
Nå ble jeg og litt i tvil... På mine hunner er slørene lange i det hele tatt, og på mine hunner seg du på både adferd, form og fasong at de er hunner. Kjøp deg en hun til da og se hva som skjer?
Jeg har sett litt på bilder her inne nå, og syns denne her ser kraftigere ut en hunnene på bildet. I kroppen syns jeg det ligner mer en hann, så jeg begynner å tro at det kanskje kan være det...
Dette er i hvert fall en kampfiskjente!
Enkelte hanner har eggleggingsorgan (eller dvs, en hvit prikk som ser ut som eggleggingsorgan, men som seff ikke er det) og enkelte hunner som ikke har det, så man kan ikke se utelukkende på det. Man må se på hele kroppen dens og lengden på sløret. Det finnes enkelte hanner som ser ut som hunner, og enkelte hunner som ser ut som hanner, og den eneste måten man kan være 100% sikker er ved å hive to fisker sammen og se hvilken som legger egg

Men som regel kan man se det ganske tydelig på kroppen og sløret. Med litt trening er det veldig lett å skille plakathanner fra hunner og.

Fisken øverst i tråden er litt vrien. Da jeg så miniatyrbildet tenkte jeg umiddelbart at det er en hann, men da jeg forstørret det synes jeg den er veldig feminin i kroppen.
Mvjnz
Enkelte hanner har eggleggingsorgan (eller dvs, en hvit prikk som ser ut som eggleggingsorgan, men som seff ikke er det), så man kan ikke se utelukkende på det. Man må se på hele kroppen dens og lengden på sløret. Det finnes enkelte hanner som ser ut som hunner, og enkelte hunner som ser ut som hanner, og den eneste måten man kan være 100% sikker er ved å hive to fisker sammen og se hvilken som legger egg :) Men som regel kan man se det ganske tydelig på kroppen og sløret. Med litt trening er det veldig lett å skille plakathanner fra hunner og, og fisken øverst i tråden er en plakathann.

Da er det kanskje ikke så rart den tok livet av den andre... Men det er rart at de gikk sammen så lenge. Eller, har plakathhannen kanskje ikke vært ordentlig voksen?
Nå forandret jeg svaret mitt etter at du siterte meg. Som sagt trodde jeg det var en hann til jeg forstørret bildet, nå er jeg ikke sikker lenger

Hvis han fremdeles er ung kan det forklare hvorfor han ser litt feminin ut. Men noen ganger går det bra en god stund, og så plutselig slåss de eller tar livet av hverandre. Men hunner kan også drepe hverandre.

For noen år siden hadde jeg en særdelen hissig hunn som rakk å drepe én hunn og skade 2 andre i løpet av en time før jeg oppdaget hva som hadde skjedd og skilte dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap