Importere kampfisk?

Hei!

Jeg har sittet og sett på flotte kampfisker i utlandet, lettere sagt fra Australia. De kampfiskene jeg ser i dyrebutikkene er langt i fra så flotte, og lurer på om jeg rett og slett skal importere?

http://www.youtube.com/user/greatbetta?feature=watch

Noen her inne som har kjøpt fisk herfra før? Noe spesielt jeg må tenke på?

Eller kan jeg finne like fine fisker i Norge? Eller kanskje andre land? Hvor får egentlig folk tak i disse flotte fiskene hen?
Vet noen har importert fra Tyskland, men det ble dyrt...
Ganske sikker på at de ikke kan eksportere fiskene fra Australia.

Det er nok bedre hvis du ser på asiatisk fisk, der er det mye pent. Sjekk www.aquabid.com. Er ikke sikker på reglene for import til Norge, men mener det er mye mindre strengt enn her i Australia.

Tror muligens det bare er å kjøpe dem fra selger på AB, og deretter arrangere transport til Norge? Selger vet som regel hva reglene er, men engelsken deres er ikke alltid like grei å forstå, så det er best hvis du bare sjekker med Mattilsynet. Vet ikke om du må ha tillatelse fra Mattilsynet, men vet de må hvertfall ikke sitte i karantene.

Når jeg importerer fra Asia hit til Australia, må fiskene sitte i karantene en uke etter de har ankommet Australia, og man må betale for karantene og importgebyr, så sånt sett er dere heldige i Norge.
Jeg mente det sto at de kan sende til Europa, tror du at dem ikke sender helt til Norge, eller at det er regler som forbyr importering i fra Australia? Men takk for linken, jeg skal ta en titt Er det flere forskjellige selgere på linken din?
Ser nå at det er auksjon med mange forskjellige selgere, egentlig kunne jeg tenkt meg et normalt kjøp med en selger jeg "vet" jeg kan stole på først, og som jeg vet at de klarer å få fisken lovlig inn i Norge. Det er første gang jeg skal kjøpe kampfisk, har god tid på meg i og med at karet ikke er klart enda. Egentlig burde jeg kanskje ha begynt hos dyrebutikken? Men der er det så kjedelige varianter syntes jeg. Har lyst til å få frem yngel med tiden så ønsker å satse på beste med en gang
En får faktisk til tider veldig fine kampfisk her til lands om en bare leter på de rette plassene. Kikker du inn på bildetråden med kampfisk, vil du se mye fin fisk.
Hvor er de rette plassene da Pål? Finnes det noen oppdretter lister på kampfisk i Norge?
Jeg har kjøpt fra aquabid flere ganger og aldri opplevd noe problemer. Man betaler også med paypal og da er det enkelt å fryse en betaling og/eller få refundert pengene. Det er som regel ikke store beløp det er snakk om heller.

Men hvis det er din første kampfisk er det kanskje litt overkill å importere. Er mye fint i Norge og. Mange butikker kan bestille forskjellig hvis du spør, eller du kan finne selgere her inne. Er mange her inne som har mye pent og som har hatt oppdrett på dem.
Er det ikke en ganske bra akvariebutikk på Gol ? De vet nok det meste om import. Hvis du snakker litt pent med gutta der så kanskje de er villig til å hjelpe deg. Men regn med at det ikke blir gratis...
Jo, det er det jeg også har tenkt. At det er bedre å kjøpe en i fra dyrebutikken. Men så tenker jeg, hva er vitsen i å kjøpe en på dyrebutikken, når jeg kan få en som jeg faktisk HAR lyst på i utlandet? Men ville helst ha kjøpt i Norge. Så skal se i Norge først, og kan høre på Gol om hva de kan bestille inn. Jeg var å så i butikken her om dagen, da hadde de nesten 10 hanner inne. Men ingen som falt sånn spesielt i smak.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap