Rar oppførsel på kampfisken?

Har hatt kampfisk i en 17 liter i et par måneder med to pansermaller.
Kampfisken har vært "lykkelig" og utforskende, men den siste uka så holder den seg bare til en og en side av akvariumet og svømmer bare frem og tilbake den siden, i en rett strek... som en gammel mann som bare spaserer frem og tilbake. Han kommer mot meg om jeg hilser på. Finnene er store og fine og spiser greit. Men syns han virker så "rar"... Noen som har hatt kampfisk lenge som kjenner dette igjen?
Har ikke peil, men lurer på (ja bortsett fra at akvariumet er for lite for artene du har) hvordan er vannverdiene, hvor ofte og hvor mye bytter du vann?
Kampfisker liker ikke for sterk lys og elsker å gjemme seg i planter eller huler samt minst 24 grader. Den liker heller ikke for sterk strøm på pumpa da den må opp å trekke luft. I mine kampfisk kar (20l med 1 kampfisk i hvert kar) har jeg "svake" pumper og de med god strøm (75l) justerer jeg en annen vei, godt med gjemme steder og endel flyteplanter.
Vannet byttes ca 10-20% hver 14. dag som anbetalt. Vannet er krystallklart og har en "behagelig varm" temp, uten at jeg har målt. Finnes en liten stubbe med vekst på og har en annen plantesak oppi. Pumpa er ikke for sterk heller.

Han er faktisk bedre idag!
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap