Kampfisk... to hunner og en hann, eller tre hanner...

For snart et år siden kjøpte jeg tre kampfisk. Skulle ha to hunner og en hann. Fikk med en med langt slør, og to med korte finner. Disse har gått fint sammen, bare litt jaging innimellom. Ikke noe særlig med skumreder, men ikke noe slossing heller. Har stusset litt på at begge hunnene er blitt større i kroppen enn hannen.
Så satt jeg her og leste litt om kampfisk og så på bilder, så lurer jeg litt på om jeg kan ha fått meg to hanner, plakat. Legger ved noen bilder, og håper noen som har god kunnskap om kampfisk kan hjelpe meg.
Hunnene kan godt bli gigantiske de, særlig om det ikke er lek og egglegging. At det ikke har vært noe slossing, tyder jo på at det er to hunner du har.

For å være sikker, så bør du se etter eggleggingsorgan; en hvit tapp mellom brystfinnene...
Har sett etter, men kan ikke finne noen hvit tapp. Skal se litt nøyere og se om jeg kan finne noe, men de står jo ikke stille lenge av gangen.
Har vært ute noen timer, og nå da vi kom hjem kunne jeg ikke finne hannen. Ser ingen hvite tapper på hunnene.
Etter en stund kom hannen frem, og han har fått gjennomgå... Helt frynsete stakkars. Tror jeg må omplassere ham, hvis han skal overleve, for den blå hunnen er veldig til å jage han.
Har opplevd det samme som deg ved å kjøpe plakat hu fisk som viste seg å være han. Den bodde sammen med en hann i over 1 år og det gikk fint, men ettersom 2 hanner kan plutselig gå til angrep på hverandre så valgte jeg å skille dem. Som Sissimor så skal dem ha en hvit tapp under, men den kan også være veldig liten i noen tilfeller. Man kan også se det på under finnen om den bruser seg opp samt kroppsbygningen, men da må man ha litt mer peil
Hu kampfisker kan også være hissige..
Her er bilde av de to hunnene. Den blå har alltid vært størst, og mest aggressiv. Den begynte plutselig å gå løs på hannen i dag. Nå går han for seg selv i et litersmål... Må finne på noe lurt før kvelden...
Det er denne jeg mistenker kan være en hann...
Tror jeg må ta de med til dyrebutikken å bytte de. Kan jo ikke la de ta livet av hverandre.
Utifra finnen under så ser det ut som en hann ja. Den har ganske lik kroppsform som min plakat hann.
Er nok uansett lettere for deg å se da den jager den andre om hvordan finnene kommer frem da den bruker seg opp.

Om du ser på denne så er hannen øverst og hua underst.
Tusen takk for hjelpen. Da har jeg ihvertfall to hanner og muligens en hunn. Nå er den hannen med korte finner isolert i egen bolle, og de to andre går i akvariet. Nå har den med lange finner fått opp selvtilliten og bruser seg veldig. Tydelig at en rival er borte.
Får se hvordan de går sammen nå, men må nok ta en tur til dyrebutikken og bytte en fisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap