Forundret

når jeg søker på forskjellige informasjons lenker inne på dette forumet, er det en ting som slår meg. hvordan enkelte blir svart av andre medlemmer. jeg selv var heldig og fikk mange gode råd og svar, som resulterte i at jeg kjøpte meg større kar og begynte å lese mer om fiskene før jeg kjøpte dem, men jeg fikk hyggelige svar og god veiledning av andre her inne. men når jeg leser andre som også har skrevet for det at de trenger hjelp så blir jeg forundret over hvor nedlatende og frekk enkelte kan være.. hvordan skal det liksom inspirere folk til å tilegne seg ny og viktig informasjon fra dem her inne som faktisk har en kjempe kompetanse og erfaring? TRIST! og til dere som faktisk er HYGGELIGE og BEHJELPELIGE: tusen hjertelig takk for hjelpen! jeg er nå en entusiastisk akvarist som synes det er minst like spennende med allt som er å lese om fisk og fiskehold som med fisken selv men igjen.. jeg var heldig og fikk gode råd og hyggelig veiledning av andre her inne som kan/kunne mye mer en meg selv all ære til dere som er så tålmodige og faktisk klarer å fortsette å være saklige og hyggelige ovenfor oss amatører
Plussmedlem
Den diskusjonen der har vært tatt opp mange ganger. Mange har svart, mange har fått kjeft og mange har forklart hvorfor de noen ganger svarer som de gjør.

En gjenganger til at folk får frekke og ufine svar er at de ikke gidder å lese, lete eller gjøre noe som helst selv. De vil at alle andre skal finne ut av ting for de. En annen gjenganger er at de faktisk ikke vil høre sannheten, de blir sure hvis de får noe annet enn de svarene de selv vil ha.
Og så har du de som har fått ting forklart gang på gang på gang.....

Pga dette og også mye mer har mange av de gamle og dyktige medlemmene her inne rett og slett sluttet å svare. De orker ikke alt det tullet som blir. Dermed sitter vi igjen med nybegynnere og "verdensmestere" som gir råd i hytt og pine, samt noen rutinerte som fortsatt prøver å hjelpe...
vel da skal jeg ikke ripe opp i en gammel diskusjon.
Plussmedlem
Vel....
Hvis man ikke spør, får man jo ikke svar... Og får man ikke svar lærer man jo ikke noe... Og lærer man ikke noe, så....

Prøv å bruke søk-funksjonen, så kanskje du får opp de andre diskusjonene om dette? Selv om jeg ikke helt aner hvilket søkeord du må bruke... :p
hehe da skal jeg helt ærlig fortelle at fiskebasen er mer spennende :P
Gammel diskusjon og så videre, men jeg må bare støtte opp om hva milo skriver.

Selv var jeg temmelig aktiv her en periode, og har skrevet utallige poster for å svare på spørsmål. Men jeg ble så inderlig lei, det føltes som om jeg like gjerne kunne lage en litt for lang post om generelle ting og så bare copy-paste. For 70% av innleggene hadde samme problem (amonium/nitritt eller for lite akvarium, helst begge samtidig), og om de bare hadde giddet å åpne posten som lå to hakk under så hadde de fått alle svarene de kunne ønske seg. Eller enda bedre, lese stickyen øverst på siden... Du blir rett og slett sliten og temmelig oppgitt.

Når noen så begynner å næpe seg om korte svar (les artikkelen her, dette er svart på tidligere. Eller enda bedre: "gah, tror jeg ikke på, for jeg er verdensmester") så er tålmodigheten MEGET kort.

Nå har jeg vært borte herfra en god stund, kanskje gidder jeg svare litt igjen, men jeg vet nesten ikke om det er verdt det. Når du bruker masse tid og krefter på uerfarne elever ute i den fysiske verdenen så får du ofte både takk og glede, ser dem mestre ting, ser smilene når det får ting til. Å bruke masse tid å krefter på å lære folk grunnleggende akvariekunnskap via internett gir egentlig svært lite tilbake og er mindre motiverende, du møter flere troll enn takk.
Godt sagt Siande Å lenke til tidligere svar må være lov uten at folk blir fornærmet, det er tross alt bare de merkelige rødalgene som så ut som bløtkoraller jeg ikke har funnet svar på ved å søke.

At vi som har søkt mye og leser fort lenker til innlegg vi har lest og blitt klokere av/skrevet før og vært fornøyd med er jo ingen fornærmelse, dette er en frivillig greie som skal være gøy enten man er helt fersk, litt over lettere øvet eller spesialist.

Søkingen er lett å glemme når fisken dør og algene gror vet jeg, men det er nå en gang sånn at fisken har dødd og algene grodd i uminnelige tider, og svarene er omtrent de samme hver eneste dag.

Så søk! Det er mange før oss som har svart veldig klokt og informativt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap