Kampfisk oppdrett: sammensetninger av farger

Har blitt bitt av basillen og har klart å smittet samboen så vi har planer om å prøve oss på noen sammensetniger av fargene av de jeg har nå.
Noen av dem er altfor unge og fargene vil nok kanskje justere seg bittelitt ettersom dem vokser. (spesielt den hvite hua da den er altfor ung)

Det jeg vil prøve på er å lage noen kampfisker som ikke er de vanlige blå, røde og multicolor som man finner overalt i dyrebutikken.

Kunne tenke meg å sette en sort og hvit sammen, Hanne nr 1 x Hue nr 4, Hanne nr 5 x Hue nr 5. Så langt har jeg iallefall tenkt.
Kunne også tenke meg å teste sort mot sort, men faren for å få melano er vel kanskje stor selv om huene mine ikke er helt sorte. Eller hva?

Det jeg lurte på er om noen har noen innspill og ideer om hvilke farger som kan bli hva. Rødt, blått er jo dominerende og jeg vet jo ikke hva som ligger i genene til de jeg har.

Hannene jeg har er:
1.
[External Image]

2.
[External Image]

3.
[External Image]

4.
[External Image]

5.
[External Image]

6.
[External Image]

7.
[External Image]

8.
[External Image]

9.
[External Image]

Huene er:
1.
[External Image]

2.
[External Image]

3.
[External Image]

4.
[External Image]

5.
[External Image]

6.
[External Image]

7.
[External Image]

8.
[External Image]

9.
[External Image]

+ en blå HM hue som jeg ikke har tatt bilde av enda.
Det er så og si umulig å vite hva du får uten et grundig stamtre som går tilbake flere generasjoner. Det du må gjøre er å systematisk prøve deg frem og skaffe en oversikt. Etter en stund vil du kanskje finne et mønster, og da kan du begynne å forutse med en viss presisjon hva du kan få om du krysser x med y.
Vet det ligger i genene og at det finnes 4 lag farger i en kampfisk så alt kan ligge skjult i det. Men folk som har peil kan si hvilke som passer til hva. Som om man setter kobber med kobber så vil man også få kobber unger med innspill av andre farger. Dominante farger vil jo komme først frem selvfølgelig.
Folk som har peil, som du sier, kan si hva du vil få, om du har et stamtre. Genetikk er ikke så rett frem som du tror.
Cathy
Har blitt bitt av basillen og har klart å smittet samboen så vi har planer om å prøve oss på noen sammensetniger av fargene av de jeg har nå. Noen av dem er altfor unge og fargene vil nok kanskje justere seg bittelitt ettersom dem vokser. (spesielt den hvite hua da den er altfor ung) Det jeg vil prøve på er å lage noen kampfisker som ikke er de vanlige blå, røde og multicolor som man finner overalt i dyrebutikken.

Dette blir spennende! Håper du fortsetter å ta bilder og lar oss følge med på hvordan resultatene blir! Er fascinert av kampfisker, men har kun en hann selv. Vanlig blå/rød, men flott da!
Kontorstol
Folk som har peil, som du sier, kan si hva du vil få, om du har et stamtre. Genetikk er ikke så rett frem som du tror. :)

Tror absolutt ikke at det er så rett frem, men utifra hvilke farger fiskene har så vil dem likevel kunne si hvilke som passer med hvem uansett skjulte gener.

Trieso ja det er spennende og håper på noen spennende farger etterhvert.

Hanne nr 8 kommer fra eget oppdrett og foreldrene er hanne nr 7 og hue nr 9.
Guri så mange flotte kampfisker du har

Har du prøvd å google betta splendens genetics? Må jo finnes noen sider som tar for seg slikt som dette på en enkel måte.
Eventuelt, du kunne jo ha prøvd deg fram med dem, og se hva du får :P
Takk og ja har lest meg frem på en del sider og det er vanskelig å vite hva dem bærer skjult så man vet jo ikke helt eksakt hva det blir og siden jeg ikke har noen erfaringer så vet jeg heller ikke hva dem kan få (pluss fargene som ligger under skjult)
Eneste jeg vet er hva de 2 som har fått unger får :P spennende blir det uansett og jeg skal jo ikke ha 50 unger av hver tenkte å ta ut noen få egg av hvert par og se hva dem får før jeg finner riktige sammensetningen.
Spennende! Håper du legger ut litt bilder underveis så vi får se
Jeg er iallefall veldig interessert i akkurat dette emnet for tiden, siden jeg nylig kjøpte meg en svart crowntail (black orchid) og har sykt lyst å prøve med på oppdrett jeg også. Hadde jeg bare funnet noen hunner som var like "flotte". ^^,
Hanner er som regel mye finere enn huer her i Norge, iallefall de man får kjøpt for 39 og 49 kr. Men man kan være heldig å finne noen fine også.
Har forhåndsbestilt 5 av huene mine fra Thailand og dæven for en pris...
Hunne 5 og hanne 5 vil nok få noen aldeles fantastiske barn ja, så sats på det.

Personlig har eg funnet ut at blått dukker opp nesten hvor som helst, så det er en veldig dominant farge.
Ja, jeg tror nummer 5 kan få vakre barn og ja blått og rødt er 2 av de mest dominerende fargene dem har.
Ble oppringt idag da dem hadde fått inn noen nye, huene var ikke akkurat noe spesielt med, men de hadde ett par hanner som var utrolig vakre. Ene hannen ble solgt som par så 650kr fattigere kom jeg ut med 2 hann kampfisker (som jeg egentlig ikke har plass til) og en hu.

Her er de nye iallefall.
CT Black ninja hanne
[External Image]

Hua som ble solgt som ett par med hannen over.
[External Image]

Er usikker på om jeg vil sette disse sammen da jeg har 2 sorte CT huer som har extremt lange slør.

Også kom jeg ut med denne hannen. Den har hvitaktig med blå/grønn skjær etter hvor lyset er og en pen sort kant som avsluttning på finnene. Utrolig vakker.
[External Image]

Nå står dem iallefall i karantene boxene sånn at jeg vet dem er friske og raske da dem får sine faste plasser.
[External Image]
Rødt og blått bør du ikke sette sammen, da er du garantert multicolor. (hvis du ikke da ønsker det)
Sort mot sort er sterile
Når det er sagt så vet du ikke hva genotypene er så her er det bare å forsøke seg frem med kontrollparringer
Svein
Melano huer er sterile , men er ikke sikker på hvor grensen går for hvor sort hun må være for å være en melano. Av de sorte jeg kjøpte så var disse ett par, men måtte skille dem da hannen var litt for hissig. Og tror ikke hun er melano selv om hun bare bare noe blått mellom bakfinnen og hvit tipp foran. Da hadde hun nok ikke blitt solgt som ett par

Regner med at det tar en stund før jeg evt får noen unger av farger jeg er ute etter. De fleste huene jeg har nå er for unge så dem blir foret opp på masse god mat så får vi bare vente
Ooh, jeg syns slikt er så spennende! Minner meg om da jeg var ungdom og kattene vår fikk unger i hytt og pine (huff, men altså, vi beholdte mesteparten av kattungene selv uansett og nå er alle sterile) uuansett, det var gøy å gjette hvilke farger kattungene ble. Vår katt var gråstripet, (eneste av 4 i et kull hvor resten var svart) moren hennes var svart. Og alle våre katter har vært gråspraglet eller svarte. Så plutselig fikk vi en langhåret engang. Etterkommere av min katt har også bare fått svarte eller gråspraglete - men etterhvert ble det mer "svart med hvite poter" og så faktisk tuxedo-svart/hvitt, og de gråspraglete ble hvit+gråspraglet.

Okeiii, det var jo ekstremt off topic - men genetikk og farger og slikt er spennende!
Hva er det sannsynlig å få hvis man har en hvit kampfisk og en svart?
Cathy
ett par :) Regner med at det tar en stund før jeg evt får noen unger av farger jeg er ute etter. De fleste huene jeg har nå er for unge så dem blir foret opp på masse god mat så får vi bare vente :)

De er nok mer en klare til lek
Hvilken oppdretter har du kjøpt fra Thailand?
De bør være minst 3cm før man setter dem sammen med en partner og noen av mine er ikke 2 engang så dem er altfor små.
Umm vet ikke hva oppdretteren heter da jeg måtte bestille igjennom Monica på CC vest og Thomas fra Tropehagen på alna. Har vel ca 7 fisker som er plukket ut av en liste.

Dem sender dessverre ikke til Norge da det tar 6-7 dager før den er her og fisken vil være død. Så dem må mellom lande i Danmark.
Om dette er noe jeg vil drive med fremover så skal vi gjøre om pc rommet til pc/oppdrett rom av kampfisker til neste år da vi skal pusse opp. Så kan jeg hente fiskene hos kontakt personer i Danmark.
Uansett så blir det spennende å se hva jeg får ut av de jeg har nå.

Grapejuice: Ermm ja si det Jeg skal iallefall prøve å sette en av hver for å se samt mange andre rene farger for å se hva jeg kommer frem til.

Det sorte paret som ble solgt sammen ble kalt Black Ninja så det skal ikke være melano, men er litt usikker på den ene hua jeg har. Hun er sort/grå, men har ikke fått ordentlig farge enda.

En liten nedtur med at ene hua som ble solgt som ett par ikke er noe hue, men en super black plakat hann. Disse er man vist veldig om man får tak i, men jeg har så absolutt ikke plass til enda en hann så jeg må levere den tilbake.
Så om dere er i nærheten av Buddy på CC Vest, LØP å kjøp
Regner med at du har Betta kjøpt i zoo forretning som igjen har fått dem fra Asia, i såfall er de kjønnsmodne, har drettet mange på den størrelsen og jeg har avlet alle mine første uka, plutselig dør en så sitter man der

De fleste thai oppdrettere av stamtavle Betta sender til Norge, litt jobb med da får du prakteksemplarer som du vet hele bakgrunnen til.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap