- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Oppblåst kampfisk
Oppblåst kampfisk
Postet 04.10.13 kl 18:56
Endret: 04.10.13 kl 18:57
Postet 04.10.13 kl 20:29
StelleyoDe er hvertfall veldig glad i reker, så er vel ikke umulig at den har frådset litt vel mye i rekebuffeten. Uten at jeg helt konkret kan bekrefte/avkrefte at det er det som er grunnen.
Var det jeg fryktet ja... Finner den ut selv at den må ta det rolig med buffeten, eller bør den flyttes fordi den rett og slett kan spise seg ihjel? Nok av reker å ta av så...
Postet 04.10.13 kl 20:45
Postet 04.10.13 kl 20:55
Postet 04.10.13 kl 20:57
Ja, har 4 andre tanker, men vet ikke hvordan det blir. Der den opprinnelig skal være/har vært er i en tank med Ciklider, men måtte flytte kampfisken fordi ciklidene gikk amok på den når de skulle passe yngel.. Vet ikke med de andre, litt skeptisk til hvordan den blir mottatt der... Hmmmm...
Har ikke lagt merke til noe bæsjing på litt. Men det har jeg egentlig aldri, synes ikke den bæsjer noe særlig til resten av fiskene :p Og disse ukene den har vært med rekene, så ordner jo rekene opp med en gang det kommer noe ulumskheter i karet...
Går kampfisken sammen med rubin gurami?
Postet 04.10.13 kl 21:16
Om den har forspist seg eller er syk er vanskelig å si med så lite info.
Om den er syk er det veldig dumt å flytte den fra akvarium til akvarium da den ikke minst blir super stressa og vil nok dø etterhvert, men den kan smitte alle andre fisker i det karet du flytter den til.
Har selv veldig dårlig erfaring med kampfisk og reker så den vil nok tømme karet for reker eller spise til den stuper.
Hadde kampfisk og honning gurami sammen og det funket fint hos meg, men som de fleste arter så er dem hissige da dem har yngler.
Om den er syk er det veldig dumt å flytte den fra akvarium til akvarium da den ikke minst blir super stressa og vil nok dø etterhvert, men den kan smitte alle andre fisker i det karet du flytter den til.
Har selv veldig dårlig erfaring med kampfisk og reker så den vil nok tømme karet for reker eller spise til den stuper.
Hadde kampfisk og honning gurami sammen og det funket fint hos meg, men som de fleste arter så er dem hissige da dem har yngler.
Postet 04.10.13 kl 21:31
CathyOm den har forspist seg eller er syk er vanskelig å si med så lite info. Om den er syk er det veldig dumt å flytte den fra akvarium til akvarium da den ikke minst blir super stressa og vil nok dø etterhvert, men den kan smitte alle andre fisker i det karet du flytter den til. Har selv veldig dårlig erfaring med kampfisk og reker så den vil nok tømme karet for reker eller spise til den stuper. Hadde kampfisk og honning gurami sammen og det funket fint hos meg, men som de fleste arter så er dem hissige da dem har yngler.
Vet ikke hvilken info jeg mangler.. Hva vil du vite? =)
Den er nå flyttet bort fra rekene og inn til rubinene. Den sank rett til buns stakkars, men har med seg kampfisk-sengen sin, så den finner forhåpentligvisut av det. Den svømte opp hvertfall, så krysser fingrene =)
Postet 04.10.13 kl 22:02
Hva slags mat får han vanligvis, vannverdier, temperatur, hvor lenge har du hatt den, har du nettopp flyttet den til nytt akvarium og har du hatt ny tilvenning av vannet eller slapp du den bare rett oppi.
Om fisken har vært veldig stresset fra første akvarium og bytter akvarium uten tilvenning så kan dem bli syke. Har lest om flere tilfeller av det.
Sier ikke at fisken din er syk, men se extra nøye på den om skjellene strutter og allmenntilstanden fra du oppdaget den var slapp til nå.
Kan bare være at den har forspist seg på reker...
Om fisken har vært veldig stresset fra første akvarium og bytter akvarium uten tilvenning så kan dem bli syke. Har lest om flere tilfeller av det.
Sier ikke at fisken din er syk, men se extra nøye på den om skjellene strutter og allmenntilstanden fra du oppdaget den var slapp til nå.
Kan bare være at den har forspist seg på reker...
Postet 04.10.13 kl 22:22
CathyHva slags mat får han vanligvis, vannverdier, temperatur, hvor lenge har du hatt den, har du nettopp flyttet den til nytt akvarium og har du hatt ny tilvenning av vannet eller slapp du den bare rett oppi. Om fisken har vært veldig stresset fra første akvarium og bytter akvarium uten tilvenning så kan dem bli syke. Har lest om flere tilfeller av det. Sier ikke at fisken din er syk, men se extra nøye på den om skjellene strutter og allmenntilstanden fra du oppdaget den var slapp til nå. Kan bare være at den har forspist seg på reker...
Ok. Skal svare så godt jeg kan =)
Den får alt av mat, vanlig flakfor, bunnfisk(?)-flakfor (noe som den digger, heter TetraPRO Algae), og både svarte, hvite og røde mygglarver. Og tydeligvis reker
Vannverdiene ligger på 7ph, og temperaturen er på 26-27 grader. Den ble flyttet til rekekaret for ca 2 uker siden, ogda var den såpass "glad" at den boblet i overflaten og svømte som en tulling, og så ut til å stortrives. Den har blitt tilvennet karet den flyttet i, også dette den flyttet til nettopp. Temperaturen ligger på det samme i alle karene, og pg og gh er som det skal.
Har hatt den i ca 1/2 år, og den har byttet kar 2 ganger. Den er ca 1 år gammel.
Skjellene strutter ikke. Fikk beskjed om at det kunne dreie seg om kreftsvulst i så tilfelle, så det er ikke det da, så vidt jeg har sett....
Postet 04.10.13 kl 22:31
Endret: 04.10.13 kl 22:32
Se der ja, litt mer info
Det er vist vanlig at kampfisker får svulser, men det kommer jo ikke over natta eller ett par dager. Vil nok tro at det tar lenger tid.
Fikk også beskjed da min hadde stor mage at om det er svuls så vil kulen være mest på en side og ikke i midten så du kan jo studere fisken forfra og se om kulen er på en side eller begge.
Om den har forspist seg på reker eller ikke så unngå å mat den ett par dager og se om magen går ned.
Det er vist vanlig at kampfisker får svulser, men det kommer jo ikke over natta eller ett par dager. Vil nok tro at det tar lenger tid.
Fikk også beskjed da min hadde stor mage at om det er svuls så vil kulen være mest på en side og ikke i midten så du kan jo studere fisken forfra og se om kulen er på en side eller begge.
Om den har forspist seg på reker eller ikke så unngå å mat den ett par dager og se om magen går ned.
Postet 05.10.13 kl 13:08
Det går ikke så bra med kampfisken idag heller. Om mulig, verre. Den har smøget seg bak pumpen i karet den er i nå, og ligger skvist sidelengs. Den ser absolutt ikke frisk ut. Om den fordøyer reker er jo da det store spm.. Magen er ikke klinkekulerund idag (sjekket igår at det var en "hel" kul og ikke en halv. Eller klumper), og tydeligvis klarer den å sitte bak pumpen som er ca__ fra glasset.
Huff.. Det er forjævlig å se at fisk lider. Om den lider nok til å avlives vet jeg jo ikke. Kan hende jeg overdramatiserer?
Mat vil den forresten ikke ha. Ikke de siste 3 dagene. Mer litt napping i mat, og så neitakk. Kunne nesten ikke brydd seg mindre... Hmm
Huff.. Det er forjævlig å se at fisk lider. Om den lider nok til å avlives vet jeg jo ikke. Kan hende jeg overdramatiserer?
Mat vil den forresten ikke ha. Ikke de siste 3 dagene. Mer litt napping i mat, og så neitakk. Kunne nesten ikke brydd seg mindre... Hmm
Postet 05.10.13 kl 16:37
Endret: 05.10.13 kl 16:38
Denne oppførselen kan også skyldes at hunn er propp full av egg, og at hun prøver å kvitte seg med disse, har hunn for eks. liggi å flyti litt på skeiva enten i overflaten eller lenger ned i karet?
ofte kan du se at buken er helt full av egg hvis du lyser på fisen med lommelykt etter at du har slått av lyset i karet.
Har hatt oppdrett på kampfisk i endel år nå og kan se på enkelte av hunnene mine at hvis ikke de får kommet i boksen med en hann en gang i måneden så blir dem skikkelig store,og sliter med å svømme og flyte riktig... :P noen klarer nemmelig ikke å tømme seg selv for egg og vil faktisk dø ut om ikke de får ut egga :/
En hann kampfisk med gode manøvere er da løsningen =)
ofte kan du se at buken er helt full av egg hvis du lyser på fisen med lommelykt etter at du har slått av lyset i karet.
Har hatt oppdrett på kampfisk i endel år nå og kan se på enkelte av hunnene mine at hvis ikke de får kommet i boksen med en hann en gang i måneden så blir dem skikkelig store,og sliter med å svømme og flyte riktig... :P noen klarer nemmelig ikke å tømme seg selv for egg og vil faktisk dø ut om ikke de får ut egga :/
En hann kampfisk med gode manøvere er da løsningen =)
Postet 05.10.13 kl 17:09
Postet 05.10.13 kl 17:32
Har dessverre lest om og selv opplevd flere tilfeller der oppdretts-kampfisk får store svulster inni buken og dør av det til slutt. Det er en mulig årsak til at fisken din nå er blitt slapp og utilpass og har buler ut i omfang. Det er selvsagt ingenting man kan gjøre med dette, hvis det er årsaken. Man kan bare se det an. Er fisken fremdeles stilleliggende etter flere dager eller oppimot en ukes tid med dette, ville jeg skånet den fra lidelsene og avlivet.
Den andre årsaken jeg kommer på, som dessverre forekommer rett som det er, er såkalt bukvannssott, eller på engelsk kalt "dropsy". Søk på det og du finner info. Når fisken allerede har est ut og fått et oppblåst utseende, er det for sent å gjøre noe og avliving er eneste utvei.
Kampfisker er voldsomme til å lange innpå når noe godt står på menyen, så de må fôres forsiktig så de ikke spiser seg ihjel. Å ha en kampfisk i et rekekar vil si at den kan spise døgnet rundt... Er fisken slapp og oppblåst som følge av overspising er som regel alt i orden igjen i løpet av et døgn eller noe slikt.
Den andre årsaken jeg kommer på, som dessverre forekommer rett som det er, er såkalt bukvannssott, eller på engelsk kalt "dropsy". Søk på det og du finner info. Når fisken allerede har est ut og fått et oppblåst utseende, er det for sent å gjøre noe og avliving er eneste utvei.
Kampfisker er voldsomme til å lange innpå når noe godt står på menyen, så de må fôres forsiktig så de ikke spiser seg ihjel. Å ha en kampfisk i et rekekar vil si at den kan spise døgnet rundt... Er fisken slapp og oppblåst som følge av overspising er som regel alt i orden igjen i løpet av et døgn eller noe slikt.
Postet 05.10.13 kl 17:49
Postet 10.10.13 kl 23:04
Postet 10.10.13 kl 23:13
Postet 11.10.13 kl 14:35
Postet 11.10.13 kl 14:43