Kampfisk-hunner sammen

Er det normalt at kampfisk-hunner slåss litt før de finner ut av det med hverandre? Kjøpte en kampfisk-hunn til i dag, så de skulle være to. Med en gang gikk det veldig greit, men nå ser det ut til at de har begynt å vise seg for hverandre. De bruser seg opp og hogger til mot hverandre. Bør jeg la dem drive litt til de finner ut av det, eller bør jeg skille dem? De har 130 l kar å boltre seg på.
Dytter denne opp litt. Det har roet seg noe, men den nye er blitt litt "rufsete" ved munnen, og virker nå veldig defensiv. Den andre virker fortsatt å være "etter" den nye, bruser seg og jager. Er sikker på at begge er hunner forresten. Ser eggleggingsorgan, samt at de er stripete langs siden og har korte finner.
Bør jeg skille dem?
Som regel går det helt fint å ha huer sammen så sant du ikke har en hanne med dem. Da kan det bli krangling.

Er du forresten helt sikker på at dette er 2 hunner?
Har kjøpt 2 unge "huer" selv hvor det viste seg at det var hanner.
Mine 11 kampfisk huer bor i samme kar og har null problem med det.
Har ingen hanne med dem foreløpig. Tenkte la disse bli kjent og få roe seg først. Er ganske så sikker på at de er huer. Som sagt har jeg sett eggleggingsorganet (den hvite prikken under) på begge. Begge har ganske tydelige langsgående striper langs siden (noe som vel er vanlig hos huer?) og de har relativt korte finner. Er klar over at plakat-hanner kan ha korte finner, men de har vel ikke de andre tegnene?
Har aldri huene slåss hos deg Cathy, ikke en gang når det er kommet nye sammen?

Jeg var på nippet til å ta ut den nye, men så at de hadde roa seg ganske mye. Den nye står i ro oppå en plante nær overflaten. Slukka lyset nå, så da tror jeg at jeg lar dem gå til i morgen og sjekker igjen da. Håper det kan gå bra, da sammensetningen i dette karet passer best for dem.
Har ikke hatt noen krangling blandt huene mine nei og har lært at man skal ikke stole 100% eggleggingsorganet da hannen også kan ha en liten hvit tapp som man tar for en eggleggingsorgan.
Og stripene på siden.. Det betyr ingenting, dette vises på unge kampfisker som ikke har fått sine ordentlig farger og har flere lag med farger.

Her har du den ene jeg kjøpte som hue og som faktisk bodde sammen med en annen hanne i nesten ett år i 190l.

Da jeg kjøpte den
[External Image]

Dårlig bilde, men den lille tappen var hvit og det trodde jeg var eggleggingsorganet.
[External Image]

Sånn så den ut da den ble voksen.
[External Image]

Du får bare følge med å se hvordan det går med dem sammen. Det er flere måter du ser om det er en hann/hue. Eggleggingsorganet, finnene under og kroppsfasongen. Noen er lettere å se enn andre så det lønner seg om man er usikker å se på de forskjellige forskjellene.
Tusen takk for informativt svar med flotte bilder! Nei da er det er klart jeg ikke kan være sikker om det er så vanskelig å se... Fillern også, håpet det var to flotte huer jeg hadde fått tak i, som kunne gå i 130 litern og kose seg sammen med tetraene og Coryene.
Ser i dag at den nyankomne står i et hjørne for seg selv, mens den som var der fra før svømmer fornøyd rundt. Er hjemme og kan følge med dem i dag, så ser an hvordan det går. Bestemmer meg for om jeg skal flytte dem i kveld, i morgen er det jobb igjen og da får jeg ikke fulgt så godt med.

Lurer forresten på hvordan du gjør det når du skal sette sammen ei hun og en hann. Flytter du hua over til hannens akvarium eller motsatt? Pleier du å sette ei hu sammen med hannen, eller to så han kan velge?
Huer kan krangle så busta fyker de, noen er også så hissige at de knerter hannen...
Ettersom jeg har eget kar for kun huer så flytter jeg 1 hue jeg syns matcher over til hannen.
Kan bare være at jeg har vært heldige med mine huer da jeg har satt inn nye, men har ingen erfaring med hissige damer selv om jeg gjerne skulle hatt en til min ene hissige hann.

Prøv å sett ett speil inntil glasset og om den bruser seg opp, ta ett bilde av dem. Finnen under er viktigst å ta bilde av da den kan fortelle om hvilke kjønn den er.
Bilde nummer 1 er den nye, som tydeligvis er taperen. Den har fått litt medfart, og er litt rufsete ved munnen. Bilde nummer 2 er den som var i akvariet fra før. Tror begge skal være hunner?? Den som oppfører seg mest som en hann er den på bilde nummer 2, men der synes da eggleggingsorganet veldig godt?

Har nå flytta den nye ut til en breeding box, til jeg får omrokkert litt og får plass til henne i et annet passende kar.. Hvis den hissige hua er for tøff til begge hannene mine også, så kan du få henne om du vil Cathy!
For meg ser det ut som 2 jenter, men jeg er bare en nybegynner så man skal ikke stole 100% på at jeg har rett.
Google på how to sex young betta, er kanskje lettere å kunne sammenligne da du kan studere fisken bedre.

Om dem ikke fungerer sammen er det greit å enten selge den, gi den bort, flytte den til ett annet akvarium eller levere den tilbake til dyrebutikken. Kampfisker blir lett stresset og svekket noe som absolutt ikke er bra så om fisken er skadet så gi den ro, god mat og gjerne flyteplante så den kan gjemme seg samt katappa blad da dette hjelper på evt bakterier og infeksjon som kan dukke opp.
Takk for råd. Ja skal lage til gode forhold til den, så får vi se om jeg beholder begge selv om de ikke kan gå sammen.. Synd men..
En som jeg skjønner har skikkelig peiling på Betta (Svein Antonsen) har sett på bilde av den på et forum på fb, og han mente også det var ei hu. Så da prøver jeg å sette den sammen med en hann etter hvert så får vi se. Må vente til en helg så jeg får fulgt godt med
Har lest flere stedet at antallet hunner også har mye å si. Det anbefales visst ikke å bare ha to sammen. Merket også det når jeg hadde hunner sammen i 120l. Når det kun var to fikk den ene skikkelig juling. Kjøpte 2 til, og da ble aggresjonen fordelt ut over alle. Hadde til slutt 6-7 stk, og det var aldri noen krangling (utenom helt i starten, men da regner jeg med de kjempet om rang).
Sara P
Har lest flere stedet at antallet hunner også har mye å si. Det anbefales visst ikke å bare ha to sammen. Merket også det når jeg hadde hunner sammen i 120l. Når det kun var to fikk den ene skikkelig juling. Kjøpte 2 til, og da ble aggresjonen fordelt ut over alle. Hadde til slutt 6-7 stk, og det var aldri noen krangling (utenom helt i starten, men da regner jeg med de kjempet om rang).

Hm javel, det var jo interessant! Kanskje jeg må prøve å ha flere isammen etterhvert da. Har fått veldig sansen for denne fascinerende fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap