Hvor tidlig kan jeg gi bort kampfisk yngel?

Jeg tenker mest på hvor tidlig dere som entusiaster er villig til å ta imot kampfisk fra Halfmoon oppdrett om dere ser hvordan moren og faren ser ut, med tanke på at dere da ikke vet 100% hvilken farge og størrelse fiskene får som fullvoksne.

Jeg har nå to kull fra samme faren og to foskjellige hunner, og satte med et uhell igang en tredje lek i dag og har ikke hjerte til å skille de to før de blir ferdig.

Skal selge unna ungene etter hvert men ønsker ikke å holde de unge hannene i små beholdere over lengre tid, synes ikke det er rettferdig mot disse fantastiske fiskene.

Jeg kjenner ikke til bettaenes følsomhet mot skifte av miljø i ung alder, men generelt er det vel litt risky å flytte veldig unge fisk. Noen faller fra pga overgangen blir for stor. Men jeg hører jo om folk som selger f.eks. Corydorasyngel som er bare 6-7 uker gamle (hårreisende!) og det går visst ofte bra også. Jeg ville aldri drømme om det, hos meg er de minst 5-6 mnd og gjerne mer også. Hadde synes det var tragisk om jeg hadde så hastverk med å bli kvitt yngelen at jeg solgte de for tidlig, sånn at de døde hos ny eier

Om ikke betta er spesielt ømtålige, og hvis nye eiere får strenge instruksjoner om å ta evt tilvenning og akklimatisering til nytt kar med gooood tid, så burde du kunne selge dem så snart du ser forskjell på kjønn egentlig. Måler du temperatur og ph og oppgir det i annonsen, så kanskje kan nye eiere tilpasse verdiene i karet sitt før de henter de(n) ny(e) fisken(e)....?
Ville nok vente til dem er minst 3cm store og ikke minst kunne se hvilket kjønn dem er.

Har kjøpt ett par bettaer som har vært altfor unge til å bli solgt, heldigvis har det går bra med dem. Uansett art er det stressende for dem. Betta er vel ikke de mest sensitive fiskene, men dem tåler faktisk ikke all verden heller og kan lett bli stresset.
Det er desverre ikke ett stort marked for salg av betta fisker så om du har tatt vann over hodet og sitter med for mange vil jeg anbefale deg at du kontakter dyrebutikker rundt om og hører om dem kan ta inn fisker du ikke får solgt. Det er faktisk ikke alle som gjør det og da sitter du det med en haug som du ikke blir kvitt.
Etter hvert som hannene vokser må du holde godt øye med dem og skille hannene som blir for hissige til eget kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap