- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kampfisken min ser trist ut, hva skjer?
Kampfisken min ser trist ut, hva skjer?
Hei, jeg har flere viktige spørsmål.
For 3 dager siden fikk jeg en kampfisk, det er den første fisken jeg har fått.
Han heter Elvis.
Jeg har ett 2 liters stort Norges glass,er den for liten.
Elvis ligger bare nede på bunnen hele tiden bak planten sin, er det litt for lite med 2 liter, hvilken størrelse burde jeg ha? Jeg kan ikke ha altfor stort.
Han legger seg hele tiden med planten, hvorfor?
Han svømmer ikke mye og han prøver og svømme seg ut, hvorfor?
Han er alene og lager bobler på overflaten, hvorfor?
Han åpner munnen helt opp og ser opp mot vannoverflaten, hvorfor gjør han det?
Han ser på meg og blåser seg opp med de tingene bak forlemmene, hvorfor?
Hvor ofte burde jeg mate dem, og hvor mye?
Takk for alle svar på forhånd.
For 3 dager siden fikk jeg en kampfisk, det er den første fisken jeg har fått.
Han heter Elvis.
Jeg har ett 2 liters stort Norges glass,er den for liten.
Elvis ligger bare nede på bunnen hele tiden bak planten sin, er det litt for lite med 2 liter, hvilken størrelse burde jeg ha? Jeg kan ikke ha altfor stort.
Han legger seg hele tiden med planten, hvorfor?
Han svømmer ikke mye og han prøver og svømme seg ut, hvorfor?
Han er alene og lager bobler på overflaten, hvorfor?
Han åpner munnen helt opp og ser opp mot vannoverflaten, hvorfor gjør han det?
Han ser på meg og blåser seg opp med de tingene bak forlemmene, hvorfor?
Hvor ofte burde jeg mate dem, og hvor mye?
Takk for alle svar på forhånd.
Postet 22.02.14 kl 20:25
Postet 22.02.14 kl 20:37
Endret: 22.02.14 kl 20:39
Postet 22.02.14 kl 21:08
Du bør i første omgang få tak i et lite akvarie, de minste akvariene fra juwel og tetra er ikke så dyre og da er pumpe inkludert i akvarie, greit for en nybegynner , og du trenger ikke så stort for en kampfisk. Men det norgesglasset er litt trist å se på , dessverre lite ideelt for fisk. Ett lite akvarie på rundt 40 liter hadde vært så mye bedre, og så mye mer morsomt for deg å drive med.
Så lenge du har den der vil den ikke trives tror jeg , og husk for all del å skifte ut noe av vannet ett par ganger i uka.
Så lenge du har den der vil den ikke trives tror jeg , og husk for all del å skifte ut noe av vannet ett par ganger i uka.
Postet 22.02.14 kl 22:49
Postet 23.02.14 kl 00:23
Inaktiv bruker
Labyrintfisker lager boblereir som dei legger egg i, dei kan også puste i luft med labyrintorganet(det er derfor dei holdes i små akvarier).
Postet 01.03.14 kl 17:52
Hei Jeg ser du har mange spm, og ikke fått svar på alle.
1) Et norgesglass er altfor lite til en kampfisk. 20 ltr, minst.
2) det kan være han legger seg med planten enten for å hvile, eller for å gjemme seg.
3) han svømmer mot overflaten for å trekke luft.
4) Boblene han lager kalles skumrede. Han lager det så han kan legge eggene sine der ved parring.
5) Når han blåser seg opp med deg greiene bak gjellene foran, så er det fordi han er sint, usikker, skal tøffe seg ol. I ditt tilfelle vil jeg tro at han er en blanding av sint og usikker.
Alt tatt i betraktning så tror jeg dessverre ikke fisken trives så veldig godt. Jeg tror han ønsker seg et større hjem. Jeg mater min kampfisk én gang om dagen. Bare bittelitt.
Håper dette var til hjelp
1) Et norgesglass er altfor lite til en kampfisk. 20 ltr, minst.
2) det kan være han legger seg med planten enten for å hvile, eller for å gjemme seg.
3) han svømmer mot overflaten for å trekke luft.
4) Boblene han lager kalles skumrede. Han lager det så han kan legge eggene sine der ved parring.
5) Når han blåser seg opp med deg greiene bak gjellene foran, så er det fordi han er sint, usikker, skal tøffe seg ol. I ditt tilfelle vil jeg tro at han er en blanding av sint og usikker.
Alt tatt i betraktning så tror jeg dessverre ikke fisken trives så veldig godt. Jeg tror han ønsker seg et større hjem. Jeg mater min kampfisk én gang om dagen. Bare bittelitt.
Håper dette var til hjelp
Postet 25.03.14 kl 01:52
Postet 25.03.14 kl 13:03