Algespisere sammen med kampfisk

Har kjøpt en kampfisk og satt i et lite 27 liters kar, men skulle gjerne hatt en/noen renovasjonsarbeidere også. Er det kun reker eller snegler som er aktuelt på så liten plass? Rekeholdet vårt gikk ikke så bra og snegler er desverre uaktuelt (jentungens akvarie) Hadde noen få reker (amano og navu blue) men de døde etterhvert (i forbindelse med overflytting fra butikk og hit og fra liten aquaboks til dette karet. Siste (største) amanoen har holdt det gående, men har nå ikke sett den på 2 dager (vet ikke om fisken har tatt den).
Er jo så smått å holde på oppi sånne kar og gruer til slamsuging. Alt av planter kommer vel til å bli røska opp.

Guttungen skal ha kampfisk i det andre likedanne karet. Håper han går med på snegle(r) hvis de er beste alternativ. Men må bli noen som ikke legger mengder av egg. (jeg har litt "fobi" mot snegleegg )
Plussmedlem
Eplesnegler er nok et bra valg.
Hvis de i det hele tatt legger egg så er det enkelt å oppdage.
Enkleste for deg og dine er å ha kampfisken i større akvarium, enklere å holdestabil vannverdi, temp og kampfisken får mer glede av å bevege seg.
Da kan du også ha bedre algespiser enn eplesnegler, som faktisk ikke er noe særlig flink til å spise alger.
Joda, er klar over at større er bedre, og har et på 110 liter, men der er det andre andre fisk. Disse to små fikk jeg gratis, hadde vel ellers nøyd med med det ene selskapskaret. Disse var i så fin stand, pakket i originalembalasjen og t.o.m. klargjort for senere bruk med nye filtermedier satt på plass at jeg kunne jo ikke si nei. (Fant forresten reken igjen i live i dag). Da satser vi på at det blir en snegle eller tre i det ene iallefall, så får vi bare ha masse arbeid selv med det andre. :/ Kanskje hun finner ut etterhvert at snegle er ok.
Skifter du 30% vann hver 3 dag så går det fint.
Som renholder så kan du forsøke Otocinclus.. En sjør liten sak, men går fint med kf
Har tre ottoer i juwelkaret, men tenker det blir litt trangt til dem i dette karet siden de helst bør være noen. Er dessuten litt redd for at de ikke er raske nok til å trekke seg unna om kampfisken skulle angripe dem. I dag da jeg drev og styrte nedi karet kunne jeg omtrent ta på dem før de flytta seg og de gikk i veien hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap