Hentet fisk, ser pjusk ut

Ok, kjøpte en ung kampfisk i dag, men syns allerede i posen at den så litt pjusk og sløv ut (syns den så full ut - ville liksom "ramle"). Nå etter å ha sluppet den i akvariet syns jeg den oppfører seg rart. Kan nærmest legge seg på bunnen (ikke på siden) og ser ut til å streve litt med svømmingen. Får sånne plutselige "hyperaktige" bevegelser innimellom (kanskje fordi den er ung?) Kan det bare være at den ikke er trent? Sto i en ekstremt liten boks på dyrebutikken. Trodde ikke det var mulig. Hadde liksom litt tiltro til den butikken. Men altså - hvis den nå dør iløpet av et par dager, er det vanlig å få pengene igjen?
Var sikker på den hadde lagt seg for å dø mlm pumpe/filter og veggen, men da jeg pirket litt foran den begynte den å svømme. Så holdt den det gående en stund og nå hviler den på bunnen igjen. Ligger på magen, litt på skjeiva.
Hei,
Har du innkjørt karet noen dager før du anskaffet fisken, om det er et nytt kar? Hvor stort kar er det og hvor mange grader er det i vannet? Min erfaring er at kampfisk tåler langt mer skittent vann enn "friskt" vann. Nå vet jeg ikke hvor erfaren du er med akvarier, men jeg vil anbefale at du kun skifter en tredel vann en gang i uken om du kun har en kampfisk i et 50-100 liters kar. Om den dør så tror jeg det ikke er noe problem med å få ny fisk om du fremviser kvittering.
Er nybegynner. Karet (27 liter, 25 grader) har stått og gått ca 3 uker uten fisk. Var litt utslag på nitritt i vannet, så bytta ut 30 % av dette før fisken kom i og bytta litt til senere på dagen. Skal sjekke verdien nå i kveld også og ant. bytte litt vann. Har stilt filterpumpetuten på skrå inn mot glasset slik at vannet er rolig. Men - i dag har den vært mye kvikkere. Trodde ikke den ville overleve natta da den lå mer på bunnen enn var oppe i vannet i går, men nå svømmer den rundt mesteparten av tiden. Fikk litt mat i formiddag også som den tok litt av.
Når jeg sammenligner bevegelsene (inkl. svømmefinnene) på denne og den andre vi har (som vi fikk for snart 1 uke siden) så virker den rett og slett utrent på å svømme. (men jeg er som sagt rimelig fersk, så kan jo være helt ute på vidda)
Ok...
Betta vil nok overleve dette. Du er nok inne på noe at den kanskje er litt utrent med å svømme rundt og dette med miljøforandring, og at han derfor ligger mye i ro på bunnen. Det er et langt bedre utgangspunkt enn hvis han ikke klarer å "dykke", altså hvis svømmeblæren hans begynner å svikte. Da er det ubalanse i karet og han vil ligge sidelengs på overflaten på det verste.
Så fint at du reddet kampfisken fra det lille glasset han bodde i hos dyrebutikken Dog er det anbefalt å ha minimum 50-60 liters kar for kampfisk. I Norge er 60 liter tommelfingerregel. Men han har det uansett mye bedre nå enn hos dyrebutikken og du får han nok til å trives. Ved et nano kar som du har, jeg regner med at det er det du har, så bør du bytte vann to ganger i uken. Skift aldri mer enn en tredel eller ca 30% som du nevnte. Kanskje noe mindre enn 30% også når du skifter to ganger i uken. Ikke tenk så mye på PH verdien og slikt ved et begynner kar med en kampfisk. Vannet vi har i Norge er av god kvalitet og kampfisk er hardfør med vannkvalitet. De liker nesten møkkete vann bedre enn for rent vann, har jeg erfart. Så lenge du er påpasselig med vannskifte og foring, så klarer han seg utmerket. Han bør ha spist opp all maten du gir han innen to minutter ca. Da forer du riktig. 25C grader er perfekt.

Jeg får håpe du blir akva-geek og trives med hobbyen
Høres bra ut. Han svømmer stortsett hele tiden nå, så ser absolutt lysere ut.

Hva er forskjellen på nanokar og annet kar? Trodde det het nanokar under et visst antall liter. Dette er 27 liter, men det er ikke så avlangt. Bare litt lengere enn høyt.
Ellers så syns jeg fisken ser litt rar ut i øynene. Akkurat som den har en lys prikk eller del av en hinne over nedre del av begge øynene. (ikke over pupillen)

Er det bedre (for kampfisken) å skifte så sjelden vann selv om det er litt utslag på nitritt enn å stresse fisken med hyppige vannbytter?
Nano kommer fra det greske ordet, mikro, mener jeg å huske. Et kar under 30 liter beregnes visstnok som et nanokar. Så har betegnelsen nanokar kommet med stilige halvlukkede eller åpne kar med spotlight og pumpe på toppen av karet. Det er slike kar som betegnes som nanokar.

Så fint at han har kviknet til. Da er det nok miljøskifte han ble slapp av. Ikke tenk på skremselen av fisken ved vannskifte. Kampfisk har omtrent hukommelsen som "en gullfisk" og vil ikke bry seg så mye om at du skifter vannet ofte eller ei. Jeg har håndmatet alt i fra discus til kampfisk så det går bra. Uansett vil jeg anbefale deg å skifte 2 ganger i uken og kanskje 25% av vannet ca, grunnet litt hyppig skifte. Bruk aldri bøtte som det er brukt såpe i. Såpe dreper flere fisk enn hva trafikken gjør med mennesker årlig. Er ting brukt såpe i eller med, så kan det ikke brukes med fisk eller akvariet. Det er veldig viktig.
Ok. Ja da er det vel et nanokar. Har ellers lokk (med lys såklart), filterpumpe og varmekolbe som holder 25 grader.
Jeg hadde vel egentlig sett for meg å skifte rundt 20% vann hver dag til nitrittverdien var stabilt på 0, men tenkte på om dette stresset en fisk som kanskje i utg.punktet er litt svak.
Men nå som jeg har justert tuten på pumpa mot glasset og det blir mindre gjennomstrømming, vil det hope seg opp avfallsstoffer raskere da?

(har ellers egne akvariebøtter ja)
Avfallet, eller kanskje alger du tenker på, vil forekomme om du har karet nært sollys, vindu etc. Da er det uunngåelig. Ha karet bort fra vinduer eller bruk persienner. Hvis ikke må du ha mange algespisende reker eller maller. Men det bør du ikke med karet ditt, så hold det unna dagslys om du kan. Ved den type alger som danner seg på vannoverflaten blir et problem, så er det bar å rette tuten mot overflaten og du blir kvitt det problemet. Kampfisk liker ikke så mye strøm i vannet så du gjør det nok riktig ved å rette tuten mot glasset som du allerede har gjort
Tenkte på nitritt og amoniakk først og fremst. Kjøpte med en snegle også og hadde tenkt å ha en snegle eller to til egentlig. Ikke noe sollys der det står og ganske svakt lys av lysrøret, er nesten bekymret for om sneglen finner no alger der faktisk da jeg ikke klarer å se noe etter 3 uker med planter oppi.
Noen sneiler er ikke noe problem og om det ikke er alger det blotte øye kan se, vil det alltid finnes noe. Uansett så livnærer snegler seg også på møkka som blir etter foring og avkommet til fisken
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Severinsen
Reklame for plussmedlemskap