- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Sinna guramier :(
Sinna guramier :(
Fikk meg to dvergguramier....blå, kjempefine En ho og en hann, men hannen var litt av en surpomp og jaget henne vekk hele tiden, så tenkte det var lurt å skaffe ei jente til. Men det som har skjedd nå er at den jenta jeg fikk først nå jager den nye jenta. Hannen ser ikke ut til å bry seg om nykomlingen i det hele tatt.
Har strls noe å si? Hannen er størst, den første hunnen litt mindre, og den nye hunnen er ganske så mye mindre igjen. Blir mobbet rett og slett. Og det værste er at, dum som ho er, så søker hun etter den gamle hunnen hele tiden. Prøver å "henge" litt i nærheten... Vil være venner men blir kjeppjaget til takk. Hehe.
Hva bør jeg gjøre? Vil jo gjerne at det skal gå bra med dem!
Har strls noe å si? Hannen er størst, den første hunnen litt mindre, og den nye hunnen er ganske så mye mindre igjen. Blir mobbet rett og slett. Og det værste er at, dum som ho er, så søker hun etter den gamle hunnen hele tiden. Prøver å "henge" litt i nærheten... Vil være venner men blir kjeppjaget til takk. Hehe.
Hva bør jeg gjøre? Vil jo gjerne at det skal gå bra med dem!
Postet 08.05.15 kl 20:07
Endret: 08.05.15 kl 20:08
AlsFikk meg to dvergguramier....blå, kjempefine :) En ho og en hann, men hannen var litt av en surpomp og jaget henne vekk hele tiden, så tenkte det var lurt å skaffe ei jente til. Men det som har skjedd nå er at den jenta jeg fikk først nå jager den nye jenta. Hannen ser ikke ut til å bry seg om nykomlingen i det hele tatt. Har strls noe å si? Hannen er størst, den første hunnen litt mindre, og den nye hunnen er ganske så mye mindre igjen. Blir mobbet rett og slett. Og det værste er at, dum som ho er, så søker hun etter den gamle hunnen hele tiden. Prøver å "henge" litt i nærheten... Vil være venner men blir kjeppjaget til takk. Hehe. Hva bør jeg gjøre? Vil jo gjerne at det skal gå bra med dem! :)
Ser at du ikke har fått noen svar på denne tråden enda.
Jeg har ikke hatt Gurami selv, men vet at de trives best som par (en hann og en hunn). Andre ting du kan tenke på er akvariets størrelse, temperatur og vannkvaliteter. Dette er en noe følsom fisk, som enklere blir stresset og dermed mistrivs under dårlige forhold.
Postet 12.05.15 kl 06:48
Har aldri hatt dverggurami men hos blågurami har jeg konstatert at det hjelper med en "grense" mitt i akvariet i form av en stor sverdplante. Jeg observerte hvordan de to jaget hverandre til grense og stoppet. Skaff deg hurtivoksende planter slikk at fiskene har noe å gjemme seg bak det pleier å ro dem ned.
Postet 13.05.15 kl 10:40
Takk for svar!
Har masse sverdplanter, en stor rot og litt annet (y)
Det som har skjedd nå er at den nye hunnen døde, ganske så kjapt... Dvs: sporlløst forsvunnet faktisk, fra en time til den neste (!)
Men den føste hunnen og hannen, de ser ut til å ha det helt strålende..... Lager skumrede, både rundt sverdbladplantene som flyter i vannflaten, og rund varmtvannskolben , -og svinser rundt og ser ut til å ha det fin fint. Litt småknuffing og jaging er det, men ikke på langt nær slik som i starten.
Hva som skjedde med den andre hunnen aner jeg ikke... Ble som sagt bareborte. Sammen med en hel haug andre fisk... Starter en annen tråd om dette
Har masse sverdplanter, en stor rot og litt annet (y)
Det som har skjedd nå er at den nye hunnen døde, ganske så kjapt... Dvs: sporlløst forsvunnet faktisk, fra en time til den neste (!)
Men den føste hunnen og hannen, de ser ut til å ha det helt strålende..... Lager skumrede, både rundt sverdbladplantene som flyter i vannflaten, og rund varmtvannskolben , -og svinser rundt og ser ut til å ha det fin fint. Litt småknuffing og jaging er det, men ikke på langt nær slik som i starten.
Hva som skjedde med den andre hunnen aner jeg ikke... Ble som sagt bareborte. Sammen med en hel haug andre fisk... Starter en annen tråd om dette
Postet 21.05.15 kl 19:10
Postet 24.05.15 kl 11:12