Hvorfor er kampfisken min så sinna?

Nei, jeg har ikke puttet to hanner i samme kar

Vi har et 112 liters akvarium, og har en fiskebestand bestående av en kampfiskhann, et par sverddragere, en kardinaltetrastim på 9, pansermaller og en ancistrus. Igår gikk vi imidlertid til innkjøp av et lite ballongmollypar (en gullfarget og en prikkete), og problemene startet umiddelbart. Kampfisken blåser seg opp, sprer finnene og jager etter den prikkete ballongmollyen hele tiden. Den gullfargede mollyen og alle de andre fiskene får fortsatt være i fred, men den stakkars prikkete ballongmollyen bor nå bare under pumpa eller bak den ene steinen i håp om at kampfisken ikke skal få øye på den.

Jeg har aldri sett denne adferden fra en kampfisk før (unntatt når den ser seg selv i speilet selvfølgelig), men jeg har ikke all verdens erfaring med akvarier heller. Hvorfor i all verden er kampfisken min så sinna, og er det noe vi kan gjøre med det?

mvh Vibeke
Kampfisken er nok irritert på fargen til mollyen og tror det er en rival, mulig også pga. formen til den stakkars missdannede mollyen, som kanskje for en kampfisk, kan se ut som en hissig rival.

(Tips, Dine fisker passer dårlig sammen, med tanke på vannverdi, levendefødere og tetra krever tottalt motsatt PH/GH, noe som er viktig for optimal trivsel.)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap