Perlegurami som hovedfisk?

Hei! Jeg lurer på å gjøre noe HELT nytt i akvariet - nemlig å ha oppi labyrintfisk, nærmere bestemt perleguramier.

Men jeg har INGEN erfaring, siden jeg stort sett har holdt meg til apistogramma, corydoras, småfisk og reker og planter tidligere.

Noen tips?

Er rekene som er i karet nå karet obligatorisk gurami -mat? Eller vil perlene vanligvis ikke gidde jakte i mosen etter dem?

Hvem er gode tank-kamerater til perleguramier?

.....Bare i tenkeboksen enda.

Perleguramier og guramier generelt har jeg liten eller ingen erfaring med, men en ting tror jeg du kan regne som sikkert; det er en relativt stor fisk som fullvoksen, med tilsvarende størrelse på gapet.... og der tror jeg en dvergreke passer godt inn.
Guramier er fra naturens side skapt til å jakte på og snappe til seg små insekter de finner på overflaten og ellers i vannet. Jeg tviler veldig sterkt på at de lar rekene være i fred. Jeg vet at jeg iallfall ikke ville tatt sjansen.
Det Mona sa. Små reker blir snacks.

Hva som er velegnede akvariekamerater kommer nok i stor grad an på akvariets størrelse. Mens min halvvoksne vann gikk i en 180-literstank, plukket han en god del på corydasene der, og plaget til og med en enslig scalare en del. Og den var hans eneste rival i øvre vannlag. Men i 450-liters-selskapstanken, der han er nå, er det bare fred og fordragelighet, selv om hannen jager sitt nyanskaffede lille harem litt innimellom.

Sugemaller går bra med perleguramier. Perlene later også til å gi beng i stimfiskene i selskapstanken, og jeg har ikke sett dem stresse scalaren heller i sine nye omgivelser. Så i tillegg til størrelsen på akvariet ditt, kommer det vel litt an på målet med anskaffelsen? Har du tenkt å drette dem? Hvis ikke, går altså 1 hann og 2 hunner for øyeblikket finfint sammen med 20 tetraer/rasboraer, 1 velvoksen scalare og 2 litt malplasserte mollyer (samt et utall mindre maller og kuhlier) i 450-literstanken min. Men husk uansett nokså tett beplantning, slik at hunnene kan gjemme seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap