Kampfiskdame med syk brystfinne

Frøken, min kampfiskdame har hatt problemer med en brystfinne siden i sommer etter endt sommerferie.

Dette har vært behandlet med General Tonic og Fungistop en gang rett etter at hun ble hoven og pistrete i finnen, med påfølgende saltbehandling som ikke kom i mål. En periode trodde jeg at hun var blitt slik etter all julingen hun fikk av kampfiskhannen i sommer. Men det utviklet seg til soppinfeksjon etter hvert.

Startet ny skikkelig medisinkur i karantenekar med behandling mot bakterier og sopp (se ovenfor) ble startet mandag for en uke siden.
Hun var nok veldig angrepen, så litt hvit soppvekst over gjellelokket og brystfinnen var veldig hoven og trasig i feste. Samt kroppen også virket hoven rundt brystfinnen.

Hun har nå fått 2 fortløpende kurer. Vedlegger bilde tatt i dag. Hun er mindre hoven på kroppen. Synes at det er blitt mer hvitt rundt festet av finnen i tillegg til at den fortsatt er veldig hoven. Når behandlingen starta var alt rødt og hovent der en nå ser at det er hvitt.

Tenkte at no har hun fått 2 kurer etter hverandre, så da er det kanskje greit å la henne få fred - i fortsatt karantene- noen dager før jeg evt tilsetter ny behandling. Høres det greit ut?

Hun bruker brystfinnen mindre nå enn før synes jeg, men spiser når hun får mat. Er ikke riktig så sprelsk som hun bruker å være, men etter en drøy uke i medisin er det kanskje normalt.
Jeg ville ikke avbrutt behandlingen, da vil smittestoffene på nytt kunne få overtaket.

Så jeg ville fortsatt behandlingen til fisken var helt frisk, ikke en dag kortere
Men jeg forstår godt tankegangen din Grunnen til mindre bruk av brystfinnen kan være smerter, eller arrvev.
Okay,
fortsetter da. Tok nytt bilde i dag. Tenker at det ser kanskje værre ut fordi at hovenheten går litt tilbake og det en ser som er hvitt nå rundt festet av brystfinnen er bare resultatet av at huden har vært så sprengt? Avskalling?

Håper det, Det ser ikke så bra ut i alle fall. Kanskje litt vanskelig å se skikkelig. Vanskelig å få henne til å stå i ro på rette plassen for fotografen.
Vanskelig å si noe eksakt etter å ha studert bildet, men det ser i hvertfall ikke behagelig ut!

Håper bare at hun snart blir frisk å fin
Frank Angell
Vanskelig å si noe eksakt etter å ha studert bildet, men det ser i hvertfall ikke behagelig ut!

Ja, Har litt vanskelig å se framgangen. Legger ved bilder fra i dag. Tror at de er av bedre kvalitet enn de i går.

Synes nesten at dette bare blir værre? Er det jeg som er blitt deprimert på Frøkens vegne og kun ser alt svart, eller blir hun virkelig det?

Legger ved bilder.
Bilde 1. Fra 14.11
Bilde 2, Bilde av Frøken ovenfra i dag 16.11
Bilde 3, Annet nærbilde i dag. Du ser av fargene hennes at hun er litt stressa. Presser seg oppi et hjørne.

Er det eneste en kan gjøre å ha tålmodighet og fortsette behandlingen?
Tar 50% vannbytte daglig oppi medisinkaret og tilsetter ny medisin i dette.
Hun får en liten matbit daglig også. Med så langvarig behandling kan hun jo ikke faste heller.

Enig i at det ser noe værre ut, og føler meg rett og slett noe rådvill hva en skal prøve videre, siden ikke medisineringen har hatt god effekt til nå.
Slik jeg ser det, er det noen få utveier
1. Fjern alle rester av general tonic, medisiner med annen medisin. General tonic er trolig ikke effektiv nok mot de spesifike smittestoffene i karet.
JBL har ett godt utvalg av medisiner, men jeg har ikke selv prøvd dem, har vært så heldig å være så og si spart for sykdomer.
Her er en god oversikt over medisinene
2. Antibiotika. Dette skulle ha god effekt, men er dyrt og det er slett ikke alle fisker som overlever kuren. Antibiotika er aller siste utvei, spør du meg.
3. Gi opp, avliv fisken. Også en siste utvei, da fisken bør kunne bli frisk om man finner en medisin som tar smittestoffene.
Inaktiv bruker
Frank Angell
2. Antibiotika. Dette skulle ha god effekt, men er dyrt og det er slett ikke alle fisker som overlever kuren. Antibiotika er aller siste utvei, spør du meg.


Det er ganske pussig påstand. Langt de fleste typer antibiotika er svært rimelige. I små pakker koster de ikke mange tierne, og det er stort det som sett trengs for å kurere en bakteriell infeksjon hos en fisk. Om det er det som skulle feile denne.
Ingrid Bønes
[QUOTE=Frank Angell]2. Antibiotika. Dette skulle ha god effekt, men er dyrt og det er slett ikke alle fisker som overlever kuren. Antibiotika er aller siste utvei, spør du meg.


Det er ganske pussig påstand. Langt de fleste typer antibiotika er svært rimelige. I små pakker koster de ikke mange tierne, og det er stort det som sett trengs for å kurere en bakteriell infeksjon hos en fisk. Om det er det som skulle feile denne.
Hva koster det å få veterinæren til å skrive ut noe slikt? Måtte få skrevet ut resept på noe til katta for ei tid siden, kosta meg 300 for bare telefonkonsultasjon og skriving av resept.
Så kommer medisinen i tillegg
Æ veit ikke.
I dag sturer ho. Ligger i vannflata i et hjørne og trykker. Det er en guppy som også er det pga sopp i munnen, men han svømmer rundt omkring, så det kan ikke være surstoffmangel. Det pussige og positive er at hun spiser og jakter på matflakene som dalte ned under matingen.

Veit jammen ikke hva jeg skal gjøre. Å skrive ut medisin på resept fra dyrlege? Det blir dyrt som du sier Frank.
Hun var blant de aller første fiskene som vi kjøpte i januar, ellers har hun vel sluppet for lenge siden. Hun har erobret en stor flik av hjertet mitt.

Har tilsatt salt i vannet hennes igjen. Ikke medisinske doser. Får høre på butikken vel 1 mil unna om hvilke medisiner de har. Vet at de har andre merker. Husker ikke fabrikaten.

Hvordan går det med kampfisk-frøkna?
Siste sjanse.
Tone Andreassen
Hvordan går det med kampfisk-frøkna?

Takk for at du spør. Vurderte henne på ny i går lørdag .

Hun hadde grodd tykt grått skjegg fra finnefeste.
På kroppen på den syke siden virket det som om det hang tynne tråder samt at huden så litt matt ut. Dette har hun ikke hatt før. Hun har vært syk så lenge og nå blitt så tufs at det å investere i ny medisin med så usikkert utfall virket litt bortkastet.

Så litt over de medisinene jeg hadde og tok en bestemmelse. Vannbytte 60% og tilsatte en stor medisindose av de første to, men med maks dose av Kontralck i tillegg. Kontralck virker mot hvite flekker eller belegg på hud og finner, skurende bevegelser og mot flere ektoparasittære sykdommer.

Vurdering i dag søndag:
Skjegget på finnefeste er borte, men hun "henger" fortsatt i overflata i det ene hjørne av karet. Ser trist og tufs ut.

Når jeg ser henne fra overflata ser det ut som om skjellene spriker litt(?) på kroppen litt usikker. Magen er ikke oppblåst.

Hun har mistet mer av brystfinnen.
Total vurdering litt usikker + /-.

Har bestemt meg for at om hun ikke er radikalt bedre til i kveld, så skal hun få slutte å lide mer.

Det er trist om dette er slutten, men ho har vært tapper og nok er nok.

Jeg syns det høres veldig riktig ut å hjelpe henne til fiskehimmels når hun er såpass syk. For meg høres det ut som et stort soppangrep med disse trådene og skjegget som du beskriver. Sprikende skjell er også sykdomstegn og opptrer f.eks. ved bukvannssott.
Helt enig med Tone her. Fisken har det ikke godt, og sjangsen for full tilheling er mindre for hver dag som går.
At skjellene har begynt å reise seg er ett tegn på at fisken er svært svekket, og trolig har pådratt seg flere sykdomer.

Ville gjort det samme som deg, RuthA, om ikke det er bedring til i kveld.
Ingen kan si annet enn at du i hvertfall har forsøkt det aller meste for å berge fisken!!
RIP
No er Frøken over i fiskehimmelen.
Det var nok korrekt avgjørelse. Hun var så svekket at hun lot seg enkelt fange i handa mi.

Det var sikkert bukvass sott i tillegg. Studerte henne etterpå, og hun var veldig oppblåst i magen og skjellene sto ut litt.
Brystfinnen forsvant (med åpent sår igjen der den sto) når jeg tok henne.

Stakkars. Endelig uten smerter. Ho har vært tapper, men det var tydelig at ho hadde gitt opp.

Takk for innspill og oppmuntringer langs veien. Det er vanskelig noen ganger å ta den rette avgjørelsen når en står så nært utfordringen.
Trasig at all innsatsen din ikke bar frukter. Alltid synd når fisk blir så syke at de ikke er mulige å redde.
Avgjørelsen om avliving var helt riktig, om hun var så slapp som du selv sier, var hun nok ikke mange timene unna fiskehimmelen likevel.

Du får bare stå på, håper virkelig at sykdommene holder seg langt unna karene dine nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap