Betta picta, en sjarmerende munnruger

Inaktiv bruker
Fikk for noen måneder siden en del unge eksemplarer av Torben Lyng, kanskje den personen som arbeider mest med vill Bettaer i Skandinavia.

Det dannet seg 3 par, 1 par er vel nå på vestlandet, resten går i en 80 liter hos meg.

Disse kommer fra Indonesia og Malaysia, og har vært hos meg en svært enkel og ikke minst aktiv og glupsk i matfatet, en enkel Betta mao.

Begge mine hanner holder på med kull nr. 2, og jeg har en fin samling med yngel. Tok noen bilder av den ene hannen i dag, samt et bilde av en av hunnene. De er ikke fargesterke, men når de leker så har de en vakker analfinne i grønt og rødt.

Denne kan jeg anbefale på det sterkeste til Betta elskere!!
Det er enkelt å se at hannen går med egg i munnen, for han får en skikkelig "hengehake" Beklager kvaliteten på bildene, men frontruta på dette karet er ikke lytefritt )

Her er et nærbilde av hode, og man kan skimte eggene som noe hvitt i hakeposen:
[External Image]

Så kommer 3 "profilbilder av hannen med egg
[External Image]
[External Image]

Neste bilde er typisk hann med egg, da trykker han finnene sammen, og normalt så gjemmer han seg i et hjørnet for å være i fred, men denne hannen ønsket å være litt fremme i dag.
[External Image]
Jeg kommer til å "spre" denne arten til vår/sommer, så hvis det er Betta elskere der ute som er interessert i den, ta kontakt. Det er lokalitet på denne, men har ikke fått den enda.
Svein


Flott billedserie selv om ikke fargene tok helt pusten fra meg. Det er jo ikke Killi

Slipper hannen yngelen rett etter klekking, eller bor de en stund i munnen som hos ciclider og Arrowana?
Inaktiv bruker
Enig i det, men når man driver med Killi, så er det deilig med litt grått imellom alt det fargesterke :-=

Nå skal det sies at hannen mister svært mye av fargen når han går med egg, også albimarginataen, som jeg trodde første gang jeg så hannen med egg (som jeg da ikke visste) at den hadde fått kusma, men dette er også en del av en interessant adferd.

Ser at det går bra med p-82
Svein
Hei, Svein =))

Jeg kunne tenke meg et par til våren =)))

Flotte bilder du har tatt !!

PS ! Jeg har hatt vellykket oppdrett på Betta Splendens

Jeg har akkurat skaffet meg 2 40 litere, så bare gi meg et hint hvis du vil sende meg et par, (hann + hunn), naturligvis

Forresten så har jeg nå skaffet meg et par killier, å ja de er artige. Dessverre så er de ikke helt fullvoksne ennå, men jeg se fram til deres utvikling =))

Takker og bukker for det flotte foredraget på HAK-auksjonen den 19 november ))))

Klemz Maren =))
Inaktiv bruker
Det skal vi ordne, Maren, når våren kommer, men nå tror jeg som sagt at det er en fra din klubb som har disse, så får han dem til, vil det sikkert finnes noen fine eksemplarer i Haugesund

Svein
Ja, da er det bare å vente på våren, Svein

Krysser fingrene for at alt går bra =))

Klemz Maren =))
Munnrugende bettaer er utrolig kule!

Jeg mener jeg så en post fra deg engang Svein om en lignende betta men det hadde en utrolig rød/brun/orange farge på finnene. Kan være jeg husker helt feil, men er det riktig, har du navnet på den?
Inaktiv bruker
Ina Kristiansen
Munnrugende bettaer er utrolig kule! Jeg mener jeg så en post fra deg engang Svein om en lignende betta men det hadde en utrolig rød/brun/orange farge på finnene. Kan være jeg husker helt feil, men er det riktig, har du navnet på den?

De er kule, helt enig Du tenker på betta albimarginata, en "eksklusiv" Betta som er vanskelig å finne. Jeg har nå 20 nesten voksne av disse, så nå venter jeg bare på at de skal bli modne.
her er tråden:
Du som er i Danmark kan jo ta kontakt med Torben Lyng, han har utrolig mange spennende betta arter.
[External Image]

Svein
Hei, Svein =))

Skal du spre dem rundt omkring i Norge når de bli modne ?

Si ifra når du selger et par =))

Virkelig fine Bettaer =))

Har du bare munnrugende bettaer nå, Svein ?

Rett etter jul vil jeg sette Kampfiskene mine i lek igjen, men denne gangen skal jeg gjøre det i en hygienisk tank. Krysser fingrene =))

Klemz Maren =)
Wow der var den ja! Tusen takk!! De er bare praktfulle!

Hmm Ja jeg tror muligens jeg skal gjøre det da jeg kunne tenkt meg og prøve litt mere med disse bettaene.
Hvordan kan jeg kontakte Torben, eventuelt er han aktiv på noen av foraene i Danmark??
Inaktiv bruker
akvafreak
Skal du spre dem rundt omkring i Norge når de bli modne ? Klemz Maren =)


Beklager, men disse blir nok ikke spredd, disse er bytteobjekter med andre fisk Kanskje blir et par par lagt ut for salg til våren.

Ina, sender du meg en mail, så skal vi se om du kan få en adresse.
Svein
svein_antonsen@c2i.net
Jeg fant han på akvariesiden + hans hjemmeside, så nå har jeg det =)
Blir nok ikke noen bettaer på meg før jeg har et sted og ha dem!
Betta picta
Oj! Den var flott!!!

Begynner å få mer og mer sans for de bettaene som skiller seg litt fra splendens.. (uten at jeg er noe mindre glad i Knottegutten og damene hans av den grunn, selvfølgelig)

Jeg er selvfølgelig interessert i denne, men må snart begynne å tenke på hva jeg vil fortsette med fremover. (Tror nok betta blir en av tingene, men det må vurderes - begynner å bli mange yngelkar og mange "prosjekter" i leiligheten nå)

Men naturligvis faller man pladask for en slik kar - *sukk*!

Flotte bilder også, syns jeg..

Jeg er så heldig å ha fått kjøpe 6 stk. av Betta Pictaene til Svein
Må bare få si at de er kjempeflotte og fortsatt like glupske i matfatet!
Gratulerer med kjempe flotte fisk!!
Tilfeldig bekjentskap
© heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap