Kar med labyrintfisker

Har lyst til å innrede mitt nye 170 liters hjørnekar med diverse labyrintfisk. Tenkte hovedsaklig på perlegurami, blågurami, gullgurami, honninggurami og paradisfisk. noen som har erfaringer med disse sammen?? Noen spesielle plantetyper som er å foretrekke her?

Ja, labyrintfisker er fascinerende! Men min erfaring er at labyrintfisk kan være noe aggressive, sånn at du bør ha rikelig med planter, f.eks. div. Cryptocoryne, Javamose og -bregne. Unngå flere hanner av samme art, for de vil trolig slåss. Hvordan det er med flere hanner innen samme slekt, men ulik art, vet jeg ikke....

Jeg har blå gurami hunn og et par leppegurami (han+hun) sammen. Dette går bra. Jeg har en tredje leppegurami (hunn), men denne blir jaget (går derfor i annet kar). Har i tillegg hatt leppegurami sammen med dverggurami, og det gikk også bra. Det er vanskelig å si noe generelt om hva som går bra, for det er store individuelle forskjeller mellom fiskene. Du får evt inngå en avtale om at du kan få bytte fisk som ikke går i karet ditt? Lykke til!
Jeg har kampfisk, dverggurami og honninggurami sammen og det går iallefall kjempefint. Honningguramiene er de roligste guramiene jeg har vært borti, og kan anbefales på det sterkeste. Tidligere erfaring med blå gurami er at hannen er veldig aggressiv og jager veldig mye så her blir det iallefall veldig viktig med gjemmesteder. Dessuten må du huske på at blå og gullgurami er samme type: Altså bare en hann. Den bommerten gjorde vi...
Har en del guramier selv. Min erfaring er at det meste av guramier går sammen, men sjokolade, honning og dverggurami ikke bør gå sammen med de andre. Disse blir fort stresset i hjel.
munda
Ja, labyrintfisker er fascinerende! Men min erfaring er at labyrintfisk kan være noe aggressive, sånn at du bør ha rikelig med planter, f.eks. div. Cryptocoryne, Javamose og -bregne. Unngå flere hanner av samme art, for de vil trolig slåss. Hvordan det er med flere hanner innen samme slekt, men ulik art, vet jeg ikke.... Jeg har blå gurami hunn og et par leppegurami (han+hun) sammen. Dette går bra. Jeg har en tredje leppegurami (hunn), men denne blir jaget (går derfor i annet kar). Har i tillegg hatt leppegurami sammen med dverggurami, og det gikk også bra. Det er vanskelig å si noe generelt om hva som går bra, for det er store individuelle forskjeller mellom fiskene. Du får evt inngå en avtale om at du kan få bytte fisk som ikke går i karet ditt? Lykke til!



Prøvde meg på en blå gurami, men følte den var ganske aggresiv mt de fleste andre. Har nå 3 honninggurami, og kan også bekrefte at dette er en veldig snille fisk. Har 1 hanne og 2 hunner, sånn at ungkaren har noen å velge mellom.

(Beklager, men et lite spm. Hvor gamle må honninggurami være før de er kjønnsmodne??)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap