Betta hunn - isåfall hvilken?

Jeg kjøpte meg en helt spesielt vakker betta hunn for etpar uker siden. Hunnen har hele tiden vært veldig mørk i fargen, mye mørkere og mer fargesterk enn noen av de andre hunnene jeg har hatt.
Tydelige striper har jeg ikke sett siden hun ble fraktet hjem i posen fra dyrebutikken.
Hun har en tydelig hvit prikk under buken, slik som hunner skal ha, så alt tilsier at dette er en hunn.

Igår plasserte jeg henne i fødekar i akvariet til hannen en stund, med tanke på å forsøke oppdrett på disse to om etpar uker eller mer. Etter å ha observert dem en stund for å sjekke at alt gikk bra, gikk jeg ut av rommet og lot dem i fred.

Da jeg kom tilbake, hadde hun laget et digert skumrede i fødekaret!

Sjekket denne siden:
og hun er jo nesten identisk med fisken på det øverste bildet.

Har jeg en betta splendens hunn eller er det en annen betta jeg har?
Tør ikke forsøke oppdrett dersom det er to forskjellige typer betta, så jeg må være sikker.

All hjelp mottas med takknemlighet!
Betta imbellis(fredelig kampfisk) vet jeg ikke får så store slør som betta splendens. kanskje det er en imbellis hanne?

Takker masse for svar, FS

Det er nok definitivt en hunn (tror jeg ...) ettersom den har den karakteristiske hvite prikken under... (mener det er åpningen til egglederen, eller noe slikt - er ikke helt stø på biologiske betegnelser)

Jeg betviler at det er en splendens, men er sannelig ikke sikker. Den er kjøpt som en splendens, men jeg vet at hun som solgte meg den, ikke har bettaer som sitt sterkeste fagfelt. (Hun er utrolig dyktig på mange andre felt)

Syns det hele er ganske merkelig.. En hunn skal da ikke lage store skumreder, eller...?
Om jeg ikke tar helt feil så ligner den på det som Oslo Zoo Senter selger som Betta Splendens-hunner (som jeg ikke tviler på at er riktig), men på den andre siden er det vel hannene som står for redebyggingen siden det er de som fanger opp og spytter eggene på plass.
Jeg kjøpte meg 2 Betta imbellis som likner svært på din. Etter hvert så har jeg blitt i tvil, for jeg leste et sted på nettet at B. imbellis skal ha to vertikale blå streker på gjellelokkene. Mine har to vertikale røde streker, og da skal det være villformen av B. splendens. Derfor kan det være villfarget B. splendenshann du har.

Finner dessverre ikke tilbake til denne nettsiden (mente jeg hadde lagt den inn i favoritter, men....). Det jeg kan si om mine, er at de to B. imb./villfarga B. spl. ikke går sammen med oppdrettsvarianten B. spl. hann. -De begynte å skulle gå løs på hverandre...
Har selv en rød med turkise striper, en han som ligner veldig på bildet du har lagt inn.
Men vis det var "hun" som laget rede så er det vel defenitivt en hann
Er det noen som har et bilde/link til e Betta impels(fredelig kampfisk)
hae en lang sløret betta splenders, g en rød som jeg har beskrevet over, begynner nå og lure på om det ikke er en splenders...
Ja, der var den!! Takk, Svein A.! (Nå er den i favoritter. Gøy historie også)
tusen takk for linken Svein A-nå ligger den i favoritter her og.
Tusen takk for all hjelp - dere er toppers !!!

Jeg har studert denne stakkars fisken i senk idag - studerer jeg den mer nå, blir den både stressa og innbildsk.
Det som er så vanskelig (men også så utrolig fascinerende) med bettaer, er at fargeskiftningene er hyppige og kraftige.
I formiddag så det ut som om gjellelokkene var rødfarget, men nå virket de mer blå :-S

Det eneste jeg er helt sikker på, er at det ikke er en hann !
Det kan kanskje være en hunn som er både lærenem og hjelpsom, ikke vet jeg, men en hunn er det banna bein!

Nå skal jeg sove litt på mine observasjoner, og så kommer jeg nok muligens med en formening imorgen.
Ville iallefall bare takke for hjelpen før jeg la meg!
Denne har jeg faktisk lett etter !
Har vært på utkikk etter denne en stund " fredelig kampfisk " hvor var det de hadde disse for salg ?

Burde vel være grei med " dvergguramier " eller ?
Inaktiv bruker
Betta Splendens
Hei. Jeg har ett Betta Splendens-par...tror jeg...og de går godt sammen med de andre fiskene, også dvergguramiene jeg fikk for noen dager siden. Ganske godt ihvertfall...noen småkonflikter er det jo, men ikke så det går på helsa løs.

Men så ett spørsmål; Er det enkelt å ale opp kampfisker? Hadde en tråd her hvor jeg spurte om det tidligere, men har ikke kommet så langt at jeg har prøvd med oppdrett enda. Har ett 10-liters kar som jeg tenkte å bruke til oppdrett. Noen tips?
Jeg har nå funnet ut at det faktisk er en betta splendens hunn jeg har, takket være linken som Svein A la ut
Det så snodig ut en periode, men etter å ha observert henne en stund, er jeg sikker som banken.
Har forøvrig kjøpt henne på Centrum Zoo i Drammen, dersom det er interesse for det ennå.

Såvidt jeg vet, går Bettaer greit sammen med de fleste guramier, selv om jeg ikke har prøvd denne kombinasjonen selv. Mye kommer an på hvor stort kar de går i, hvordan karet er innredet etc.

Til oppdrett av bettaer bør du nok ha en større tank enn 10 liter, men det kan du jo lese om her: [URL=null][/URL]
Her finner du også masse annen nyttig info - skrevet av en som virkelig er dyktig på bettaer.

Det er en kjempespennende prosess å drette bettaer!
Det er egentlig ikke så vanskelig, men man må følge med og ta tingene i rette øyeblikk, så går det bra. Det er en tidkrevende operasjon for sånne som meg som sitter pal foran karet og følger med i stillhet, helt bergtatt av disse herlige fiskene.
Opsann - glemte helt å skryte av fiskene dine, Elin!
De var helt nydelige begge to!
Hannen din ligner på en jeg har hatt før. Han var virkelig kjæledeggen min, men han døde uken før jul, dessverre.

Håper virkelig du får til oppdrett på disse!
(Si fra hvis du får yngel på dem, da
Jeg har nå funnet ut hvorfor hunnen (Fredag) lagde skumrede!
Forklaringen er enkel; hun elsker å ta etter andre fiskers måte å være på. (nysgjerrig ??)

Jeg måtte ha henne i et annet kar da jeg skulle rense litt opp i karet hennes, og hun endte opp sammen med noen Tanganyikaciklider. (Neolamprologus Caudopunctatus)
Disse fiskene tar seg en munnfull sand innimellom, tygger litt på sanden og spytter den ut igjen - typisk ciklideoppførsel.

Etter en liten stund med intens observasjon av disse, bestemte Fredag seg tydeligvis for å prøve, hun også.
Hun tok en munnfull sand, tygget litt og spyttet ut mesteparten.

Det er første gang jeg har sett en fisk grøsse! Med litt sand på haka og DET uttrykket i blikket, satte hun avgårde for å bli kvitt restene av sand hun hadde i munnen - hun vendte og ristet på seg og var et syn for guder.

Enkelte ganger skulle man ha hatt kameraet innstilt og klart, men den sjansen er nok gått fra meg. Det er iallefall første og siste gang jeg har sett henne gjøre noe slikt!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap