- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Sjokoladegurami - kan noen si litt om denne vesle guramien? Plis?:)
Sjokoladegurami - kan noen si litt om denne vesle guramien? Plis?:)
Jeg har blinket meg ut en gurami jeg har lyst på, og jeg vippet mellom Honninggurami og Sjokoladegurami. Den sistnevnte likte jeg godt pga størrelsen, liker bedre og bedre "småfisk" Drar'n helt ut i motsatt retning nå, jeg er dritlei digre scalarer *he-he* nå skal det være smått! Men Honningguramien var veeeldig lekker den også
Ser at Sjokoladegurami regnes for å være litt vanskelig, men jeg tror jeg skal klare det. Jeg er en ihuga vannbytter og skal nok greie å lage et spesialkar den kan trives i (jeg tenkte å ha den i et rent artskar, muligens med noen Corydoras i, men jeg må finne en Cory som vil ha like lav ph først).
I profilen her står det at man bør kjøpe 6-10 individer så de kan danne par selv. Men hvis og når det skjer, hva gjør man med resten? Godtar paret at de andre er der, eller blir det bank og rundjaging på resten? Mye planter kan kanskje hjelpe?
Det står videre at denne guramien er munnrugere, da trenger man ikke tenke på mest mulig stille overflate pga skumreder, da?
Håper noen er snille og deler litt erfaringer om denne fisken og hva jeg bør passe på i daglig stelle og slikt. Hva er favorittføden deres, for eksempel? Det vanlige frossentfòret, spiser de ting som røde og hvite mygglarver, artemia og slikt?
Håper noen snille sjeler kan dele litt info med meg (oss, kanskje flere som er interessert ?
PS! Dersom jeg kjøper noen av hver, både Sjokolade- og Honningguramien, kan disse dele kar?
Jeg har tidligere bare eid Sør-Amerikanske fisk, ingen labyrintfisk med andre ord, derfor litt fersk på disse fiskene
Ser at Sjokoladegurami regnes for å være litt vanskelig, men jeg tror jeg skal klare det. Jeg er en ihuga vannbytter og skal nok greie å lage et spesialkar den kan trives i (jeg tenkte å ha den i et rent artskar, muligens med noen Corydoras i, men jeg må finne en Cory som vil ha like lav ph først).
I profilen her står det at man bør kjøpe 6-10 individer så de kan danne par selv. Men hvis og når det skjer, hva gjør man med resten? Godtar paret at de andre er der, eller blir det bank og rundjaging på resten? Mye planter kan kanskje hjelpe?
Det står videre at denne guramien er munnrugere, da trenger man ikke tenke på mest mulig stille overflate pga skumreder, da?
Håper noen er snille og deler litt erfaringer om denne fisken og hva jeg bør passe på i daglig stelle og slikt. Hva er favorittføden deres, for eksempel? Det vanlige frossentfòret, spiser de ting som røde og hvite mygglarver, artemia og slikt?
Håper noen snille sjeler kan dele litt info med meg (oss, kanskje flere som er interessert ?
PS! Dersom jeg kjøper noen av hver, både Sjokolade- og Honningguramien, kan disse dele kar?
Jeg har tidligere bare eid Sør-Amerikanske fisk, ingen labyrintfisk med andre ord, derfor litt fersk på disse fiskene
Postet 05.04.06 kl 18:18
Endret: 05.04.06 kl 18:22
mona oJeg har blinket meg ut en gurami jeg har lyst på, og jeg vippet mellom Honninggurami og Sjokoladegurami. Den sistnevnte likte jeg godt pga størrelsen, liker bedre og bedre "småfisk" :-) Drar'n helt ut i motsatt retning nå, jeg er dritlei digre scalarer *he-he* nå skal det være smått!:-) Men Honningguramien var veeeldig lekker den også:-) Ser at [URLBLOCK1] regnes for å være litt vanskelig, men jeg tror jeg skal klare det. Jeg er en ihuga vannbytter og skal nok greie å lage et spesialkar den kan trives i (jeg tenkte å ha den i et rent artskar, [I]muligens[/I] med noen Corydoras i, men jeg må finne en Cory som vil ha like lav ph først). I profilen her står det at man bør kjøpe 6-10 individer så de kan danne par selv. Men hvis og når det skjer, hva gjør man med resten? Godtar paret at de andre er der, eller blir det bank og rundjaging på resten? Mye planter kan kanskje hjelpe?
Nå har ikke mine lekt ennå, men ettersom jeg har hørt, er disse fiskene snille og fredelige...selv da. Nytter liksom ikke å være særlig tøff i trynet når man er 2-3 cm lang og svømmer sakte.
mona oDet står videre at denne guramien er munnrugere, da trenger man ikke tenke på mest mulig stille overflate pga skumreder, da?
Nope, men de er ikke så glad i veldig sterk strøm. De er ikke de raskeste svømmerne i fiskeverdenen, og er så små at de blir fort tatt av strømmen hvis det er altfor mye bevegelse i vannet. Mine går i et juwelkar med den innvendige, fastmonterte filteret som eneste pumpe, og de ser ut til å trives bra.
mona oHåper noen er snille og deler litt erfaringer om denne fisken og hva jeg bør passe på i daglig stelle og slikt. Hva er favorittføden deres, for eksempel? Det vanlige frossentfòret, spiser de ting som røde og hvite mygglarver, artemia og slikt?
De spiser alt! (iallefall mine) Jeg har ikke prøvd med myggiser, men min kjære sier at de fråtset i det også.
Ellers har de fått artemia, flakfor i diverse varianter, malletabletter, squash, bettafor, reker.... De har slukt alt med like stor apetitt - hvis man kan kalle det å sluke når munnen er like stor som et knappenålshode
mona oHåper noen snille sjeler kan dele litt info med meg (oss, kanskje flere som er interessert:) ? PS! Dersom jeg kjøper noen av hver, både Sjokolade- og Honningguramien, kan disse dele kar? Jeg har tidligere bare eid Sør-Amerikanske fisk, ingen labyrintfisk med andre ord, derfor litt fersk på disse fiskene:)
Jeg er helt sikker på at du klarer disse fiskene, mona o
Er man vant til maller, greier man å skifte vann ofte, og vannkvalitet er alfa-omega med disse fiskene.
De liker også å kunne stikke seg litt bort mellom planter og ha litt fred og ro.
Dette ble kanskje kortfattet, men håper du fikk litt hjelp iallefall..
Har litt stress med jobb og moms, men jeg skal se innom tråden din etter alle mva-oppgavene mine er ferdige..
Postet 06.04.06 kl 01:06
Sjokoladegurami
Tusen takk for svar, malldrian Fikk enda mer lyst på disse fiskene nå, etter å ha lest svaret ditt.
Jeg så dem i en butikk i Oslo i går, som jeg stakk innom på vei hjem fra sykehuset. Gikk bare av bussen en holdeplass tidligere, så jeg kunne gå innom på Oslo Zoosenter.
Når akvarierommet mitt etterhvert blir klart (jeg somler og fomler), skal jeg sette opp et lite kar til disse guramiene
Jeg så dem i en butikk i Oslo i går, som jeg stakk innom på vei hjem fra sykehuset. Gikk bare av bussen en holdeplass tidligere, så jeg kunne gå innom på Oslo Zoosenter.
Når akvarierommet mitt etterhvert blir klart (jeg somler og fomler), skal jeg sette opp et lite kar til disse guramiene
Postet 06.04.06 kl 11:13