Apteronotus albifrons "Black Ghost"

Igår var jeg så heldig å få en Black Gkost på drøye 25 cm-så fort at hulene i 660 L var for små, og fisken var litt gretten over å ike finne godt nok hjemme sted-så gode råd var dyre, hva gjør jeg....Så ganske fort fant jeg ut at jeg lager en hule til han/hun av et svart "drenerings" rør-og jeg saget og ordnet i karret og det ble faktisk ganske bra med røret nedi sanden en stor rot over, stien foran og planter som dekker ende enden av røret, samtidig som Ghosten kan komme inn ut begge veier. Med en gang jeg var ferdig så flytet Ghosten inn, så det var litt moro.
Og der var den 90% av tiden før lyset gikk av, drev å romsterte noe veldig ihula, de første minutene. Spennende oppførsel på fisken, rygget fram og tilbake , inn og ut av hula-så snudde den og samme opførsel men med hode først denne gangen.
Men så fort lyset ble slått av så var den ute og svømte, så bare en skygge som svømte igjenom vannet. Og så kom det noen klikke lyder-bruker/kommer det slikke lyder når Ghosten bruker elektrisiteten sin, til evt jakt eller for å manovrøre i mørket????
Har noen Hasemania nana "kobber"tetraer som det er en 6-7 stk igjen-så er spent på om dem er borte eller ei-skal slutte med den fiske typen, og orker ikke snu hele 660 L på hue, for åfå tak i noen små fisk-Ghosten gjør kanskje jobben for meg.
Men det er ihvertfall en spennende fisk jeg har fått i karret

Takker så mye Maldrian
Det er en utrolig spennende fisk!
Hadde selv en på over 20 cm som også bodde i et PVC rør under grusen.
De få gangene vi var borte på kvelden så de ikke fikk mat, manglet det ofte noen av småfiskene våres, så det var viktig og sørge for mat til han hver dag, ellers fant han maten selv!
Men en dag fant vi han død, han hadde vært litt ivrig og slukt en Cory som hadde slått ut finnen så den satt fast i halsen på han
Det var trist å miste en så flott fisk. Vi lærte en lekse på en dyr måte iallefall.
Jeg er bare glad for at Flaggre fikk et godt hjem!
Det ble vanvittig tomt etter han reiste, men godt å høre at han har funnet seg til rette!
Jeg har sett bilder av slike rør på nettet, og det virker som en god idé - selv om vi ikke har brukt annet enn selvlagde steinrøyser her.
(Hadde liksom nok av stein..)
Vi hadde to huler til ham - en på hver sin ende av karet.
Det ene var "hjemme" og det andre var "hytta".
Flaggre er vel den mest spesielle fisken som vi har hatt i våre kar, så etter han flyttet igår, bar det ned til byen og fiskebutikken. Ble to splendenshanner som en slags kompensasjon for tomheten
Lykke til med ham, Ken
Regner med at det ikke skal bli noe problem å finne tonen
jeg så en black ghost på dyrebutikken en gang. viste ingenting om den da. den var kansje 10+ cm lang. den kostet 200 kr. de sa den gikk fint i 63litern min i et halvår. da var den blitt for stor og jeg kunne bytte den inn mot en ny, liten en(0_o) jeg hadde guppy og lignende i 63litern da! gla jeg ikke kjøpte den.
Ghosten er bare helt konge-har ikke tatt de små fiskene jeg har"enda". Prøvde å mate den igår, med reker-han nappet reka ut av "klyppa" som jeg har laget for å mate den med-drev å fisket litt foran hulen og ghosten nappet kraftig i reka og tok den. Men reka ble liggende på bånn i hule åpningen hans, så jeg tok den opp etterhvert-burde jeg ha latt den ligge der? Er litt redd for at store mat rester skal bli liggende på bånn og forurense vannet. Men er en hel skrellet reke for stor for en ghost på 25 cm+? Burde jeg dele opp rekene i mindre biter? Ser jo ut til at fisken har stor munn.
Forresten har ghosten "tenner"?
Gode matings tips tas imot med stort takk, og om jeg skal la evt reka han tar bli liggende på bånn, vis han ikke svelger den med engang?
Men som sakt for en utrolig fasinerende fisk
Sendt deg svar på mailen din, Ken...
Om de har tenner, aner jeg egentlig ikke - de har nok ettellerannet, men jeg har aldri sett noen hos Flaggre, så de må isåfall være små...
Jepp, han har flyttet til Ken og hans 660-liter.
Så nå er det tomt i karet her...
Med så mange scalarer på såpass lite plass, kom det til å skjære seg før eller senere på grunn av mangel på nattero.
Har annonsert ut fire av scalarene, men det var ingen interesse for dem, så da måtte noe annet gjøres..
hei på deg Malldrian, takker så mye for mailen-da prøver jeg ny mating i kveld og deler rekene opp i mindre biter. holder deg oppdatert på hvordan det går med Flaggre jeg.

Ser ut til at han har det bra, har funnet seg til rette i hulen sin. Og fortsatt så mangler det ingen Tetraer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap