- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Killi til 20 liter!
Killi til 20 liter!
Postet 18.09.06 kl 17:36
Postet 18.09.06 kl 17:49
De fleste killier vil kunne gå i en 20 liter. Aphyosemion striatum, Fundulopanchax nigerianus, Epiplatys dageti, Aplocheilus panchax og en rekke andre er gode begynnerfisker, hvis du ikke har kjennskap til killier fra før. Hvis du vil ha annuelle fisker er det også her noen som kan være grei å starte med, men det jo avhenger jo litt av hvilke egg man får tak i. Nematolebias whitei er et tips for sør-amerikaner, Blant Nothobranchius er det mange å velge mellom (rachovii er fin, men kanskje ikke den første fisken man bør prøve).
Se her for en del tips.
Se her for en del tips.
Postet 18.09.06 kl 21:23
Postet 18.09.06 kl 23:09
Takk for info Geir
Hvor mange bør jeg starte med. Skal de holdes parvis, eller flere hunner på en hann?
Av de jeg så på linken så synes jeg Aphyosemion striatum og Aplocheilus lineatus var penest, men jeg innbiller meg at sistmevnte blir litt for stor. Akvariet mitt er bare 35 cm langt.
Andre arter jeg har kikket på er Pseudepiplatys annulatus, Diapteron cyanostictum og Nothobranchius kirki.
Vet du noe om disse artene?
Hvor mange bør jeg starte med. Skal de holdes parvis, eller flere hunner på en hann?
Av de jeg så på linken så synes jeg Aphyosemion striatum og Aplocheilus lineatus var penest, men jeg innbiller meg at sistmevnte blir litt for stor. Akvariet mitt er bare 35 cm langt.
Andre arter jeg har kikket på er Pseudepiplatys annulatus, Diapteron cyanostictum og Nothobranchius kirki.
Vet du noe om disse artene?
Postet 19.09.06 kl 00:06
GoophyAplocheilus lineatus var penest, men jeg innbiller meg at sistmevnte blir litt for stor. Akvariet mitt er bare 35 cm langt. Andre arter jeg har kikket på er Pseudepiplatys annulatus, Diapteron cyanostictum og Nothobranchius kirki. Vet du noe om disse artene?
Apl. lineatus kan nok tenke seg et litt større kar, men det er en flott fisk. Diapteron er ikke av de enkleste. Den skal dessuten ha det kjølig, og er kresen på foret. Nothobranchius kirki tror jeg er litt uvanlig i hobbyen, og nok en av de vanskelige Nothoene. Annulatus og striatum bør kunne gå, med striatum som den enkleste. Da har vi vært innom 5 av de nærmere 800 artene.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med norsk kontaktperson for SKS, som dessuten er kontaktperson for SKS lokalgruppe Oslo og omegn, du finner info på denne siden. Han vil også kunne være behjelpelig med å få tak i fisk.
Postet 02.10.06 kl 20:25
Endret: 02.10.06 kl 20:30
Postet 03.10.06 kl 19:53
Plantelekere er nok det beste å starte med, og striatum er en fin begynnerfisk. Fornuftig å melde deg inn i SKS og delta på møte i lokalgruppen, det er alltid bra å få hjelp i oppstarten, og en grei måte å få tak i fisk på.
Jeg har for tiden noen arter av Aphyosemion, det som omtales som Gabon-arter, nærmere bestemt fra det sørlige høylandet. De skal ha det kjølig, under 20 grader, og jeg har et rom i kjelleren hvor jeg har noe slikt. Der finnes akkurat nå (etter å ha vært på SKS-utstillingen i København i helgen) stammer av A. coeleste, A. ocellatum, A. herzogi, A. hofmanni, A. cameronense og en Diapteronart. Ellers har jeg et par akvarium på kjøkkenet med en Rivulus og en Scriptaphyosemion.
For å svare på et spørsmål tidligere: par eller trio går forsåvidt ut på ett. Hanner av en del arter av killifisk kan være hissige på hunnene, så det er da greit å ha to-tre hunner. Har man tett beplantning går et par greit.
Jeg har for tiden noen arter av Aphyosemion, det som omtales som Gabon-arter, nærmere bestemt fra det sørlige høylandet. De skal ha det kjølig, under 20 grader, og jeg har et rom i kjelleren hvor jeg har noe slikt. Der finnes akkurat nå (etter å ha vært på SKS-utstillingen i København i helgen) stammer av A. coeleste, A. ocellatum, A. herzogi, A. hofmanni, A. cameronense og en Diapteronart. Ellers har jeg et par akvarium på kjøkkenet med en Rivulus og en Scriptaphyosemion.
For å svare på et spørsmål tidligere: par eller trio går forsåvidt ut på ett. Hanner av en del arter av killifisk kan være hissige på hunnene, så det er da greit å ha to-tre hunner. Har man tett beplantning går et par greit.
Postet 04.10.06 kl 20:29
Da må jeg bare få ønske deg velkommen til Oslogruppa, Goophy
Det gleder meg at det kommer flere ferskinger - er selv ganske så grønn.
Jeg har selv Pseudepiplatys Annulatus, Aphyosemion Striatum og Aplocheilus Lineatus Gold i karene mine. De to førstnevnte er nyanskaffelser som Arve var så snill å skaffe meg fra København nå i helgen som var - flotte fisk, alle sammen!
Men vi prates vel på førstkommende møte
Det gleder meg at det kommer flere ferskinger - er selv ganske så grønn.
Jeg har selv Pseudepiplatys Annulatus, Aphyosemion Striatum og Aplocheilus Lineatus Gold i karene mine. De to førstnevnte er nyanskaffelser som Arve var så snill å skaffe meg fra København nå i helgen som var - flotte fisk, alle sammen!
Men vi prates vel på førstkommende møte
Postet 04.10.06 kl 20:45
Inaktiv bruker
Hold deg til Geir's anbefalinger ved at du anskaffer deg arter innen slekten Aphyosemion, de fleste er ganske små og meget vakre, og det fine er at de kan holdes ivanlig romtemperatur (20-23 grader.
Her er en av de fineste (subjektivt) og ikke minst enkleste:
Aphyosemion striatum 'Moyoko, GJS 00-32' Denne burde være svært lett å få tak i Norge
Svein
Her er en av de fineste (subjektivt) og ikke minst enkleste:
Aphyosemion striatum 'Moyoko, GJS 00-32' Denne burde være svært lett å få tak i Norge
Svein
Postet 04.10.06 kl 21:31
Postet 06.10.06 kl 19:53
Postet 06.10.06 kl 20:06
Endret: 06.10.06 kl 20:08
GeirFor å svare på et spørsmål tidligere: par eller trio går forsåvidt ut på ett. Hanner av en del arter av killifisk kan være hissige på hunnene, så det er da greit å ha to-tre hunner. Har man tett beplantning går et par greit.
Da tror jeg at jeg starter med en trio for å være på den sikre siden. Selv om det i utgangspunktet skulle være bra med gjemmesteder.
Postet 06.10.06 kl 20:51
Endret: 06.10.06 kl 20:52
Postet 06.10.06 kl 20:55