Black Ghost, klikker den?

Lager denne fisken klikkelyder? Hadde praktbotia før, og de lagde lyder etter lyset var gått av.
Nå hører jeg lyder hver kveld, men klarer ikke finne ut om det er den som gjør det.
Eller må jeg fram med musefeller?
Kan nok stemme at det er spøkelset ditt som klikker ja.
Min gjør det bare når den spiser. (så vidt jeg vet)
Hvorfor den gjør det, vet jeg ikke. Kanskje noen andre som vet svaret?
I fiskebasen står det "Fisken navigerer ved hjelp av elektriske organer som også benyttes til å lamme små byttedyr."

Jeg erfarer også at min lager klikkelyder når den spiser.
Spøkelset mitt
Lussi
Kan nok stemme at det er spøkelset ditt som klikker ja. Min gjør det bare når den spiser. (så vidt jeg vet) :) Hvorfor den gjør det, vet jeg ikke. Kanskje noen andre som vet svaret?


Vet ikke hvorfor den lager klikkelyder, eller hva man skal kalle det. Har aldri hørt lyder fra den når lyset er på, og det er det når jeg forer. Men av og til når lyset er av, kan jeg hoppe godt i stolen når det tar av et kraftig smell! Omtrent samme lyden som tykt glass som sprekker pga. spenning, og det første jeg tenker på er X-antal liter vann utover et stuegolv, uten sluk... Men det mangler somregel ikke fisk dagen derpå.

BG'n min spiser flakfor fra overflaten, selv om den vet at den får mygglarver etterpå. Og igår falt tydeligvis brokkoli i smak..

Bortsett fra det, er BG'n min en særing som er nesten like aktiv dagtid som natt, har foresten fler nattaktive fisk som er meget aktiv dagtid.
Hadde selv en BG på mellom 40-45 cm og den "klikket"som fy, spesielt når det var mørkt i karret.
Tror klikkingen er når de spiser ja, for hver morgen så manglet det kobbertetra i karret mitt. Ble dens bane det at den ble grisk, døde da den svelget en relativt stor eplesneile, savner flagre som den het(eneste fisken jeg noen gang har gitt navn).
Så har man plass så er disse fiskene utrolig FLOTTE når de blir 35-45 cm.
Inaktiv bruker
Når dyr ser med hjelp av ekkolokasjon så klikker dyret, ofte med veldig høy Desibel som flagermusen og spermhvalen, men det er også noen dyr som klikker med ein mørkere lyd.

Klikkelyden "skyttes" på eit objekt og dabber tilbake.
Og på denne måten "ser" dyret.

Menneske har blitt dokumentert til å klare dette også...
Ein blind gutt i Amerika har blitt berømt gjenom dette, men for å ikke spore av her... Det we nok derfor Black Ghosten din klikker
Inaktiv bruker
...klikker praktbotiaen også?
zantoko
Når dyr ser med hjelp av ekkolokasjon så klikker dyret, ofte med veldig høy Desibel som flagermusen og spermhvalen, men det er også noen dyr som klikker med ein mørkere lyd. Klikkelyden "skyttes" på eit objekt og dabber tilbake. Og på denne måten "ser" dyret. Menneske har blitt dokumentert til å klare dette også...;) Ein blind gutt i Amerika har blitt berømt gjenom dette, men for å ikke spore av her... Det we nok derfor Black Ghosten din klikker;)


Hadde det vert ekkolokasjon så burde vi ikke høre den, for det foregår med enten infra eller ultralyd. Denne karen er eletrisk, så det er nok eletriske utladdninger vi hører. På samme måtesom det kommer lyd av en lysbue som f.eks. utladdning av statisk elektrisitet eller lynet som går mellom eller fra skyene og til bakken. I karet mitt høres det av og til ut som bunnglasset sprekker med et smell nattestid..

Inaktiv bruker
Hakke
Hadde det vert ekkolokasjon så burde vi ikke høre den, for det foregår med enten infra eller ultralyd. Denne karen er eletrisk, så det er nok eletriske utladdninger vi hører. På samme måtesom det kommer lyd av en lysbue som f.eks. utladdning av statisk elektrisitet eller lynet som går mellom eller fra skyene og til bakken. I karet mitt høres det av og til ut som bunnglasset sprekker med et smell nattestid..


(sitat fra wikipedia)
Biologiske grupper som tannhvaler og flaggermus er eksempler på pattedyr som har utviklet et sanseapparat som bruker ekkolokalisering. Hos tannhvalene sitter ekkolokaliseringsorganet som sender ut klikkelydene i pannekulen, som kalles en melon eller hvalmelon og består av et fett (kalt akustisk fett) som trolig forsterker lyden. Det kan også tenkes at bardehvaler har utviklet en primitiv form for ekkolokalisering, men dette er fortsatt kun en teori som det ikke er ført bevis for.

Ved hjelp av ekkolokalisering kan tannhvaler og flaggermus nøyaktig bestemme hvor de er og hvor et eventuelt bytte befinner seg. De kan således lett orientere seg i stummende mørke. Ekkolokalisering kan forklares ved at dyret sender ut en serie med lydbølger, som reflekteres tilbake når det treffer noe, eksempelvis en fisk eller noe annet. De reflekterte lydbølgene blir så omdannet til et bilde av det de traff i dyrets hjerne. Bildet gir kunnskap om både avstand, størrelse og eventuell bevegelse.
Riktig, det er ekko lokalisering. Men når lyden er under det det menneske kan høre, altså under 20hz kalles det infralyd. Mens det som er over det mennesket kan høre, altså 20000hz kalles ultralyd. Og det er desse områdene bl.a. flaggermusen som bruker ultralyd, utenom en art som kunn lytter seg frem til byttet. Og spermasetthvalen som bruker infralyd, som også kan bruke den til å lamme/slå ut bytte.

Men i tråden her dreier det seg om Black Ghost som er en fisk som bruker elektrisitet til navigasjon, lamme små byttedyr og muligens kommunikasjon med artsfrender (det er en annen knivfisk fra Amazonas som gjør dette).

Her er fisken det dreier seg om:
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap