Død Corydoras agassizii

Jeg kjøpte 17 Corydoras agassizii den 30.11.06. Og i går døde en agassizii og i dag døde en til. Er dette vanlig.?? Jeg kjøpte en del andre fisk og. Alle ser ut til og klare seg bra. Disse er de første som jeg har funnet døde, og vannkvaliteten er slik den skal være!
Er corydoras generelt en fisk som er utsatt for død når de kommer i nye akvarie?

Andreas Bjørvik
Nei, de er ikke mere utsatt enn andre, men det er alltid noen som er stresset og kanskje svekket fra før i et butikk-kar. Og de takler ikke så godt en ny transport i pose, sannsynligvis.
Det er altså ikke noen direkte sjelden forekomst at en og annen fisk dør når de er nyinnkjøpte, men det er like leit fordet

Av og til mister jeg en Cory eller to av en nyinnkjøpt gruppe også, men stort sett ikke.

Corydoras er generelt hardføre fisk bare de pakkes riktig, og ikke stappes for mange i hver pose. Da stress-forgifter de hverandre lett, dersom man har mange i hver pose. Ideelt sett burde man faktisk bare pakke dem en og en... maks to og to i hver pose.
Oki takk for svar Mona. Jeg kjøpte fiskene av en privat. En som driver oppdrett på cory.
Men det er sikkert ikke uvanlig at slike ting skjer (Fiskedød, R.I.P Corydoras agassizii)

Andreas Bjørvik
Ny fisk som er død.
Nå i kveld fant jeg en Cory til som var død, av samme art. Så etter at jeg hadde fisket død fisk målte jeg vennverdiene.

Ph. 7-7.5
Gh. 6
Kh. 5
No2. Mindre enn 3
No3. 0-12.5 (Den viste ganske nær gul men den var ikke helt gul)

Kan det være noe galt med vannverdiene.? Jeg fatter ingen ting.

Andreas Bjørvik
WannaBe
No2. Mindre enn 3


Med forbehold om at jeg er ganske så fersk i dette
Skal dette virkelig være 3, og ikke for eksempel 0.3? Eventuelt, hva slags måleenhet er det? Hvis det er snakk om at målt NO2 er mindre enn 3 mg/l (3 ppm), sier vel ikke det særlig mye..?.. Uansett om det er 1 eller 2.5 ppm er det jo altfor mye. Bruksanvisningen for min NO2 test sier:
0.1ppm - too high
0.4ppm - danger
Ellers har jeg sett at det har vært operert med "grenseverdier" fra 0.3ppm til 0.8ppm, men det avhenger sikkert både av hva slags fisk det er snakk om, og hvor lenge fisken utsettes for nitritten.
WannaBe
No2. Mindre enn 3


Støtter meg bare opp mot hva Knut sier her. 3 I No2 er veldig mye.
Jeg håper det er en skrive feil og at du ikke har oppmot 3 i No2.

Da 1 er dødlig (har jeg blitt fortalt etter å ha spurt rundt om dette selv), skal helst ha 0 eller så nærme som overhodet murlig.. litt vil man vel alltid ha da det bygger seg opp avfallsstoffer hele tiden, derfor er det viktig med vannbytter.

Det bør vel helst ligge langt nedpå 0,0X og allerhelst 0,00
Knut Bråten
[QUOTE=WannaBe] No2. Mindre enn 3


Med forbehold om at jeg er ganske så fersk i dette
Skal dette virkelig være 3, og ikke for eksempel 0.3? Eventuelt, hva slags måleenhet er det? Hvis det er snakk om at målt NO2 er mindre enn 3 mg/l (3 ppm), sier vel ikke det særlig mye..?.. Uansett om det er 1 eller 2.5 ppm er det jo altfor mye. Bruksanvisningen for min NO2 test sier:
0.1ppm - too high
0.4ppm - danger
Ellers har jeg sett at det har vært operert med "grenseverdier" fra 0.3ppm til 0.8ppm, men det avhenger sikkert både av hva slags fisk det er snakk om, og hvor lenge fisken utsettes for nitritten.

Det skal være 0.3 sorry min feil. Testene var gule No2 og No3. En liten skrivefeil der ja.
Alt så veldikt greit ut. Men i kveld fant jeg en cory til som var død. Så nå har jeg mistet 4 st på fem dager.
Men alle de andre fiskene som jeg har ser ut til og trives ganske bra..

Andreas Bjørvik
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap