Vekst på Piraya?

Er det noen som vet hvor fort pirayaen vokser (vanlig type)? Jeg ser at det er andre også som har spurt om dette men ingen har svart dem. Jeg har 25 stk på ca.2 cm+ som snart skal oppi en 370 liters. Alle kommer nok ikke til og overleve men jeg ville bare spør om hvor store de kan bli sånn ca. og hvor lang tid det tar. Jeg forer dem nå 2 ganger daglig. Varierer fra oksekjøtt, reker og fiskefile. De spiser helst oksekjøtt.

Eller for og spør på en annen måte, hvor store kan de bli på 3mnd, 6mnd, 9mnd, og\eller 12 mnd.??

-----------------------------------------

Kan 25 stk på 2 cm gå sammen med 2 stk på 5 cm?? De 2 største var egentligt bare en test for å se om de gikk sammen med andre fisker. Resultat: Nei! hehe.

Takker for alle svar!
mine vokste ca 10cm på 4-6mnd... men piraya har ikke godt av oksekjøtt pga: animalsk fett eller noe sånt som ikke er bra for fordøyelses systemet demmes...

25stk er ALT for mange, MAKS 10stk 15cm i ett 375L.. dette er fisker som blir store og krever mye plass og griser noe sinnsykt.. ville aldri hatt piraya i noe som er mindre enn 2meter og 600liter.. de kan bo i ett 375 en liten stund men når de passerer ca10cm så må de ha mye større plass

ville nok venta litt føre jeg satte de små sammen med de "store" du har for de blir fort mat

Mvh en Piraya elsker
Jeg har på ingen måte greie på piraya, men jeg bare tenker litt høyt her...
Dette med at animalsk fett er for tungt å fordøye for fisker som f.eks. diskus, skjønner man jo. Evolusjonsmessig har disse aldri tilpasset seg å spise animalsk kjøtt. Fettet fra kjøtt stivner i tarmene, og er altfor tungt fordøyelig for dem (derfor er det så viktig å renskjære oksehjerte skikkelig før man bruker det).

Men med piraya stiller det seg vel helt annerledes? Denne fiskearten er jo et rovdyr som evolusjonen har tilpasset til å kunne spise ALT som måtte komme i vannet, både dyr og fisk. De spiser jo kjøtt i naturen, når som helst sjansen måtte by seg. Det er rett og slett en del av deres helt naturlige kosthold.

Så hvorfor skulle ikke piraya kunne spise kjøtt når de holdes som akvariefisk?
Når diskus kan spise oksehjerte som om det var deres siste måltid (les : sluke det i seg), kan uten tvil pirayaer også dette. Pirayaen eter jo en del byttedyr som faller inn under kateogorien animalsk.

Når det gjelder vekst; disse vokser fort, til dels svært fort.
Akkurat hvor fort, kommer ann på plass til å vokse, tilgang på føde, og tilgang på rent vann.
Mye av alle faktore= ekstremt hurtig vekst. Har sett 2cm piraya strekke seg til 5cm på en måned, og ytterligere 5cm på de neste 2. Altså: 10cm kan fort nås på 3 måneder.

Når det gjelder plass: 375L er alt for lite til disse fiskene etter mitt syn. Om jeg selv skulle fore opp disse, ville jeg hatt dem i en 375L til de var maks 10cm, og så flyttet dem til ett kar på minst 250cm lengde. Vi snakker da om 4-sifret volum.

Om halvparten av pirayaer stryker med, har du fremdeles mer enn nok.
Takk for svar, ja jeg vet at noen kommer til å stryke med. Jeg må nok sette noen for salg eller bytte.
Som sagt vokser Pygocentrus Nattereri veldig fort. Særlig de første 6-12 mnd.'

Jeg vil ikke anbefale deg å mate de med animalsk kjøtt. Det er sant at de spiser dette i naturen, men det består av en liten del av dietten. Foring med fisk, reker, musslinger etc er et bedre alternativ. Frosne reker funker fks, veldig bra.

i et 375 L akvarie ville jeg ikke hatt mer enn 4 voksne idivider.
selv om pirajaen blir sett på som en stimfisk, er den ofte veldig terrirorial.
Mange store fisk i et lite akvarie vil føre til mye stress.

Men la det være sagt at du snart vil oppleve deres kannibalistiske side og antallet ditt vil nok reduseres betraktelig.

God strøm i vannet, rent vann og en god diett vil øke veksten.

Er rimelig enig med Corey Taylor her. Du bør ikke ha mer enn kanskje 4 voksne RBP i et slikt kar. Ja, de er ganske kannibalistiske når de er små, men 25 var voldsomt mange å starte med. Du kommer til å måtte kvitte deg med sikkert 10-15 av dem.

Når det gjelder vekst så vokser de veldig raskt i starten. Mine har vokst fra rundt 2 til 8-9cm på under 3 måneder. Det høres kanskje ikke all verden ut, men de vokser godt i høyde og bredde også, slik at vi snakker om å mangedoble størrelsen sin. RBP skal kunne nå 20cm på ett år, under ideelle forhold.

Det er også riktig som det blir sagt at du ikke skal fôre med så mye oksehjerte. Maks en gang eller to i måneden sies det. Det høres kanskje rart ut, men animalskt kjøtt utgjør faktisk en svært liten del av pirayaenes føde i naturen. Det er i all hovedsak fisk det går i.

Jeg gir mine mye reker nå, men også pellets (Hakkari Chiclid Gold går for å være gode). Til våren har jeg planer om å fiske en del abbor, for så å fryse ned biter. Tror det skal være ganske velegnet mat. Lite fett, og smuldrer ikke for mye.
for
Går det an å fore dem med all type kjøtt? Har fort de med steikt kjøttdeig å kylling en gang. Det så ut som om de likte kylling veldig godt. Middagsrester...
Arch
Går det an å fore dem med all type kjøtt?

Unngå mat som inneholder mye animalsk fett, dette er noe som fort setter seg i tarmsystemet og lager herk (i tillegg til andre steder på fisken).
Salt\ krydder hører ikke hjemme i ett akvarie, og det er det mer enn nok av i mat som er tilberedet til oss.
Kjøttdeig er nok ikke så lurt, det er veldig fett. Jeg gir mine (stekt) kyllingfilet en sjelden gang i mellom, da blir det fest i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap