Danio Frankei og temperatur

Har nettopp fått meg 10 Danio Frankei.

Jeg kom over dem hos Troyas Zoo i dag, og da min datter forelsket seg i disse, så droppet jeg planene om Kardinal Tetra.

Jeg husket fra basen at vannverdiene skulle passe til våre forhold, og at dette er en relativt vennlig fisk. Jeg fikk betjeningen til å sjekke for sikkerhets skyld, sånn at jeg ikke skulle gjøre en tabbe.

Men kanskje gjorde jeg en tabbe likevel? Glemte å sjekke temperaturkravene!

Ser her i basen at de krever 18-24 grader. Jeg har 26 grader på vannet, og jeg vil jo også ha mulighet til å varmebehandle mot hvitprikk, hvis fiskene våre skulle være så uheldig å få det...

Noen som vet om dette går bra? Kanskje basen har litt mindre margin enn akvarie-leksikonet?
Noen som kan sjekke leksikonet for meg, så vil jeg bli kjempeglad
Har disse selv i ett kar med tett på 26`C, og de leker og trives som bare juling

Men jeg ville vært meget forsiktig med å utsette disse for varmekuren, men det er det jo flere fisk som man bør være forsiktig med. Det finnes medisiner til å kurere parasitten, der varmekuren er uaktuell
:D
Tusen takk!
Da kommer jeg til å beholde temperaturen som den er.
Ser at du, Frank, har registrert oppdrett på disse fiskene.
Hva tenker du om antallet på stimen min, og kjønnsfordelingen? To, eller kanskje tre av dem er hanner, resten er hoer.
Oppdrettet av disse var vel mer ett slumpetreff, enn ett realt oppdrett

Men for den del; fiskene leker mer eller mindre uavbrutt, hele året. Hvor mange jeg har av hvert kjønn aner jeg rett å slett ikke - til det er de alt for gira til at det er mulig å telle unna Men det virker for meg som det hadde holdt i massevis med en han på 20-30 damer, disse gutta er som levendefødere - damer, damer damer :p

Å håpe på at disse formerer seg uten inngripen fra eierens side, er å håpe på litt vel mye. Har hatt denne arten i 3+- år, og ikke en eneste yngel dukker opp i hovedkaret.
Disse bør derfor drettes i ett eget kar, der man fjerner foreldrene etter eggleggingen.
Vi får se hvor langt jeg kommer med saken Jeg har jo noen småkar som kanskje kan brukes. Nå er det så gale at jeg har tatt den andre kjøleskapsskuffa også... Grønnsakene klarer seg bra uten

Fant en side om Danio Frankei. Kanskje man kunne linket til den fra basen? Sto mye fornuftig der....
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap