Noe som ikke stemmer... Feil i basen?

Er ikke meningen å rette beskyldninger her, men det er noe jeg må ha avklart, for jeg får det ikke til å stemme....

Jeg Brukte basen som informasjonsskilde da jeg skaffet meg Danio Frankei:
Hunnen er rundere i buken og har mer bronsefarget buk enn hannenes som er mer sølvfarget.

Disse fiskene var ganske turbo i butikken, så å se etter runde buker var helt håpløst. Gikk heller etter fargen, så jeg ba om to-tre sølvfargede (hanner?) og 7-8 bronsefargede (hoer?). Ser nå at jeg har fått to sølvfargede og åtte bronsefargede.

Videre står det at disse ikke passer til rolige arter, og det er forståelig, da de har et tempo som ikke ligner noe annet jeg har sett.

Bortsett fra ancistrus, så har jeg levendefødere fra før av, og oppfattet dem som relativt kvikke i utgangspunktet... Men nå er de nesten lammet av sjokk! (håper det går over snart) Ancistrusene er de eneste som ser ut som om de takler dette fint...

Nå kommer jeg til saken: Alle de bronsefargede Danio Frankeiene jager hysterisk etter de sølvfargede. Og ved nermere ettersyn, så er det de sølvfargede som er kraftigst! Kan det være at jeg har endt opp med to hunner og åtte hanner? De virker faktisk mye mer turbo her hjemme, enn i butikken.

Vet at det er stygt å rope om hjelp uten at liv og helse står på spill, men frykter for fiskene sine mentale helse, så: HJELP!

Skal fossøke å få dem til å henge på film... Kommer snart tilbake...
Jeg har søkt litt rundt på nettet nå med Google, og sant å si har jeg ikke funnet et eneste sted som beskriver noe "bronsefarget" som kjønnsforskjell på disse fiskene.
Det alle steder nevner imidlertid, er at hunnene blir påfallende runde om buken, mens hannene er slanke og tynne. Og dette var det vi pleide å se på da jeg hadde sebrafisker (Danio) som barn. Jeg husker godt at hunnene virkelig hadde runde, plumpe mager

Jeg ville ikke fokusert så veldig på fargene, jeg tror egentlig tykkelsen er en bedre kjønnsindikator på Danio.

Kan det hende butikken er villig til å bytte om du har fått fullstendig feilvridd kjønnsfordeling? Stakkars damene du har, mener jeg....
Søkte litt selv, også... Tror det bare er her i fiskebasen som beskriver fargen som kjønnsforskjell. Jeg må studere bukene litt nermere. Håper jeg har flere enn to hunner :S

Takk for svar, Mona.
Måtte sette meg å studere litt i karet selv her Kan ikke se nevneverdig forskjell i fargene på de ulike kjønnene her. Men så er de heller ikke spesielt lette å studere, turbolada fisker dette Passer således bra sammen med kongotetraene, som er hakket mer turbo ;p

Endrer dette i fiskebasen, finner heller ingen info ellers om dette med forskjell i fargene, ikke noe ut over at det er noen naturlige nyanseforskjeller på hele stammen av fisk.

Skal for den del ikke si at det ikke fins fisk som har kjønnsmessig fargeforskjell, men dette holder ikke til å kunne identifisere dem
Noen som vil ha leoparddanio?
Flott at det blir endret i basen

Noen som trenger hanner av Danio Frankei, så er det bare til å komme å hente. Tror iallefall at jeg har for mange hanner :P *Ler oppgitt*

Denne fisken kan forøvrig gå bra sammen med Sebrafisk, da de er nært beslektet, og vil danne stim med disse (de vil også kunne krysse seg...)

Jeg ser at jeg iallefall har tre hoer, så det er vel ingen katastrofe dersom jeg beholder tre hanner og tre hoer?
De skal jo tross alt danne stim....
Puh! Roligere nå....
Den voldsomme jagingen har heldigvis roet seg. De nye fiskene er fremdeles aktive, men nå virker det noe mer normalt. Fiskene som var i karet fra før har begynt å komme til seg selv igjen, og jeg har håp om at dette kan gå bra. Tror likevel jeg må forsøke å få byttet/gitt bort et par hanner, bare for å gi fiskene bedre forhold.
Det var ikke bare fiskene som ble stresset, jeg ble jammen stresset jeg også... Men nå er det idyll i forhold...

Nå ser jeg virkelig hvor vakre fiskene er

(Skulle gjerne ha kjøpt inn 5 nye Danio Frankei -damer i stedet for å kvitte meg med hannene... Men jeg er redd karet blir overfyllt da. :S)
Endelig film!
Lyd og bilde er irriterende dårlig, men nå er den iallefall lagt ut...
<embed src='http://www.bolt.com/video/flv_player_branded.swf?contentId=2870919&contentType=2' loop='false' quality='high' bgcolor='white' width='365' height='340' name='video_play_500' allowScriptAccess='sameDomain' type='application/x-shockwave-flash' pluginspage='http://www.macromedia.com/go/getflashplayer' />Get video codes at Bolt.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap