Hvem napper på finnene til scalaren?

Jeg har to små scalarer som de siste dagene har blitt tydelig at det er noen som forsyner seg litt av ryggfinnen til dem. Det er de to minste av fire scalarer. Skal da mene at jeg ikke har noen finnenappere i karet? har ikke observert at noen har gjort det. Kan det være at de større scalarene (de er av samme kull bare litt større) "hakker" på de andre eller kan det være andre som gjør det? Har en molly som er ganske bossete men stort sett ovenfor de andre mollyene. Dette er et nyoppstartet akvarium. Den som det er bilde av er ganske tilbakeholden og vokser ikke like mye som de andre.

I karet går det

4 scalare
6 seilfinnemolly
4 sverddrager (1 hann/3 hunner)

+ diverse maller men regner med at det ikke er dem
Her er bilde av den svarte...
Inaktiv bruker
Skal ikke s i noe sikkert, men har hørt at sverddrager kan være ganske hissig og plagsom av seg. Så er stor sansynlighet for at det er dem
Har tenkt tanken selv, den hannen er en vannvittig hormonbombe Men han har lagt sin elsk på spesielt en av hunnene. Tror ikke det er en av hunnene ihvertfall, de er rolige og snille (ihvertfall det jeg har sett...)
Nå så jeg faktisk at den ene sverddragehunnen nappet i halefinnen til den sølvgrå lille scalaren. Tror synderen er funnet, hva bør jeg gjøre?
Inaktiv bruker
Personlig ville jeg flyttet sverddragene. I alle fall visst både scalarene og sverddragene har vært i karet like lenge. For da kommer han neppe til å gi seg..=/
Dette er som nevnt et nyoppstartet akvarie. Scalarene vinner på ansinnitet da de har vært der snart 3 uker mens sverdragene har bare vært der 1 uke...
Inaktiv bruker
Er vel en teoretisk mulighet for at sverddragene gir seg etterhvert som de får roet seg og funnet seg skikkelig til rette. Men jeg ville kvittet meg med dem. Selge dem eller gi dem vekk til noen du kjenner kanskje
Har nå fjernet synderen, tok den på fersken når jækelen sneik seg innpå golden nuggeten og tok en saftig bit av en finne... Har ikke sett at noen av de andre har gjort det..
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap