Hva gjør ildhalen når ciklidene yngler?

Jeg har en nydelig ildhale på ca 10 cm i akvariet mitt. Den oppfører seg eksemplarisk og er en eminent støvsuger, men jeg lurer litt på hva som vil skje når ciklidene yngler?

Jeg har et par nøkkelhullciklider som viser tegn til lek, det er vel disse som evt. vil prøve seg først. (Resten er bare småtasser enda...)

Noen som har erfaring med dette?

Ildhalen er jo ikke akkurat skvetten, så jeg kan jo se for meg at hvis han har sansen for egg kan han kanskje bli ganske innpåsliten?

Innbiller meg at det særlig er ciklidene som legger egg i "friluft" som kan være utsatt, mens hulelekerne vil være mer beskyttet siden han ikke engang vil klare å klemme seg inn i hulen.

Men hva når yngelen klekkes?

Vil gjerne lære av andres erfaringer!

Maren
Hei,kan garantere deg at ildhalen kommer til å prøve seg både på egg å yngel.(som sikkert resten av fiskene å kommer til å gjøre å)Har hatt ildhaler å ciklider med yngel i samme akvarie flere ganger Så hvis ciklidene ikke passer på godt nok spiser den de ynglene/eggene den får tak i. Garantert.
hvis nøkkelciklidene er "agressive" nok,(jager vekk ildhalen så den skjønner hvor skapet ska stå)går det bra,men ildhaler er ganske så påståelige,vil ha/må ha mentalitet ;P Min ildhale ca 8cm) tok egg å yngel fra palettciklidene mine i ny å ne hvis de ikke passet på godt nok.Så fikk jeg et par med sebra ciklider som ynglet å noen dager senere så jeg en halv ildhale som lå å fløt.Tviler ikke på den hadde prøvd seg på noen yngel hos sebraene å de hadde nok tatt knekken på den.(sebraciklider er veldig agressive med yngel.)Håper svarene hjelper litt
mvh loki
Tusen takk for svar!

Jeg skal følge nøye med. Nøkkelhullciklidene mine er ganske "myke" fisker så langt. Hvis det ser ut til å blir et problem skal jeg flytte ildhalen med en gang!

Foreløpig er den jo en fargerik, flott og snill fisk, så inn til videre får han bli.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap