SAE som har satt seg fast

Fikk plutselig se en av SAEène satt fast i et hull øverst i kokosnøtthula dag
og var ganke desperat for å komme løs. Fikk løftet hula med fisken over i ei bøtte da en av mallene stadig var bortpå ham. Fikk løs fisken ved å knekke kokosnøtthula i to, men den har endel sår.Den er hudløs fra ryggfinnen til gjellene Ca. 2-3cm. Ser også ut som den har litt sår nede på halerota, muligens noen som har angrepet ham inne i hula også.
Det beste hadde vel vært å sette ham i karantene ei stund, men det har jeg ikke anledning til.
Skal jeg bruke salt i vannet, andre forebyggende medisiner og kan jeg fortsatt bruke av vannet til yngelakvariene?

Meget takknemlig for svar.
Med så store skader, er det helt klart issolasjon fra resten av fisk er meget viktig. Sopp og bakterier har her fri tilgang på fisken, og vil, uten tvil, angripe om de får sjangsen.

Dersom du ikke kan sette fisken i karantene, ville jeg rett å slett avlivet den. Dersom det forøvrig stemmer at det er så mye skinn som er ødelagt, ville jeg trolig latt den slippe uansett. Tenk deg selv om hele armen din var hud-løs
Er ikke sikker på at det er like dypt hele veien, men den ser ganske medtatt ut. 2cm. er nok sikkert riktigere.Han er nok sikkert ganske sjokkert ennå også.
Har allerede hatt ham tilbake i akvariet, men det er vel ingen fare med sopp, parasitter osv. etter så kort tid?
Får ta ham over i ei bøtte til jeg får mannet meg opp å får avliva ham, stakkar.
Jeg kan da kanskje bare bruke akvarievannet til yngelakvariene fremdeles?

Tusen takk for svar.
Da har jeg avliva den stakkars fisken.
Tok den ganske fort opp av akvariet da jeg så de andre SAE`ne begynte å plage den.
Er det noe stor sjanse for bakterier og sopp i akvarievannet nå?
Tror ikke den kan ha sittet fast mer enn 2-3 timer i hula, og vært der i 1 time etterpå.
Kan jeg nå fortsatt bruke av vannet til yngelakvariene eller bør jeg heller bruke annet vann?
Frank Angell
Dersom det forøvrig stemmer at det er så mye skinn som er ødelagt, ville jeg trolig latt den slippe uansett. Tenk deg selv om hele armen din var hud-løs :)

Javel, legge seg inn for avliving for en hudløs arm? Tror Kato Zahl Pedersen ville vært noe uenig. Nemo har vel også en skadet finne, men maken til fisk!
Rambo
[QUOTE=Frank Angell]Dersom det forøvrig stemmer at det er så mye skinn som er ødelagt, ville jeg trolig latt den slippe uansett. Tenk deg selv om hele armen din var hud-løs :)

Javel, legge seg inn for avliving for en hudløs arm? Tror Kato Zahl Pedersen ville vært noe uenig. Nemo har vel også en skadet finne, men maken til fisk!

Jeg har ikke tenkt til å gi Frank noe slags avlivingsansvar for meg jeg heller nei :P "Utslett? Det blir vel å finne kniven da tenker jeg".
Vil tru det blir litt annerledes med fisk enn med mennesker tross alt.
Bl.a er det vel til dags dato ennå ikke konstruert proteser for fisk?
Vi har heller ikke mulighet for å gi de smertestillende, sånn som vi ville ha gjort til et menneske med "tilsvarende" skade. Vil tru at også fisk er i stand til å føle smerter.
Da de andre fiskene i akvariet også begynte å plage ham var valget ganske enkelt.
Jeg tror jeg har spart fisken for mye plager, og muligens de andre fiskene i akvariet også.
Hvor ofte har dere sett fisk med krykker? Eller koblet til morfindrypp? Jeg har ikke sett noen med slike hjelpemidler :p

For oss mennesker, er det ganske lett å gi uttrykk for smerte og ubehag, samt gjøre noe med dette. Fisk derimot, har ikke denne muligheten. I tillegg er det vesentlig større sjangs for at fisk får komplikasjoner av en slik skade, hos mennesker med "skrellede" armer.
Hvorfor? Jo, fisken svømmer rundt i en hærlig suppe av smittekilder - du ville blitt plassert på ett nær sterilt område.
For den del; om man f.eks har forbrent en hel arm, vet dere hvor lang tid det tar før noe slikt er fixet? Dersom det i det hele tatt ordner seg...

Jeg hater å se fisk lide. Jeg hater å vite at andre lar fiskene lide. Jeg ønsker å være mer human mot fiskene, enn mot mennesker, nettopp fordi fiskene ikke har noen måte å si at de har behov for noe å dope seg ned på.

Jeg mener uten tvil, at her var fisken så skadet, og ble såpass mobbet, at den ville gått en smertefull død i møte. Da er det mer rett å la den slippe, enn å tyne den til siste slutt. Om jeg levde i konstante smerter, og det kun gikk en vei, tror jeg nesten jeg hadde valgt å få slippe unna smertene jeg også
Panduro
Da har jeg avliva den stakkars fisken. Tok den ganske fort opp av akvariet da jeg så de andre SAE`ne begynte å plage den. Er det noe stor sjanse for bakterier og sopp i akvarievannet nå? Tror ikke den kan ha sittet fast mer enn 2-3 timer i hula, og vært der i 1 time etterpå. Kan jeg nå fortsatt bruke av vannet til yngelakvariene eller bør jeg heller bruke annet vann?

Det var fare for at fisken fikk infeksjoner og sopp. Ikke at den ødela vannet med å være hudløs.
Nei, men ved å være hudløs og dermed pådra seg sopp og infeksjoner, ville vel vannet ikke være brukbart til ynglene. Var det jeg mente.
Panduro
Nei, men ved å være hudløs og dermed pådra seg sopp og infeksjoner, ville vel vannet ikke være brukbart til ynglene. Var det jeg mente.

Soppen og bakteriene er allerede i vannet, Panduro, fra lenge før fisken ble skadet. Ja helt fra du startet akvariet. Det som er farlig for fisken er om det går hull på huden deres slik at bakterier og sopp kan trenge inn i kroppen.
Det er vanligvis ikke huller hverken i fisk eller mennesker derfår får vi ikke infeksjoner før det går hull på oss....
Bruk du trygt vannet til yngelen din. Men husk de vanlige vannskiftene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap