Noen som vil dele sin viten om afrikansk bladfisk?

Dyrebutikken jeg var i i går hadde denne fisken:

Jeg ble litt fasinert, men sliter med å finne info om den. Internettsidene jeg får åpnet er på nederlandsk, og da er det jo veldig begrenset hva jeg forstår...

Fiskens latinske navn er polycentropsis abbreviata.

Håper det er noen her på forumet som har kjennskap til denne fisken og er villig til å dele sin viten!

Maren
Inaktiv bruker
Tok ett kjapt søk i google og fikk,for å si det mildt,mange treff.
Så du burde nok finne endel info på andre språk enn nederlandsk

/jan
Ett par søketips:

Gå inn på google.com
Til høyre for søkelinjen, har du tre linker, nederste er language tool.
Her kan du velge foretrukket språk i resultatlisten, dvs at du får opp f.eks kun norske, svenske, danske, engelske etc sider.

Treffet på engelsk gav 227 sider å vise, så litt info er det vel å finne om ikke noen har noe å dele med deg

Tips 2: Du kan med samme side, altså language tools, oversette en del tekster direkte.
Funksjonen kan også oversette en hel side. Lista over språk er ikke fullgod, men ganske god
Om du ikke vil bruke google sin oversetter, har AltaVista en oversetter som heter Babelfish.
Heisann!

Og takker for svar!

Innlegget ble skrevet av en veldig TRØTT meg tidlig på morgenen, og ja, jeg fikk menge treff på fisken, men det var veldig få sider jeg fikk åpnet på jobb... Og de jeg fikk åpnet var på språk jeg ikke forstår...

Og siden jeg var utålmodig etter å finne ut litt om fisken tenkte jeg kanskje noen her på forumet satt inne med litt viten?

-For hvis det mot formodning skulle vise seg å være full klaff mellom meg og disse fiskene tenkte jeg å kjøpe med meg noen på veien hjem i dag...

Men sikkert like grit å vente til jeg har funnet ut mer om fisken. Får nok åpnet de sidene dere refererer til hjemmefra.

Etter hva jeg har lest så er denne fisken vanskelig å fore med annet enn levendefor,og da nesten bare fisk. Man kan sikkert være heldig og klare å venne den til å spise små biter fiskekjøtt som er formet som en liten fisk,om man har tålmodighet til å etterligne svømmebevegelser lenge nok.
Dette er ikke garantert å ville fungere så man må ta utgangspunkt i levende fisk.

Et alternativ er å ha et guppy kar stående og gi den små guppy,grunnen jeg sier guppy er siden de yngler som bare fy,og vil da kunne gi deg god tilgang på for.

Er fullt klar over at mange ikke liker denne tanken,men enkelte arter er spesialiserte fiskespisere og er nesten umulig å mate med noe annet.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap