Kjønsforskjell på Hasemania Nana

Det er to forskjellige "farger" på fisken. Den ene er lysere enn den andre. hvilke av disse er Han/Hun?

Andreas Bjørvik
I fiskebasen står det at hannen har en mer rødlig farge. Men, i min erfaring stemmer ikke dette helt. Jeg har opplevd at fargen har blitt justert av hvem som er høyere på rangstigen (eller egentlig mer aggressiv). Jo mer farge, jo høyere aggressivitetsnivå. Dette har jeg også observert i andres akvarium. Det kan jo godt hende at hannene er mer aggressive enn hunnene (det har jeg ikke akkurat studert), men det er tydeligvis en skala av farge her, som ikke bare er bestemt av kjønnet (om i det hele tatt). Dette har jeg altså ingen vitenskapelige bevis å støtte meg på, men er bare noe jeg selv har observert.

Det jeg har funnet felles i litteratur, er at man kan se kjønnsforskjellen på den hvite tippen på analfinnen. Her i basen står det at hannen har hvit, mens hunnen har en mer gulaktig, en. Det stemmer bedre med det jeg har observert. I akvarieboka mi står det nemlig at hannen har hvit tipp, og hunnen ikke - og alle mine har hatt det!
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap