fiskeegg

noen som vet hvordan en kan flytte på egg som er lagt i skumrede? uten at de blir ødlagt. er lagt under pumpa
Skumrede under pumpa? Skumreder lages jo i overflata, så jeg frykter at dette er noe annet du har oppdaget i karet.

Hvordan flytte ett skumrede, om det da er det det er, aner jeg ikke. Høres rett å slett risikabelt ut
kan jo prøve å ta en isboks(e.l) under, og løfte forsiktig opp?:P
Frank Angell
..Skumreder lages jo i overflata,....

Ikke alle, Frank. Lakrisguramiene (Parosphromenus spp) lager skumredene sine i huler ( i taket). Hos meg legger de som regel skumredene under røtter.
Så hvis det er en slik art i karet, er det, i hvert fall teoretisk, mulig at det faktisk er et skumrede.
Flott at du rettet meg, Tom Lærer stadig noe nytt jeg også.
Siden først disse lakrisbåtene, ups, guramiene er tatt opp her; De kan vel da leke i kar med merkbar større vannbevegelse enn andre guramier?

Fikk jaggu lyst på slike nå...
Frank Angell
Flott at du rettet meg, Tom :) Lærer stadig noe nytt jeg også....

Har stor respekt for din enorme kunnskaper, Frank. Det var ment som en liten tilleggsopplysning, heller enn ”å rette på”.

Frank Angell
..lakrisbåtene.....De kan vel da leke i kar med merkbar større vannbevegelse enn andre guramier?

Det har jeg faktisk aldri prøvd, men har lest at det naturlige habitatet består i ganske stillestående vann.

Mitt oppsett:
Kar: 135 liter ( 75 x 50 x 35 (høyde)).

Innredning: Fin sand, mye eikeløv, noen få planter i bunnlaget, flere store røtter, 5-6 cm tykt lag med flyteplanter (C. cornuta).

Filtrering: glassvegg med blåfiltermatte i. Powerhead ca 300 l/t pumpet vannet ut i karet, vannstrømmen nesten helt dempet av alle flyteplantene.

Vann: 25 – 28 grader, veldig bløtt, torvfiltrert og pH 4,5 -5.

Fisker: en gruppe på 5-7 individer var stammen, som noen ganger talte 30-35. I flere år solgte jeg 25 – 30 stk. pr. år

Karet fikk tilførsel av nyklekket artemia 2 ganger pr. dag, av og til sorte mygglarver, bosmider, cyclops etc. Sistnevnte frosne, men av og til levende om sommeren.

La merke til mye fine farger på hannene i perioder, så forvant noen fisker under røtter. Kunne en sjelden gang se litt skum hvis hulen lå slik til.
Etter en stund dukket det opp en gjeng av slike bittesmå yngel blant flyteplantene: (beklager bildekvaliteten, disse ble tatt da jeg var helt fersk digitalkamera-eier)

[External Image]

Og uten endringer i mat, vann eller annet, vokste de til 5 mm:
[External Image]

...til 8 mm:
[External Image]

...til 10 mm:
[External Image]

...til 12 mm:
[External Image]

...til 15 mm:
[External Image]

Og til voksne:
[External Image]

Og som sagt, dette var nesten en perpeteum mobile; når det var tid for lokale auksjoner var det alltid over 30 stk. i karet, og overskuddet ble solgt.
Annen fisk har større prioritet hos meg i dag, så de har ikke like gode forhold for avl nå.

Spennende fisk, og mange veldig flotte varianter. Mine heter Parosphromenus sp. ”Sintang”.

Jeg beklager så mye til trådstarter for dette innspillet som kanskje er utenfor emnet !
Har du lignende fisk i karet ?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap