Hvordan behandle av fisk etter transport?

Dette er nytt for meg, så jeg setter STOR pris på noen tips fra dere som har erfaring med dette.
Har vært sørpå og handlet endel fisk (ca. 100 stk) til selspaskar. Div. Cory, div. maller, biv. botia og endel stimfisk.
Transporten gikk greit med fisk disrekte i isoporkasser, kontinuerlig luftpumper og vannbytter 2 ganger daglig. transporttid 2 døgn. 2 døde Corydoras Habricus og en Corydoras Reticulatus?
All fisken er fordelt i 3 karantenekar som er godt inkjørt.

I dag døde en av mine L-52 maller. Vet jo at stresset med transporten ikke er bra for fiskene, men f............ Stimfiskene går det nok greit med, men spesiellt sugemallene mine VIL jeg holde liv i. Noen tips? PLEASE.


Når jeg setter inn nye maller benytter jeg samme prossedyre hver gang. Denne går ut på:

1) Lite eller null foring de første dagene. Om jeg fórer så er det fordi at mallene er meget aktive.
2) Skikkelig sirkulasjon i karret. Dette medfører høy O2 metning og dette ser ut som at mallene virkellig setter pris på.
3) Stabile vannverdier. Mallene slipper å hele tiden å regulere seg etter vannbyttene. Derfor bytter jeg også så lite vann som mulig de første ukene etter at de har ankommet. Vannkvaliteten må opprettholdes så bytte vann må man.
4) Når jeg fórer så tar jeg arbeidet med å få lagt foret slik at mallene slipper å komme "ut i det åpne" for å få tak på det. Malletabeletter kan man enkelt slippe ned i karret ved hjelp av et rør slik at man plasserer dem i skjul. Jo fortere man får de i spisingen jo bedre er det.
Ingen foring inntil jeg ser at mallene begynner å bli aktive. OK.
Du mener altså at jeg ikke bør bytte vann så lenge vannverdiene er i orden?
Bør jeg sette utblåsningen så høyt som mulig for å få massa O2 i vannet da?
Hva med luftepumper i tillegg? Måtte jo kjøpe flere stykker for å holde liv i bølingen på veien nordover.

Husk på at i et mallekar er aktivitet så mangt da det er stor forskjell på maller. Mine L205 er hyperaktive sett i forhold til mine L008 som er av samme størrelse.

Når jeg sier så lite vannbytte som mulig så mener jeg rundt 10% når du bytter. Det viktige er å ikke forandre vannverdiene i denne perioden da mallene kan være noe svekket. Husk at vannkvaliteten må være på topp i denne perioden. Må du bytte vann for å klare dette så må du gjøre dette.

Høy O2 metning er av det gode i et mallekar. I begynnelsen er det bare en fordel med så mye O2 som mulig. Senere regulerer man O2 tlførselen med hensyn på tørketid og regntid.

Null fóring var de første dagene. Hvis du forer og ser at de spiser så er det klart du skal fóre.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap