Den svarte Slørhalen holder på å bli "gull" fisk :P

Hei

Den svarte Slørhalen min endrer farge, han begynner å bli gullfarget, det er jo så søtt da

Har også en Gullfisk som hadde masse grå prikker, men nå er han helt hvit :P

Hva er det som får Gullfisker/Slørhaler til å endre farge?

Hilsen Malin
Har det samme med min sorte og. Av og til ser det ut som den er gullfarget.
Har glemt av hele tråden, jeg :P

Denne er ikke av og til gull-Gullfisk, men hele tiden.

Her er noen dårlige bilder :P

Bilde 1: Da den var liten
Bilde 2: Sånn er den nå :P
Stilte dette spørsmålet i en zooforretning for noen dager siden. De hadde diskutere det der også og prøvd å finne ut hvorfor. Men de hadde ikke funnet det ut. Da jeg var liten husker jeg noen sa at jeg ikke måtte helle kaldt vann på gullfisk for da mistet den fargen. Om det er hold i det vet jeg ikke og de hadde ikke hørt det før i butikken heller. Er det noen her på Akvaforum som kan svare på dette?
WOW! Så kult. Kanskje den går tilbake til original-formen også...?? Hehe, men det var virkelig fasinerende.
Den var skikkelig kul da den begynte å bli gull, for da fikk den gullfarge rundt de store øynene, så det så ut som at den hadde briller XD :P
Unge gullfisk er aldri helt utfarget. Normalt er de brune og kjedelige de første 8 månedene, men noen ganger kan de være så mørke at de virker sorte.

Tipper det er tilfellet også her
Men har to sånne, og den andre er svart.

Disse bildene tok jeg i dag av den andre:
Har du kullfilter i akvariet ditt har du svaret der! Fjern dette, det trengs ikke! Er ikke sikker på om fiskene får tilbake fargen da, men kullfilteret kan ha masse å si på fargeutdødning..
Har ikke kullfilter. Iallefall ikke som jeg vet om :P
Er TetraTec utvedig pumpe kullfilter? :P
Det har ikke jeg peil på=P Men kullfilteret er svart, skal bare brukes da du bruker medisin i alvariet... Har dette i mitt kar men tatt ut etter ambefaling fra dyrebutikk
Tja, å skifte farge- er ikke det helt normalt for en gullfisk? Min "svigerfar" fikk yngel i hagedammen sin sommeren 2005. Da var alle sammen mørkebrune. Jeg fikk med meg 5 yngel på ca 1,5 cm hjem. Etter en stund begynte de største å skifte farge. To ble først gullfarget. 1 ble spraglet og de to minste forble mørke. Den ene av de minste fikk også etterhvert en gulfarge, dog noe svakere enn de to største. 3 gullfisker mistet jeg av ulike årsaker.
Den største gullfisken var skikkelig fin, gul(l) med fint slør med hvitt helt ytterst. i begynnelsen av dette året begynte hun å få noen hvite prikker på kroppen. Dette gjaldt kun enkelte "skjell". Jeg begynte nesten å bli bekymret, men fisken så frisk og rask ut ellers. Denne fisken var også svært glad i mat(og var også nesten dobbelt så stor som den andre) så jeg lot det bare være. Etterhvert ble det bare mer og mer hvitt som glimtet litt rosa i det rette lyset. Hun skiftet bare rett og slett farge. Det ble vel halv om halvt med gul og hvitt. Den andre har forblitt mørkebrun med litt skimmer av gull i det rette lyset. Så i sommer hadde gullfiskene mine blitt så store at jeg ikke lengre kunne ha de i akvariet. Jeg ga de tilbake slik at de kunne få svømme i hagedammen. Nå har den største fisken blitt svært så oransje på de områdene den var gul(l) før, mens den siste gullfisken fremdeles er mørkebrun over 2 år etter den ble klekket.
Hei jeg hadde en sort slørhale som begynte å bli gullfarget, jeg gav den ett vannbytte så forandret den seg tilbake til original farge. Så jeg tror dette kan ha med vannkvaliteten å gjøre.

Mvh Ian
Men h*n ble ikke sånn bare helt plutselig, dette har skjedd over lengre tid. H*n begynte å endre farge lenge før sommerferien.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap