- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Den svarte Slørhalen holder på å bli "gull" fisk :P
Den svarte Slørhalen holder på å bli "gull" fisk :P
Postet 24.06.07 kl 23:22
Postet 24.06.07 kl 23:48
Postet 22.09.07 kl 23:20
Stilte dette spørsmålet i en zooforretning for noen dager siden. De hadde diskutere det der også og prøvd å finne ut hvorfor. Men de hadde ikke funnet det ut. Da jeg var liten husker jeg noen sa at jeg ikke måtte helle kaldt vann på gullfisk for da mistet den fargen. Om det er hold i det vet jeg ikke og de hadde ikke hørt det før i butikken heller. Er det noen her på Akvaforum som kan svare på dette?
Postet 22.09.07 kl 23:37
Postet 22.09.07 kl 23:38
Postet 22.09.07 kl 23:40
Postet 22.09.07 kl 23:54
Postet 23.09.07 kl 00:02
Postet 29.09.07 kl 20:42
Postet 29.09.07 kl 20:58
Postet 30.09.07 kl 12:10
Tja, å skifte farge- er ikke det helt normalt for en gullfisk? Min "svigerfar" fikk yngel i hagedammen sin sommeren 2005. Da var alle sammen mørkebrune. Jeg fikk med meg 5 yngel på ca 1,5 cm hjem. Etter en stund begynte de største å skifte farge. To ble først gullfarget. 1 ble spraglet og de to minste forble mørke. Den ene av de minste fikk også etterhvert en gulfarge, dog noe svakere enn de to største. 3 gullfisker mistet jeg av ulike årsaker.
Den største gullfisken var skikkelig fin, gul(l) med fint slør med hvitt helt ytterst. i begynnelsen av dette året begynte hun å få noen hvite prikker på kroppen. Dette gjaldt kun enkelte "skjell". Jeg begynte nesten å bli bekymret, men fisken så frisk og rask ut ellers. Denne fisken var også svært glad i mat(og var også nesten dobbelt så stor som den andre) så jeg lot det bare være. Etterhvert ble det bare mer og mer hvitt som glimtet litt rosa i det rette lyset. Hun skiftet bare rett og slett farge. Det ble vel halv om halvt med gul og hvitt. Den andre har forblitt mørkebrun med litt skimmer av gull i det rette lyset. Så i sommer hadde gullfiskene mine blitt så store at jeg ikke lengre kunne ha de i akvariet. Jeg ga de tilbake slik at de kunne få svømme i hagedammen. Nå har den største fisken blitt svært så oransje på de områdene den var gul(l) før, mens den siste gullfisken fremdeles er mørkebrun over 2 år etter den ble klekket.
Den største gullfisken var skikkelig fin, gul(l) med fint slør med hvitt helt ytterst. i begynnelsen av dette året begynte hun å få noen hvite prikker på kroppen. Dette gjaldt kun enkelte "skjell". Jeg begynte nesten å bli bekymret, men fisken så frisk og rask ut ellers. Denne fisken var også svært glad i mat(og var også nesten dobbelt så stor som den andre) så jeg lot det bare være. Etterhvert ble det bare mer og mer hvitt som glimtet litt rosa i det rette lyset. Hun skiftet bare rett og slett farge. Det ble vel halv om halvt med gul og hvitt. Den andre har forblitt mørkebrun med litt skimmer av gull i det rette lyset. Så i sommer hadde gullfiskene mine blitt så store at jeg ikke lengre kunne ha de i akvariet. Jeg ga de tilbake slik at de kunne få svømme i hagedammen. Nå har den største fisken blitt svært så oransje på de områdene den var gul(l) før, mens den siste gullfisken fremdeles er mørkebrun over 2 år etter den ble klekket.
Postet 30.09.07 kl 12:42
Postet 30.09.07 kl 13:32
Postet 30.09.07 kl 13:37