Litt hjelp til nye fisker ?

Skal ha nye fisker i et 190 liters Juwel hjørnekar og hadde trengt lit hjelp til å finne ut hva jeg kan ha i det.Karet er 60 cm. høyt så det må være noen fisker som går høyt oppe og.Ellers hadde det vært kjekkt med noen fisker som var litt størrelse og farge på så de kan sees på litt avstand.
Har ikke lyst på scalarer og neontetraer,ellers åpen for mye annet.

Det eneste jeg vet er at jeg har lyst å ha noen Corydoraser der

Forslag mottas med takk

Mvh. Sølvi

Fisk til øverste vannlag... kanskje noen levendefødere? De henger ofte rundt overflaten, med sine oppovervendte munner er de skapt til å surfe rundt der.

Jeg har litt sansen for Black Molly jeg, da Og guppy, faktisk. De er fine å se på, greie å ha med å gjøre, og de super i seg all slags rusk som kommer flytende på overflaten. Og guppyene mine holder også vannet fritt for overflatehinne

Og hvis det er lov å si det *host* så forsyner guppy og molly de andre fiskene med en jevn tilgang på levendefòr hver gang de produserer et kull Blir fete og fine fisk av det
Dessuten, både molly og guppy går jevnt og beiter algetråder på planter og inventar. Det synes jeg er veldig positivt, og med på å holde algene i sjakk

Dette var kanskje ikke så spennende forslag, men...

Og du, hva med en stim av den nyyyydelige Galaxy-rasboraen?? *sikle* Har selv bestilt meg en stim av disse, og gleder meg veldig til å få dem i hus. De er utrolig fine!

REDIGERT:
Ser nå at du ba om fiskeforslag med sterkere farger som synes på avstand. Da er kanskje ikke Black molly det rette. Men man får jo mollyer i hvit og sortprikkete og gule også, de synes jo godt på lang avstand

Ja kanskje jeg skal prøver levendefødende igjen(mange år siden sist gang)

Men trenger noen i midten og,helst noen som det kanvære flere av og ikke bare et par eller trio.

Trodde ikke dette skulle være vanskelig,hadde liksom trodd av nå kan jeg velge og vrake,men den gang ei

Blir kanskje litt låst pga. Corydorasene,er lit usikker på hva jeg kan putte sammen med de. Det bør vel gjerne være rolige fisker eller?

Så lenge de andre fiskene ikke jager eller angriper Corydorasene, så går det fint. Mange fisk ser instinktivt på Corydoras som harmløse, og bryr seg ikke nevneverdig om dem og lar dem være i fred.

Unntak er jo selvsagt ciklider som legger egg på bunnen. De har yngepleie, og skal vokte egg og avkom der nede på bunnen. De kjeppjager corydoras som kommer for nær, eller når de svinser inn på feil område. Da får Corydorasene unngjelde, og de forsvarer seg jo aldri. De blir bare herjet med

Dette er et problem i 160 literen min, ettersom det ene paret av Apistogramma panduro der ganske enkelt ikke vil holde opp å legge egg hele tiden
Det er 3-4 andre små Panduroer i karet, men de legger ikke egg og har ikke dannet par og de bryr seg derfor ikke om Coryene.
I dette karet har jeg en stor gjeng på rundt 20 Corydoras sterbai, og 5-6 Corydoras aeneus. Dette er de eneste fiskene i hele 160 literen, så de burde jo ha plass nok.
Men daglig får Coryene unngjelde og kjeppjages av ciklideparet. Coryer spretter som pingpongballer rundt i akvariet, de skjønner seg bare overhodet ikke på grenser og territorier. To sekunder etter at de er jaget vekk, er de tilbake på samme sted og forstår ingenting når de blir jaget. Litt dumme i skolten på det området..:-/

Dessverre tok Panduroene livet av en Corydoras aeneus på dette viset for litt siden, for panduro-paret intensiverte vaktholdet da de hadde frittsvømmende yngel utenfor hulen. En morgen lå en fet og fin Cory-hunn død med buken i været.... stresset og jaget ihjel.
OK , har snust litt på regnbuefisk,fks.Boesemans regnbuefisk ,men er litt usikker på om karet er stort nok ?
Planlegger å ha en diger rot (står til regngjøring) i karet,den vil jo ta litt plass. Vil de får for liten svømmeplass i så fall?

[QUOTE=mona o]Så lenge de andre fiskene ikke jager eller angriper Corydorasene, så går det fint. Mange fisk ser instinktivt på Corydoras som harmløse, og bryr seg ikke nevneverdig om dem og lar dem være i fred.

Unntak er jo selvsagt ciklider som legger egg på bunnen. De har yngepleie, og skal vokte egg og avkom der nede på bunnen. De kjeppjager corydoras som kommer for nær, eller når de svinser inn på feil område. Da får Corydorasene unngjelde, og de forsvarer seg jo aldri. De blir bare herjet med

du lurer på noe angående det der... har et ciklidepar som jager alt og alle hele tiden! spesielt en cory. har nå fått 5 coryer til som er Mye mindre og er ltt nervøs på dems vegne. den største mangler deler av ryggfinnen sin og lurer på om det kan være ciklidene som biter han, har og 5 rubinbarber men de lar coryen være så vidt jeg har sett.
Hvem tror du er de skyldige? Er det barbene gis de bort fort som f...

( gasnke frekke eller dumme de coryene ja, hehe virker som de går inn for å irritere dem)
Anders Gudmundsen
du lurer på noe angående det der... har et ciklidepar som jager alt og alle hele tiden! spesielt en cory. har nå fått 5 coryer til som er Mye mindre og er ltt nervøs på dems vegne. den største mangler deler av ryggfinnen sin og lurer på om det kan være ciklidene som biter han, har og 5 rubinbarber men de lar coryen være så vidt jeg har sett. Hvem tror du er de skyldige? Er det barbene gis de bort fort som f... ( gasnke frekke eller dumme de coryene ja, hehe virker som de går inn for å irritere dem)

Hvem som biter av dem finnene er jeg usikker på. Både ciklider som vokter avkom eller egg, og barbene kan være de skyldige. Men av en eller annen grunn mistenker jeg barbene dine... det er ikke noe ukjent fenomen at barber kan være notoriske finnebitere!

I mitt kar (160 literen som er nevnt ovenfor) har jeg til nå ikke sett synlige skader på Corydorasene som følge av Apistogrammaenes jaging. Ciklidene napper dem i bakenden, det ser jeg, men de tar åpenbart ikke skikkelig "tak" og river opp finner.

Heller ikke den ene døde Coryen jeg fant i det karet hadde synlige bitemerker e.l. (stress dreper langt flere fisk enn skader gjør).
hmmmm... satse på barbene da... var litt rart at det ikke har skjedd før nå nylig, de har vært sammen i over 1 måned og med ciklideparet i 3-4 uker. Annonse lagt ut.
Litt avsporing her

Trenger fortsatt meninger om : regnbuefisk,fks.Boesemans ,men er litt usikker på om karet er stort nok ?
Planlegger å ha en diger rot (står til regngjøring) i karet,den vil jo ta litt plass. Vil de får for liten svømmeplass i så fall?

Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap