Danio

Har nettopp kjøpt en stim Leoparddanio (11.8.). Da disse var litt unge, ble det som var satt opp som oppdrettskar (lav vannstand, glasskuler og runde småstein i bunnen) omgjort til oppforingskar: hevet vannstand, plassert i reol i stedet for mottakelig for morgensol.
I starten stimet alle omkring i øverste del av karet. Nå etter 3 dager er halvparten opptatt helt i bunnen, de snurrer seg om hverandre, og borrer seg ned mellom steinene. Vi kan ikke se noen egg eller larver. Det er heller ikke mye matrester å leite etter, det er et par sandsnegler i karet.
Kan noen med erfaring fra Danio kommentere? Har det foregått lek, selv om fiskene var unge?
link
Til moderator: har problemer med å linke til bilder av akvariet i min profil, når jeg vil legge inn link, erstattes halvparten av teksten jeg har skrevet inn.


Men nå ser det ut til å fungere: jeg plasserer inn linken først, så kan jeg legge inn tekst over. rart.


Dette høres da virkelig ut som lek

Jeg hadde ett par (de eneste jeg hadde) av denne arten i et 54 liters kar i ett døgn. I karet var det Rådasand (2-3mm) og en stor skog javamose. Paret gikk kun i ett døgn i dette karet så tok jeg de ut. Et par dager senere yrer det av små yngel. Oppdaget de første hengende på glasset etter omtrent halvannet døgn. Etterhvert ble det flere å flere yngel å se. Opp i 150-200 vil jeg anslå. Nå er yngelen i vekst ser jeg og tar til seg smått-smått "babyfôr" og infusorier og "sølevann" fra levendefôr fangst. Om ikke mange dagene er de vel klare for litt større fôr vil jeg tro.
Hvis de borrer seg ned mellom steinene, så er det opplagt noe de vil ha tak i
De spiser sine egne egg... De er ca 3 måneder nå. Dere kan lese litt mer om dem i denne tråden.
her er yngel
Ok, det vises ikke på bildet, men nå ser vi minst 5 sytråder med øyne på. De mates med 1 teskje infusorie-vann 4-5 ganger daglig. Hadde hengt opp et bananskall før vi dro på ferie, etter å ha lest infusorieoppskriften her på forum.
Gratulerer! Jeg er altså blitt øh... Oldemor? Det blir sikkert flere små som dukker opp etterhvert... Det tar mellom ett og fem døgn før de klekkes...
flere yngel synes
Kanskje ikke så høy kvalitet på bildet, men det er mulig å se yngelen på bildet nå.
Og "Oldemor": når bør vi begynne med annen mat enn infusorievann? Er selvsagt redd for å sulte de små i hel, samtidig som jeg er redd for å kvele dem med dårlig vann.
Bytter 1 liter vann for dagen, fikk 1 frittsvømmende i byttevannet, så her må det sjekkes grundig før uttømming.
Jeg mener jeg byttet 50 % hver dag eller mer... Fikk jeg ikke byttet en dag, så tok jeg 90% neste dag... Men dette var selvsagt fordi jeg hadde dem i en 8 liters bolle de første to ukene.. Måtte bla litt i tråden jeg skrev om dem for å finne ut nøyaktig... Lempet dem over i en 70 liter akkurat 16 dager etter at jeg hadde oppdaget første yngelen. Men dette var kun for å slippe så hyppige vannbytter... Det var ennå plass i 8-literen.

Pass godt på temperaturen på vannet når dere bytter mye... Tror ikke det skal mye til før yngel får temperatursjokk...

Jeg mener jeg hadde en gradvis overgang til yngelfór, altså avskallete artemia som jeg hadde støtt godt med en morter...

Testet innimellom når de klarte å ta dette fóret, og da fóret jeg to ganger daglig med dette, og to ganger med infusorier..

Det er jo så varierende utvikling på dem, siden de ikke klekker helt samtidig, så derfor mener jeg at jeg hadde overlapping i ca 8- 10 dager. Sluttet med infusorer da jeg hadde dem oppi 70- literen...
Danioyngelen er blitt litt lysere i farge
Det vises flere og flere yngel, og de som er frittsvømmende, blir etter hvert lysere i fargen. Artig å følge med på.
Det er et godt tegn
Etterhvert vil de få en blå stripe, noe som får dem til å minne om neontetra i miniatyr...
Jeg ble litt frustrert av den stripa, for jeg lurte litt på om jeg kom til å få stripete danioer til slutt... Men de ble heldigvis prikkete
Hvordan går det? Ble det mange?
mange, ja
- men synes ikke bildene av de søte små er brukbare. Vet ikke hvor mange det er, de er utydelige og flakser fort.

har fått "streker" i vannet som vi går ut fra er planarier eller lignende. vannverdiene er ok, bytter litt daglig.

Er begynt å gi bittelitt finknust flakfor. Vi krysser fingre og tær for at vi finner småtassene i god form etter en liten tur vi skal ha nå i helga, og de ikke lenger får mat 5-6 ganger for dagen.
Planariene er bare kjempefin yngelmat... Det viktigste er at vannet holdes noenlunde rent, så det er lurt å ta et vannbytte før avreise.. Ikke sug vekk alle planariene, da... Så går det fint å være vekke ei helg...
Ny runde
Var borte sist helg, og fikk temperaturfall på yngelen, i tillegg til lenger matingsopphold enn de var vant med.
Etter dette, har vi ikke sett flere enn 4 levende yngel i karet. De fire er i dag satt midlertidig over i bolle, mens 8 voksne Danio er hentet fra stueakvariet. De går nå i ca 15 cm vann over glasskuler og rundstein, og stimer i full fart omkring.
Vil det være mulig å sette de 4 tilbake når de voksne tas ut igjen? De ble født ca 14.august, og er ikke så store.

Bilde 3 viser yngelen fotografert 1.9.
Da vil nok disse fire spise yngelen som kommer til, vil jeg tro... Hvor store er de fire? Kan jo hende de vil klare seg blant de voksne, men det er ingen garanti... Alternativt kan dere sette disse fire tilbake, og heller satse på ny lek om en stund når dere er sikre på at de klarer å overleve blant foreldrene... Fórer dere riktig, så blir yngelen fort stor...
hvem klarer seg?
vi har disse alternativene:
1: kort tid: Eldste Danioyngel kan være i bolle. Denne har ikke pumpe, men stor overflate og innlagte planter. Ikke blivende sted over tid.
2: Eldste Danioyngel kan settes tilbake i daniokaret med ny yngel. (De voksne gasser på noe grassat, de går i hundre, og et par av dem er begynt å borre blandt steinene.) Da står den nye yngelen i fare for å bli spist. Selv om eldste danioyngel er større enn sytråd med øyne på, er den absolutt ikke stor. Bilde fra i går var med mitt forrige innlegg. Det var en hel del høyst levende småkryp som vrikket omkring i vannet før vi flyttet yngelen.
3: Eldste Danioyngel settes over i yngelkar med guppy- og platy-yngel. Da vil de sannsynligvis bli spist, men kanskje ikke, det er veldig mye tett grønnsvær der.
4: Eldste danioyngel blir plassert i kar med voksen fisk. Da vil det kanskje ta 8 sekunder før sajica burde si takk for maten.

Det vi satset på, var 1 døgn med pkt 1, så pkt 2. Pkt 4 er egentlig utelukket, 3'eren er det eneste alternativet jeg ser i farta. Men det er større forskjell på jevngamle danioyngel og guppyyngel, enn det er på Danio klekket med 3 ukers mellomrom.

Når vi startet så pass snart igjen med ny lek, var det for å få fiskene så pass store før vi drar bort neste gang, at de tåler å være litt "alene hjemme".
Ok...
Det er vanskelig å vurdere for meg siden jeg ikke ser dem med mine egne øyne, men hvis dere prøver å sette danioyngelen sammen, så regner jeg med at dere vil kunne se om de begynner å jakte...

Ellers tror jeg at jeg ville gått for alternativ 3 hvis de levendefødende ikke er så veldig store...

Er de levendefødende blitt store, så er det vel ikke noe i veien for at disse kan komme oppi til foreldrene sine?
det er en hård verden...
Aggi
Ok... Ellers tror jeg at jeg ville gått for alternativ 3 hvis de levendefødende ikke er så veldig store... Er de levendefødende blitt store, så er det vel ikke noe i veien for at disse kan komme oppi til foreldrene sine?


ikke for foreldrene sin del, men foreldrene går i lag med sajica.......
i det ene voksenkaret er det et sajicapar, i det andre går det en enslig sajica-ho som måtte berges før ho blei mobba forderva, dessuten ei tigerbarbe + ei banjomalle som jeg mistenker for å ha redusert bestanden av halvvoksne guppyer + neontetra........Det var derfor guppyene + platy blei henta ut for å føde, så vi kunne få bestanden opp og gå igjen.

Tror ikke du den beste løsningen vil være å kjøpe et nytt akvarium? Hehehe
Hehehe... Hvis du synes 4 danioer er verdt å kjøpe akvarium til, så er jo saken grei
Men hva med bolla? Den kan jo brukes til yngelkar seinere også, så du kan jo investere i et bunnfilter til denne i stedet? Bunnfilter med luftpumpe, altså...
Luftpumper er kjekke å ha hvis du skal medisinere også... Og de kan forgrenes...
nytt kull
I dag vises nye streker på glassveggen i danio-akvariet, ca 25 streker teller vi. Da har ikke de "store" spist opp alt av egg og yngel!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap