Hissige scalarer

Vi har nettopp fått tre nydelig scalarer, og jeg er blitt like forelsket i dem alle tre. Desverre har jeg oppdaget at spesielt to av dem er ganske hissige mot hverandre i små perioder, og det jeg først mente så ut som veldig søt "kyssing", var jo nemlig noe helt annet..

Burde jeg rett og slett velge bort en av disse, til tross for min forelskelse? Jeg vil jo selvsagt at de skal ha det fint hos meg! Når de ikke krangler, leker de seg masse ved pumpa eller svømmer gjennom bladene og ser ut til å trives kjempe godt!
Jeg vet at svalarer er veldig vanskelige å se kjønn på, men kan dette bety at disse to er hanner, eller kan scalarer være like hissige på hverandre uavhengig av kjønn?
Ville nok tatt bort en av de, hvilke finner du ut med å prøve deg frem med å ta bort en og deretter se hvordan de går sammen de som er igjen osv.

Eller om du ser hvem som er aggressiv, eller mest hissig.....

Jeg har erfaring med at både hunner og hanner kan være skikkelig på hugget......
Vel,
nå har de byttet på, den som tidligere var den mest agressive er nå blitt veldig passig og gjemmer seg som regel i hjørnene av akvariet, og blir som regel angrepet så fort den viser seg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få prøvd ut hvordan de har det to og to, iom at jeg ikke har noe annet sted å oppbevare den jeg isåfall tar ut i mellomtiden..

For å kunne studere hvordan de kommer overens, tør jeg ikke la den ene være alene i en liten bolle el., altså uten pumpe og varmekolbe..? Vi vil så gjerne at de alle skal trives, og vi ser jo tydelig at iallfall denne ene sorte ikke gjør det, med hans sterkere sidemann i samme akvarie..
Jeg har gjort dette en gang før, da jeg plutselig havnet med litt for mange scalarer.

Er det scalarer som er hissige eller dominerer mye vil du kunne se dette veldig fort.

Jeg brukte en 10 liters bøtte, kun til akvariebruk, fylte denne med akvarievann, så begynnte testingen. Tok ut de som var mest hissig, for å se hvordan det da ble, byttet om osv......av 5 stk havnet jeg etter 15 min med et par og 3 stk ble umiddelbart levert til butikk....

Du bør evt tenke på hva du skal gjøre med de som ikke er å ha i din sammensetning.

Jeg gjorde det slik, for jeg hadde ingen alternativer. Finnes nok andre måter å gjøre det på også.
Hvis du akkurat har kjøpt scalarene og de nettopp er kommet i hus, så er det helt naturlig det de driver med. La dem få ordne opp og finne ut selv rang-ordningen i karet Så lenge de ikke skader hverandre alvorlig, så er det ingen fare og slikt ciklider gjør. Det er noe de bare må igjennom i et nytt kar.

"Kyssingen" er en måte å måle styrke på. De har jo ikke hender, så de bruker munnen til å "bryte håndbak" for å teste motpartens krefter.
Både to av samme kjønn, og to av ulikt kjønn, kan gjøre dette. To hanner eller to hunner gjør det for å bestemme hvem som har sjefsstillingen av dem. En hunn og en hann gjør det gjerne for å teste ut om den potensielle "ektefellen" duger som far eller mor til sitt avkom... ingen vil vel ha en pusling til far som ikke makter å beskytte egg og avkom?

Så jeg ville nok tatt dette helt med ro. De er nye i karet, ting må bestemmes og rangordning etableres

Et tips er å fylle på med litt flere høye planter av sverdplantetypen i karet ditt.

Det du imidlertid må være obs på, er om det dannes et par blant to av dem og de legger egg. Da vil aggressiviteten være på et helt annet og mer alvorlig nivå, og de KAN skade tredjemann alvorlig. Da må den tredje muligens reddes ut, for å unngå mord.
Jeg mente her i mitt tilfelle jeg hadde for en stund siden, var til skade på scalarene og andre fisker i karet. Har man ingen alternativer må man være litt primitiv.

Men de trenger selvsagt tid i karet. Men man merker fort om det er mer enn vanlig fighting om rangsordning.

Men gjør som mona mener, gi de litt tid, to av de danner sikkert et par om det er to kjønn av de tre
Tusen takk til dere begge! Dette er første gangen jeg har scalarer selv, så er godt å vite at andre heldigvis har bedre peiling enn meg. Vi skal prøve å gi dem litt tid, og kanskje noen flere planter ville vært en god idè det også. Alle fiskene vi har ville nok blitt glade for det, ettersom de elsker å svømme mellom bladene og gjemme seg!

Takk igjen for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap