stimfisk sammen med paletter, hvilke passer?

Jeg har et 120 liter der jeg har et palettpar. De har yngel nå, men begynner å bli lei av å passe på dem. Det er allikevel over 20 stk som svømmer fritt rundt i karet.

Uansett, før de setter i gang igjen vil jeg kjøpe meg en stimfisk, hvilke stimfisk passer med tanke på gh, ph og temperatur?
Vil nok ikke kjøpe mer enn en 10-15 stk siden karet ikke er så alt for svært, så fisken må ikke bli for stor.
Unngå fisker som er for små. Mine paletter knasket i seg 10 små kardinaltetra på noen timer Ja, jeg så dem gjøre det, så jeg vet de er de skyldige.
hmm, men tetra krever vel helt andre vannverdier enn paletten?
Ifølge basen så kan paletter holdes med ph fra 5 til 8 og gh fra 5 til 19. Tror nok de fleste tetra også kan holdes innenfor disse verdiene Hvis du likevel foretrekker å holde palettene i vann som er forholdsvis hardt og alkalisk finnes det også tetra som takler det, som feks denne, denne og mange fler. Her er det bare å lete gjennom basen og kose seg

Det finnes forresten afrikanske tetra også, som feks denne, men de kan muligens være vanskeligere å få tak i.

Mange barber og rasboraer passer forresten også mht vannverdier.

Foruten vannverdier så er det greit om fiskene er såpass store at de ikke blir spist og så robuste at de tåler paletter i lek
Jeg lurer litt i motsatt retning, om jeg skal droppe apistoen, og skaffe paletter istedet... Jeg har SAE, glødelysdanio og venusfisk. Kanskje disse går sammen med paletter? Alle tre er kjappe fisker, men venusfisk kan kanskje være litt godtroende? De er iallefall de letteste fiskene å håve inn...

Er nå litt usikker om paletter går i plantekar, da... Noen som vet?
Paletter graver har jeg forstått, så det kan muligens bli et problem å holde planterøttene på plass nedi grusen
Takk for svar :)
Ja, det var det, da... Får vente å se... Har en 80-liter på lur i kjelleren, så kanskje jeg setter opp et eget kar jeg kan ha paletter i... Men det får bli en annen gang... Tror ikke det blir i år, for å si det sånn ;P
Jeg har masse planter, men de har enda ikke gravd opp røtter.
Eneste de graver i er i hula si (og under rota, der yngelen nå bor)

Jeg i motsetning til deg Aggi, kunne tenkt meg dvergciklider, men må først kvitte meg med palettene. Om jeg har hjerte til det. Vet dyrebutikken får inn flere dvergciklider i neste uke, men da må jeg nok nøye meg med å stå og se på

Tante Astrid
Ifølge basen så kan paletter holdes med ph fra 5 til 8 og gh fra 5 til 19. Tror nok de fleste tetra også kan holdes innenfor disse verdiene :) Hvis du likevel foretrekker å holde palettene i vann som er forholdsvis hardt og alkalisk finnes det også tetra som takler det, som feks [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og mange fler. Her er det bare å lete gjennom basen og kose seg ;) Det finnes forresten afrikanske tetra også, som feks [URLBLOCK3], men de kan muligens være vanskeligere å få tak i. Mange barber og rasboraer passer forresten også mht vannverdier. Foruten vannverdier så er det greit om fiskene er såpass store at de ikke blir spist og så robuste at de tåler paletter i lek ;)

jeg liker kileflekkrasbora. Tror du det hadde gått greit? Vil gjerne ha en stim med et eller annet, men som sagt, akvariet mitt er ikke mer enn 120 liter
Ok.. Mitt kar er proppa med planter, så det er ikke store plassen å grave på... Men hvis de holder seg rundt steinhulene, så går det kanskje an å prøve? Får tenke litt på det...

Frk. Nilsen
hmm, men tetra krever vel helt andre vannverdier enn paletten?

Palettcichliden, Pelvicachromis pulcher, lever i kystbeltet av Vest-Afrika, der finnes de alltid i veldig bløtt vann med pH 7 og lavere:

"..It is important to know that all Pelvicachromis are found in very soft water with a pH of 7,0 or below; conditions that are also required in the aquarium"
The Cichlid Fishes of Western Africa, Anton Lamboj, 2004.

Veldig bløtt vann (gH kan være lavere enn 5) og pH på 6-tallet er noe veldig mange tetraer, både fra Sør-Amerika og Afrika, liker veldig godt.

Det er verdt å merke seg at viltfangede eksemplarer av Pelvicachromis pulcher alltid har betydelige mengder fin sand ( plukket opp fra elvebunnen) i magen; dette antas å ha betydning for fordøyelsen.
Et bunnlag i akvariet som helt eller delvis består av fin sand, antas derfor å kunne bidra betydelig til trivsel og velvære for denne arten.
Tom C
[QUOTE=Frk. Nilsen]hmm, men tetra krever vel helt andre vannverdier enn paletten?

Palettcichliden, Pelvicachromis pulcher, lever i kystbeltet av Vest-Afrika, der finnes de alltid i veldig bløtt vann med pH 7 og lavere:

"..It is important to know that all Pelvicachromis are found in very soft water with a pH of 7,0 or below; conditions that are also required in the aquarium"
The Cichlid Fishes of Western Africa, Anton Lamboj, 2004.

Veldig bløtt vann (gH kan være lavere enn 5) og pH på 6-tallet er noe veldig mange tetraer, både fra Sør-Amerika og Afrika, liker veldig godt.

Det er verdt å merke seg at viltfangede eksemplarer av Pelvicachromis pulcher alltid har betydelige mengder fin sand ( plukket opp fra elvebunnen) i magen; dette antas å ha betydning for fordøyelsen.
Et bunnlag i akvariet som helt eller delvis består av fin sand, antas derfor å kunne bidra betydelig til trivsel og velvære for denne arten.

Jeg har sandbunn, om det var meg du mente De har akkurat nå to "huler" på gang. Ene er laga av stein jeg festa sammen med akvarie-silikon, den andre har de gravd opp under de to røttene jeg har stående, ser såvidt åpningen på den.
Frk. Nilsen
jeg liker kileflekkrasbora. Tror du det hadde gått greit? Vil gjerne ha en stim med et eller annet, men som sagt, akvariet mitt er ikke mer enn 120 liter :-)

Hvis du ikke har altfor hardt vann så skal da det gå fint. Tåler gh til 10, ph til 7,5 og temperatur til 28*C i akvarium fra 60 liter
Juhuu! Det ble paletter på meg. Et lite par. De er kjempesøte... Hunnen er i leksdrakt, og jeg gleder meg til å putte dem i karet... De er i karantene nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap