Galaxy - lang tid før det kommer egg? + diverse

Tar med 10 stk galaxy fra overskuddalageret på jobb, og setter dem i 10-literen med en solid klatt javamose (også fra lageret).

- Tar det lang tid før jeg kan forvente å finne egg i mosen?

- Forrige ladning Galaxy i 10-literen bukket under. Var det fordi VF-fisk rett og slett ikke tåler så små kar?
Fra jobb - mener du zoobutikk?
Vanligvis er ikke nyinnkjøpte fisk fra butikk eller fra grossister i særlig god kondisjon, og ikke i særlig storform til å leke. Jeg ville fòret dem opp med noe smått og godt levendefòr et par uker før jeg forsøkte å sette dem i lek. Hva med å klekke levende artemia til dem? Mine gikk helt bananas når de fikk det!
Evt kan du forsøke å hakke opp annet frossentfòr slik at det blir smått nok for dem å spise. Ser at mine Galaxyer kun tar det aller minste "rusket" når jeg fòrer med røde mygglarver i det karet. De forsøker å ta større biter, men spytter dem ut igjen for de greier visst ikke få det ned.

Så, sett i gang fòringen, og vent litt med forsøk på lek

Husk at lek og egglegging tærer en del på reservene hos fisk, og det kan faktisk være litt stress for dem også. Hos relativt nyinnkjøpte fisk hos meg, har faktisk for tidlig lek (før de er i skikkelig kondisjon) ført til utbrudd av hvitprikk pga stresset og energiforbruket de har da. Nå snakker jeg om ciklider som jeg har erfart det med, men det jeg mener er at det tydelig viser at lek og egglegging er en påkjenning for fisker. Derfor bør de være i god kondisjon før de starter.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap