- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvordan fange Siamesisk Algeeter
Hvordan fange Siamesisk Algeeter
Som tittel sier lurer jeg fælt på hvordan i alle dager kan man få fanget en SAE i akvariet?
Jeg hadde 3 stykker, men de gikk ikke så godt sammen med mine andre fisker. Jeg har klart å få tak i 2 av de, men tredje mann er overalt i karet.
Frem og tilbake hele tiden og lynkjapp.
For å få tak i de 2 andre i håven tømte jeg karet for andre fisk og planter.
Tredjemann ble borte og jeg trodde den var begravet i sanden og endte opp som snegleføde, men når alt var satt tilbake på plass og de andre stressede fiksene skulle få litt mat, dukket han opp igjen som fugl føniks.
Nå er han ellevill og jeg klarer ikke å få tak i den med håven uten å stresse ihjel de andre fiskene mine.
Noen som har noen lure forslag?
Jeg hadde 3 stykker, men de gikk ikke så godt sammen med mine andre fisker. Jeg har klart å få tak i 2 av de, men tredje mann er overalt i karet.
Frem og tilbake hele tiden og lynkjapp.
For å få tak i de 2 andre i håven tømte jeg karet for andre fisk og planter.
Tredjemann ble borte og jeg trodde den var begravet i sanden og endte opp som snegleføde, men når alt var satt tilbake på plass og de andre stressede fiksene skulle få litt mat, dukket han opp igjen som fugl føniks.
Nå er han ellevill og jeg klarer ikke å få tak i den med håven uten å stresse ihjel de andre fiskene mine.
Noen som har noen lure forslag?
Postet 14.11.07 kl 20:57
Postet 14.11.07 kl 21:21
Når jeg fanger raske fisk som kinesisk- og siamesisk algespisere pleier jeg å sette feller med håver. Jeg setter store håver ved siden av hverandre sånn at de blokkerer veien fra den ene langsiden til den andre, og så bruker jeg en annen håv å føre den inn i blokkade-håvene. Det funker hver gang. Poenget er å ikke stresse fisken for da er de ekstra varsomme og raske. Lykke til!
Postet 14.11.07 kl 21:22
Postet 14.11.07 kl 21:25
Endret: 14.11.07 kl 21:25
Postet 14.11.07 kl 21:25
Jeg hadde problemer med å fange en som gikk i et kar med masse røtter. Løste dette med å slenge oppi en cory pellet som synker til bunns, og sae'n var bortpå like etterpå og da hova jeg han inn. Hoven må stå klar like ved maten, for denne fisken er ikke så lettskremt som andre fisker har jeg erfart.
Postet 14.11.07 kl 21:55
Postet 14.11.07 kl 21:58
Postet 14.11.07 kl 22:03
Endret: 14.11.07 kl 22:05
Mats Osalandeller bruk flasketrixet=)
Det gjør jeg også. 1/2 litersflasker er fine. Man kan skjære av toppen og putte den med tuten inn i selve flasken, så når du skal ta den opp kommer di ikke ut. de svømmer jo langs flaskeveggen, de finner ikke hullet/tuten som står i midten inni flasken. Genialt. Husk å legge noe snaddefôr inni flasken. Man kan også ha flere feller
Postet 15.11.07 kl 12:47
Postet 15.11.07 kl 15:16
Du kan sperre av deler av akvariet for den. Stiv myggnetting, skåret slik at det akkurat passer som en vegg mellom front og bakglasset. Så presser du fisken til å f.eks. søke dekning i et hjørne av akvariet, svopp ned med skilleveggen. Da har den mye mindre plass å stikke av på. En fordel er selvsagt å velge en del av akvariet der det ikke er for mye innredning som du skal jage den inn i først, før veggen smettes på plass. Eventuelt må du ta ut en ting eller to så "veggen" får plass.
Du kan selvsagt bruke en tre-plate eller noe annet skåret etter mål også, men ikke velg noe som er for tungt å håndtere. Du må være kjapp og smidig når den skal nedi Stiv papp kan funke, men da må du være rask og ikke bruke for mange forsøk, for pappen blir vel våt og myk etter en stund.
Det kan være greit å tappe ned noe akvarievann før du begynner.
Du kan selvsagt bruke en tre-plate eller noe annet skåret etter mål også, men ikke velg noe som er for tungt å håndtere. Du må være kjapp og smidig når den skal nedi Stiv papp kan funke, men da må du være rask og ikke bruke for mange forsøk, for pappen blir vel våt og myk etter en stund.
Det kan være greit å tappe ned noe akvarievann før du begynner.
Postet 15.11.07 kl 15:41