- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Black ghost
Black ghost
Har ein black ghost i akvariet mitt, og den trives svært godt.
har vore med meg sidan starten av akvariet mitt for litt over eit år sidan.
til tross for at akvariet mitt er mykje for lite for denne fisken så har den vore veldig fin å ha med å gjere.
no som den er blitt sånn 4-500% større enn når den kom tar den naturlig nok større plass :-p
og opplever at den stadig blir meir aggressiv over nokon av dei andre fiskene mine.. veit eg har ein god blandig av fisk som eigentlig ikkje skal vere ilag, men har ingen problem med dei..
er det det at min black ghost begynner å bli såpass stor at den har begynt å bli "tøff i tryne"? eller er den "sulten"?
har tatt knekken på ein kampfisk eg hadde i akvaret.. dei levde ilag i omlag 9-10mnd før min black ghost gjekk lei han..
dette gjelder og ein liten guppy =(
har vore med meg sidan starten av akvariet mitt for litt over eit år sidan.
til tross for at akvariet mitt er mykje for lite for denne fisken så har den vore veldig fin å ha med å gjere.
no som den er blitt sånn 4-500% større enn når den kom tar den naturlig nok større plass :-p
og opplever at den stadig blir meir aggressiv over nokon av dei andre fiskene mine.. veit eg har ein god blandig av fisk som eigentlig ikkje skal vere ilag, men har ingen problem med dei..
er det det at min black ghost begynner å bli såpass stor at den har begynt å bli "tøff i tryne"? eller er den "sulten"?
har tatt knekken på ein kampfisk eg hadde i akvaret.. dei levde ilag i omlag 9-10mnd før min black ghost gjekk lei han..
dette gjelder og ein liten guppy =(
Postet 25.11.07 kl 16:20
Postet 26.11.07 kl 01:35
Postet 27.11.07 kl 15:50
tips
Er ikke så godt kjent med black ghost selv, men kjøpte en i dag. De på dyrebutikken sa til meg at jeg godt kunne ha den i 65literen, men ettersom den ble større ville den kanskje bli mer aggressiv og tøff i trynet ovenfor fiskene som var mindre enn den selv. Så de anbefalte meg da å skaffe ett akvarie på omtrent 300/400 liter, og putte noen større fisker oppi dette, da ville den roe seg ned, ettersom den hadde større plass å svømme på, samt er den sammen me større fisken vil egoet synke litt, i forhold til når den er sammen med mindre fisk.
Snakket også men en mamma kjenner som har drevet med black ghost en stund, og kan bekrefter at dette stemmer, men det finnes tross allt noen unntak.
Du kan jo eventuellt plassere black ghosten i et annet akvarie for seg selv, de er tross allt nydelige å se på =) det er synd å la en så flott fisk gå til spille.
Snakket også men en mamma kjenner som har drevet med black ghost en stund, og kan bekrefter at dette stemmer, men det finnes tross allt noen unntak.
Du kan jo eventuellt plassere black ghosten i et annet akvarie for seg selv, de er tross allt nydelige å se på =) det er synd å la en så flott fisk gå til spille.
Postet 13.12.07 kl 22:52
hva gjøre med black når den blir stor, mon tro...:(
Først vil jeg nå si at dette kjøpet virket som veldig lite gjennomtenkt(du burde da vite at en black gh blir STOR, og kan derfor også bli veldig aggressiv også med at det faktisk er en rovfisk????)
Vet ikke hvor stort akvariet du har nå, men det trenger vel sannsynligvis et som er større og med bedre/flere gjemmeplasser? B.G bor i vill tilstand store deler i mørke, de liker å gjemme seg og gaper over ALT som passer i kjeften dens. At den kan bli noe mindre aggressiv om den får andre store fisker kan jo godt stemme på et vis, men det vil vel bety størrelse/type fisk som Oscar, jack dempsey og slikt. Kanskje noen større ciklider, malawier el lignende...
Vet ikke hvor stort akvariet du har nå, men det trenger vel sannsynligvis et som er større og med bedre/flere gjemmeplasser? B.G bor i vill tilstand store deler i mørke, de liker å gjemme seg og gaper over ALT som passer i kjeften dens. At den kan bli noe mindre aggressiv om den får andre store fisker kan jo godt stemme på et vis, men det vil vel bety størrelse/type fisk som Oscar, jack dempsey og slikt. Kanskje noen større ciklider, malawier el lignende...
Postet 13.12.07 kl 23:54
jeg hadde selv en STOOr black ghost(40-50 cm) i 660 L min.
Den matet jeg med egen mat(stort sett reker), men de er stort sett sultene hele tiden.
Jeg hadde også en stim kobbertetra oppi karret, de ble færre og færre for hver uke(skulle egentlig fange dem opp, fordi jeg ikke ville ha fiske typen lengre, men ghosten ordnet det).
Den ghosten levde sammen diskuser scalarer og saeer. Og ja den var agresiv, en gang som jeg satt og tittet på karret, så angrep den faktisk en diskus som kom for bi "døra"til hula hans, fløy rett i sia på diskusen og bet som bare det(men det skjedde bare 1 gang som jeg så, og jeg fant aldri mere noen skadede diskus).
Men ghosten endte sine dager etter å ha prøvd/svelget en stor sae, fant den i karret dagen etter, nesten død. Så jeg avlivet den og lekte "kirurg", og grunnen til at den tok "kvelden" var at en veldig stor sae satt fast mellom svelget og magen dens-så han ente sitt liv etter en grisk jakt.
men jeg lærte mye av å ha den, og vilket fisker den bør gå og ikke gå sammen med.
Utrolig kuule fisker, med en utrolig inntressang adferd.
Den matet jeg med egen mat(stort sett reker), men de er stort sett sultene hele tiden.
Jeg hadde også en stim kobbertetra oppi karret, de ble færre og færre for hver uke(skulle egentlig fange dem opp, fordi jeg ikke ville ha fiske typen lengre, men ghosten ordnet det).
Den ghosten levde sammen diskuser scalarer og saeer. Og ja den var agresiv, en gang som jeg satt og tittet på karret, så angrep den faktisk en diskus som kom for bi "døra"til hula hans, fløy rett i sia på diskusen og bet som bare det(men det skjedde bare 1 gang som jeg så, og jeg fant aldri mere noen skadede diskus).
Men ghosten endte sine dager etter å ha prøvd/svelget en stor sae, fant den i karret dagen etter, nesten død. Så jeg avlivet den og lekte "kirurg", og grunnen til at den tok "kvelden" var at en veldig stor sae satt fast mellom svelget og magen dens-så han ente sitt liv etter en grisk jakt.
men jeg lærte mye av å ha den, og vilket fisker den bør gå og ikke gå sammen med.
Utrolig kuule fisker, med en utrolig inntressang adferd.
Postet 14.12.07 kl 09:26
Tips
Jeg har min B.G gående med allt fra stor Oscar til små ciklider i en 540 liter og det går kjempefint, men den gjemmer seg stort sett hele tiden. Kommer bare frem når det er mating.
Postet 14.12.07 kl 09:39
Ghostene vokser etter størrelsen på akvariet de er i, akkurat som de fleste andre store fiskene. Har du den i et relativt lite akvarie på ca 300 l vil den ikke bli fullt så stor som i et 700 l akavarie. Dessuten, de fleste ghostene jeg har sett har ikke blitt større enn 20-30 cm. Har planer om å kjøpe større akvarie utpå våren, da jeg stiger i lønn, så skal jeg bruke det lille til terrarie i stedet, det lille er egenkli en provisorist løsning, ettersom min 560 l fikk en stor sprekk i glasset da vi skulle flytte på det.
Synes dessuten at ghosten min er veldi snill da den helst ferdes sammen gyppyene og de stripete kulhii ålene mine.
Synes dessuten at ghosten min er veldi snill da den helst ferdes sammen gyppyene og de stripete kulhii ålene mine.
Postet 14.12.07 kl 21:40
Postet 14.12.07 kl 21:46
Postet 14.12.07 kl 22:17
Malin.P[QUOTE=anki]Ghostene vokser etter størrelsen på akvariet de er i, akkurat som de fleste andre store fiskene.
Det er jo ingen fisk som vokser etter størrelsen på akvariet....?
Enig i den der-det at fisker vokser etter størrelsen på karret er en akvarium løgn som henger igjen fra 1970 tallet.
Hadde det vært tilfelle så kunne jo alle fisker vært i små karr(noe de definitert ikke kan, derfor har vi her på akvaforum noe som heter fiske basen).
Så det er TULL prat at fisker vokser etter størrelsen på karret.
Men at de vokser saktere pga mistrivsel, det er jeg rimelig sikker på.
Postet 15.12.07 kl 08:22
Black ghost er fredelig, men sulten.....:-)
Hei
Plassert sammen med fisk som ikke er for små, så er ikke min erfaring at BG er noen "rovfisk" mer enn andre større fisker.
Den kan dog bli irritabel i små kar, og hvis den har liten plass kan den elektriske navigasjonen irriteres.
På liten plass og sammen med andre BG kan det bli interferens mellom de elektriske feltene så gjør den agressiv. Har den god plass så trives den godt sammen med flere eksemplarer av arten.
Dette er en utrolig vakker og fin fisk og med sin spesielle svømmemåte er den et fasinernde skue.
Postet 03.01.08 kl 20:50