- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvordan fange kinesiske algetere?
Hvordan fange kinesiske algetere?
Hvordan fange kinesiske algetere i ett vanlig akvarium fullt av greier uten å måtte ta opp alt, tømme ut så å si alt vannet, for så endelig få lurt en i håven??
Har tre jeg skulle flyttet. Men de er så skvetene og skye + raske at det stresser dem noe forferdelig om jeg skal prøve å få fanget de.
Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få det til??
Har tre jeg skulle flyttet. Men de er så skvetene og skye + raske at det stresser dem noe forferdelig om jeg skal prøve å få fanget de.
Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få det til??
Postet 05.12.07 kl 19:20
Postet 05.12.07 kl 19:21
Jo okså, hvordan ser jeg forskjellig kjønn på scalarer?
Hva ville vært en fin bunnfisk i mitt akvarie, det er ca 100 liter, bunnen består av biltema blåsesand og jeg har palettchiklider oppi der + sverdrager og guppy.
Men er vel chikliden som stresser meg mest med tanke på adferd med unger osv, siden den holder seg mest ved bunnen.
Hva ville vært en fin bunnfisk i mitt akvarie, det er ca 100 liter, bunnen består av biltema blåsesand og jeg har palettchiklider oppi der + sverdrager og guppy.
Men er vel chikliden som stresser meg mest med tanke på adferd med unger osv, siden den holder seg mest ved bunnen.
Postet 05.12.07 kl 19:33
Ja så var det å få tid til å fange fisk før en skal på jobb eller stå opp tidlig i helga for å fange, he he. Finnes det virkelig ikke noen enkle raske måter, tror nok ikke det ville hjulpet stort om jeg fanger de mens de er i søvntåke, måtte nok likevel endevendt hele karet og innen den tid er de nok raske igjen.
Prøver med mat i en hov, men de er faen ikke dumme og med engang jeg rører meg,svisj, borte er de.
Finnes det noen måte å dope de ned eller forklare at mattilgangen er mye bedre der de kommer??
Prøver med mat i en hov, men de er faen ikke dumme og med engang jeg rører meg,svisj, borte er de.
Finnes det noen måte å dope de ned eller forklare at mattilgangen er mye bedre der de kommer??
Postet 05.12.07 kl 19:40
Jeg hadde et fangst-problem på ciklidene mine en gang. Karet var fullt av røtter og planter, og jeg hadde ikke lyst å ribbe det for å få tak i fisken. Skal ikke love at det fungerer for deg, men det jeg gjorde var følgende:
Først tappet jeg ned en god del av vannet slik at fisken måtte svømme mellom dekorasjonene. Fulgte den så forsiktig med håven for å se hvor den foretrakk å stikke seg vekk. Så tok jeg en ikke altfor stor, gjennomsiktig plastpose og festet den mellom røtter og steiner slik at den holdt seg åpen. Da var det bare å forsiktig følge etter med håven til den svømte av seg selv inn i posen, og så kjemperaskt lukke posen igjen før den skjønte at den var fanget
Først tappet jeg ned en god del av vannet slik at fisken måtte svømme mellom dekorasjonene. Fulgte den så forsiktig med håven for å se hvor den foretrakk å stikke seg vekk. Så tok jeg en ikke altfor stor, gjennomsiktig plastpose og festet den mellom røtter og steiner slik at den holdt seg åpen. Da var det bare å forsiktig følge etter med håven til den svømte av seg selv inn i posen, og så kjemperaskt lukke posen igjen før den skjønte at den var fanget
Postet 06.12.07 kl 00:10
Jeg vil foreslå den gode gamle brusflaskefella. Med den har jeg fanget store stimer med kardinal og neontetra, siamesiske algeetere, paletter og ancistrus, osv og den funker hvær gang.
Jeg ville ikke sagd ac tuppen på flaska om jeg skulle fanget kinesere, da de har lett for å komme seg utigjenn.
Jeg har så mye planter i mine kar, at jeg aldri hadde greid å fange fisk uten.
Husk å legge noe godt fiskefor som agn i fella.
Jeg ville ikke sagd ac tuppen på flaska om jeg skulle fanget kinesere, da de har lett for å komme seg utigjenn.
Jeg har så mye planter i mine kar, at jeg aldri hadde greid å fange fisk uten.
Husk å legge noe godt fiskefor som agn i fella.
Postet 06.12.07 kl 06:30
Endret: 06.12.07 kl 06:33
Eg bruker [url=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2406&HKatID=]denne.[/url]
Den er rett og slett fantastisk. Her kommer ingen fisk seg ut igjen!
Det hadde riktignok ikke gjort noe om den også ble produsert i en litt mindre størrelse.
Så dersom man har Rose sin brusflaske i tillegg bør man være godt sikret
Den er rett og slett fantastisk. Her kommer ingen fisk seg ut igjen!
Det hadde riktignok ikke gjort noe om den også ble produsert i en litt mindre størrelse.
Så dersom man har Rose sin brusflaske i tillegg bør man være godt sikret
Postet 06.12.07 kl 07:20
Endret: 06.12.07 kl 07:23
Her er den berømte Genius Fish Trap.
På bildet skulle jeg ha fatt i en sky L-malle. Det tok bare en time før jeg hadde den i fella.. Mens jeg ventet, satt jeg i en stol ved siden av akvariet med tråden til falldøra i hånden, og slappet av og så på tv
Som du ser har mallen gått i fella (en L134)
En veldig behagelig måte å fange fisk på!
På bildet skulle jeg ha fatt i en sky L-malle. Det tok bare en time før jeg hadde den i fella.. Mens jeg ventet, satt jeg i en stol ved siden av akvariet med tråden til falldøra i hånden, og slappet av og så på tv
Som du ser har mallen gått i fella (en L134)
En veldig behagelig måte å fange fisk på!
Postet 06.12.07 kl 07:24
Endret: 06.12.07 kl 07:25
mona oMens jeg ventet, satt jeg i en stol ved siden av akvariet med tråden til falldøra i hånden, og slappet av og så på tv :-)
Glupere du enn meg!
Første gang eg brukte den satt eg i sofaen og så 10-20-30-40-50 Ancistrusyngler samle seg i boksen. Ahhh, så lett, tenkte eg i sofaen. Sekundene eg brukte fra sofaen og bort til tråden (egentlig: min bevegelse) gjorde at eg fanget tre-fire stk.
Så gjør som Mona sier, eller kanskje enda bedre når det gjelder ekstra skye maller: forleng utløsertråden.
Postet 06.12.07 kl 07:57
Endret: 06.12.07 kl 07:58
Postet 06.12.07 kl 08:15
Flaskefella vil nok fungere den, men ingenting slår Geniusen
Hvor enkelt det er å fange et kull Ancistrus med flaskefella vet eg ikke, men eg tipper at regelen om grunnflatevolum gjelder også her
En annen ting som er mer en personlig teori: "åpent rom", som Geniusen har, vil være mindre skremmende, og mer naturlig å oppsøke, for enkelte fisker enn en "flaskesluse".
Hvor enkelt det er å fange et kull Ancistrus med flaskefella vet eg ikke, men eg tipper at regelen om grunnflatevolum gjelder også her
En annen ting som er mer en personlig teori: "åpent rom", som Geniusen har, vil være mindre skremmende, og mer naturlig å oppsøke, for enkelte fisker enn en "flaskesluse".
Postet 06.12.07 kl 08:34
Flaskefella fungerte helt topp, brukte bare en halvliter mozelflaske, trodde først den var for liten, men jeg fikk da alle kineserne inni der + en mellomstor fox.
Det beste med flaska var at det er bulker på den som toppen naturlig festet seg i. Så da tok jeg bare å varmet enn nål og lagde feste til sytråd som gjør det enklere å få flasken ut av akvariet. Lagde oxo noen huller i selve kroppen så luft skulle komme ut og flaska synke bedre, det funket sånn omtrent
Det beste med flaska var at det er bulker på den som toppen naturlig festet seg i. Så da tok jeg bare å varmet enn nål og lagde feste til sytråd som gjør det enklere å få flasken ut av akvariet. Lagde oxo noen huller i selve kroppen så luft skulle komme ut og flaska synke bedre, det funket sånn omtrent
Postet 15.12.07 kl 10:49
Flaskefellen duger til fisk som er små og slanke, slanke nok til å komme seg inn gjennom flasketuten. Den passer altså ikke til alle slags fisk, men til kinesisk algeeter er den fin så lenge fisken er ung Har selv fanget kinesisk algeeter med flaskefelle Mine første, og eneste, kinesiske algeetere...
Den ene av de to jeg hadde tok selvmordshopp ut av akvariet og streifet ryggen min der jeg stod bøyd over karet med håven. Kjente et vått streif på korsryggen, snudde meg og så meg rundt, så ingenting, og fortsatte jakten. Etterpå så jeg at den ene av de fæle fiskene lå på gulvet rett bak meg Bra, da slapp jeg den jobben.
Den andre fanget jeg etter et par timers venting med flaskefelle ladet med godbiter som grønnsaker og agurk.
Husker jeg skulle fange en voksen L-malle ved en mye senere tilfelle. Da var det noen som foreslo at jeg kunne jo bare bruke en halvliters brusflaske og lage flaskefelle... (fisken hadde ikke fått plass til mer enn nesa inn den flasketuten) Godt gjennomtenkt svar
Den ene av de to jeg hadde tok selvmordshopp ut av akvariet og streifet ryggen min der jeg stod bøyd over karet med håven. Kjente et vått streif på korsryggen, snudde meg og så meg rundt, så ingenting, og fortsatte jakten. Etterpå så jeg at den ene av de fæle fiskene lå på gulvet rett bak meg Bra, da slapp jeg den jobben.
Den andre fanget jeg etter et par timers venting med flaskefelle ladet med godbiter som grønnsaker og agurk.
Husker jeg skulle fange en voksen L-malle ved en mye senere tilfelle. Da var det noen som foreslo at jeg kunne jo bare bruke en halvliters brusflaske og lage flaskefelle... (fisken hadde ikke fått plass til mer enn nesa inn den flasketuten) Godt gjennomtenkt svar
Postet 15.12.07 kl 13:18
Endret: 15.12.07 kl 13:20
Postet 08.02.08 kl 21:02