- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Forslag til fisk i 125l
Forslag til fisk i 125l
Jeg har nettopp startet opp med en 125 liter... Begynte med å gå til innkjøp av 7 metallpansermaller, og har videre fylt på med ett par palettciklider, ett par sommerfuglciklider og 5 siamesiske algeetere.
Har noen noe forslag til fler fisk? Evt hva som bør byttes ut av de jeg har?
Kunne tenke meg en gruppe stimfisk... Nå har jeg bare fisk som går i bunnsjiktet, og coryene som virrer over alt...
Er veldig glad i ciklider, så har vurdert kakadueciklider, en hann og to hunner...
Vil gjerne ha noen fisk med farger... Og moro med noen som yngler lett!
Har noen noe forslag til fler fisk? Evt hva som bør byttes ut av de jeg har?
Kunne tenke meg en gruppe stimfisk... Nå har jeg bare fisk som går i bunnsjiktet, og coryene som virrer over alt...
Er veldig glad i ciklider, så har vurdert kakadueciklider, en hann og to hunner...
Vil gjerne ha noen fisk med farger... Og moro med noen som yngler lett!
Postet 08.01.08 kl 11:37
Postet 08.01.08 kl 12:02
Akvariet har vært oppe og gått i 3 1/2 uke. Begynte med å sprute på bakterieinneholdende væske jeg kjøpte i dyrebutikken på filteret. Har målt vannverdier jevnlig og ikke hatt nitritt. Vannskifte 30% en gang i uka. Har puttet oppi ny fiskeart ca en gang i uka.
Pumpa er den som fulgte med akvariet, en Juwel Pump Set 600.
Pumpa er den som fulgte med akvariet, en Juwel Pump Set 600.
Postet 08.01.08 kl 12:17
SnehvitAkvariet har vært oppe og gått i 3 1/2 uke. Begynte med å sprute på bakterieinneholdende væske jeg kjøpte i dyrebutikken på filteret. Har målt vannverdier jevnlig og ikke hatt nitritt. Vannskifte 30% en gang i uka. Har puttet oppi ny fiskeart ca en gang i uka. Pumpa er den som fulgte med akvariet, en Juwel Pump Set 600.
Hvis jeg ikke husker feil så er vel den pumpen egenlig en sirkulasjonspumpe og ikke et filter... Men korriger meg dersom jeg har feil.
Jeg vil nok anbefale deg feks. Eheim 2026 sin pumpe, denne er veldig driftsikker, samt det er veldig gode erfaringer med denne!
Postet 08.01.08 kl 12:23
Det kan godt tenkes, men i den boksen som er i høyre hjørne i akvariet, der også denne pumpe-greia sitter, så skulle diverse filtre plasseres... Så jeg antok/antar derfor at dette var et filter, og en pumpe! Som du skjønner har jeg ikke akkurat peiling på dette. Og trenger derfor litt hjelp! På hjemmesiden til Juwel står det om dette, og der står det at det er filter... http://www.juwel-aquarium.de/en/filter_full.htm
Postet 08.01.08 kl 12:27
I et såpass lite kar ville jeg ikke anbefalt mer enn et par ciklider. Det går kanskje ok akkurat nå, men så snart palettene dine begynner å leke tror jeg sommerfuglene dine får problemer. Sommerfuglciklider er vâre for stress og blir da lett syke, og jeg er redd palettene vil stresse dem skikkelig etterhvert. Å sette inn kakaduer i tillegg er dessverre ingen god idè.
Pansermallene dine vil også få problemer med mange ciklider i karet siden de da ikke får ro noe sted. Hvis du skal ha flere fisk ville jeg anbefalt deg en stimfisk av noe slag siden bunnarealet allerede er godt nok befisket.
Pansermallene dine vil også få problemer med mange ciklider i karet siden de da ikke får ro noe sted. Hvis du skal ha flere fisk ville jeg anbefalt deg en stimfisk av noe slag siden bunnarealet allerede er godt nok befisket.
Postet 08.01.08 kl 19:06
Hmmm... Er litt forelsket i ciklider, er vel derfor. Er det palettene som ødelegger for muligheten til å ha flere ciklider? Vet at disse vel er mer aggressive enn andre arter...
Noen som har noen forslag til hvordan jeg burde ha oppsettet? Kvitte meg med palettene? Eller bare konsentrere meg om en art og heller ha to tre par? Syns det er veldig koselig med litt yngling i ny og ne! Og vil gjerne ha litt farger. Derfor jeg tenkte på kakadueciklider, og evt guppy, da disse går i toppsjiktet.
Har lagt med ett bilde av hvordan akvariet ser ut nå. Skal ha mer stener slik at det blir flere huler. Det var i utgangspunktet 5 huler. Men i det siste har palettene flyttet mye på grus i det siste og dermed er det bare tre huler igjen! Dette skal som sagt rettes opp...
Noen som har noen forslag til hvordan jeg burde ha oppsettet? Kvitte meg med palettene? Eller bare konsentrere meg om en art og heller ha to tre par? Syns det er veldig koselig med litt yngling i ny og ne! Og vil gjerne ha litt farger. Derfor jeg tenkte på kakadueciklider, og evt guppy, da disse går i toppsjiktet.
Har lagt med ett bilde av hvordan akvariet ser ut nå. Skal ha mer stener slik at det blir flere huler. Det var i utgangspunktet 5 huler. Men i det siste har palettene flyttet mye på grus i det siste og dermed er det bare tre huler igjen! Dette skal som sagt rettes opp...
Postet 08.01.08 kl 22:49