Hvilke av disse bør ikke være sammen

Er i ferd med å kjøpe nytt større akvarium. Det følger endel fisk med+vi har jo fisk fra før. Som nybegynner trenger jeg råd om hvilke fisk som toler godt å være sammen. Har forstått det sånn at ciklider trenger litt andre vannværdier enn de fiskene vi har fra før. Også er det vel forskjell på temperamentet til de forskjellige fiskene og om de vil ha sitt område i fred.

Vurderer å fortsatt ha det gamle karet i drift. Det blir da et på 160 l og et på 540 l. Har flere kar (100 l og 16 l) som jeg kan sette opp... ellers blir det vel salg hvis det er vanskelig å la de gå sammen.

Det gjelder følgende fisker (er ikke sikker på antallet og str på de fiskene som følger med det nye store akvariet):
panaque, ansictrus, rødmunntetra, sommerfuglciklide, golden, nannacara, tigerbarbe, norskflaggtetra, kobbertetra, siamesisk algeeter, kinesisk algespiser, div maller bl.a L037, L260, L024, LDA33
Plussmedlem
Det første som slår meg er "golden". Den hører ikke hjemme her, og krever egentlig noe høyere pH enn resten.
Algespisere er nyttige. Spesielt SAE, men kinesisk algespiser kan bli en gammel grinebiter og lite interessert i alger. Ikke at SAE ikke kan bli late når det gjelder algespising, men de er ikke så kranglete.

Det kan bli et problem med nannacara'en og sommerfuglene.

Ser noen fine maller her Behold dem alle L024 kan kanskje tøffe seg litt, men vi snakker vel om 540 liter her.
-glømte å skrive sølvhai.

Hva kan bli problemet med nannacaraen og sommerfuglcikliden? Er det vatnet eller temperamentet?
Det er temperamentet. Microgeophagus Ramirezi (sommerfugl) er veldig snille. Nannacaraene kan kanskje bli litt hissige på grunn av teritoriet osv. Men i en 540 vil jeg tro at det skal gå bra

Fredrik
kan jeg ha Golden og diskus i samme kar, midlertidig til jeg får kjøpere til ene eller andre? Str på karet?
Plussmedlem
Discus kan gå sammen med mye i 540 liter.
Men Golden og Discus har ikke helt de samme krav til vannverdier. GH, pH og temperatur.
Spørs hvor lenge "midlertidig" er...
Husk at discus og en grinete kinesisk algespiser ikke er en god kombinasjon heller. Den kan fort få smaken på discus.
Nå som du har kjøpt deg et så stort kar, så har du masser av muligheter og potensiale til og gjøre nesten hva du vil.

I motsetning til Freddy Dos Santos, så¨mener jeg at sommerfuglciklider kan gå her.

540 liter er masse vann, og hvis du er flink til og plante riktig, og ha gjemmesteder, så fungerer det fint med sommerfuglciklider.
Men alikevel så vil jeg at du skal styre unna de, dette er fordi i et så stor kar, så ville jeg heller valgt litt andre fisk som kan lage litt mere liv.
Finnes mange Ciklider, så ta deg god tid=)

Lykke til
Skal flytte de to golden jeg har. De kan vel få selskap av en ansictrus. Er 16 l nok? Har ellers et på 100 l, men pumpa er eldgammel og jeg er ikke sikker på hvordan den virker. Skal vel være noe filter osv (nærmeste dyrebutikk 1 time unna).

Lurte bare på om det var bedre å sette discusene i det karet isteden for å beholde de i det store nye på 540 l til kjøperen kommer og henter dem (det følger med et ukjent antall og ukjent type discus til det nye karet)
Freddy Dos Santos
Det er temperamentet. Microgeophagus Ramirezi (sommerfugl) er veldig snille. Nannacaraene kan kanskje bli litt hissige på grunn av teritoriet osv. Men i en 540 vil jeg tro at det skal gå bra:) Fredrik

Jeg har hatt disse fiskene i samme kar, noe som gikk helt fint (220 liter). Hadde da et par av hver type. Min opplevelse av fiskene er den motsatte av den til Frederik, sommerfulghannen var veldig hissig, mens nannacaraene var mer fredelige.

Individuelle forskjeller i fiskenes temperament, og hvordan karet er satt opp med huler, planter osv. har også mye å si for hvor godt forskjellige typer ciklider går sammen. Jeg ville uansett tro at i en 540-liter vil det kunne gå helt fint, og ville forsøkt, og så evt. kvittet meg med det ene paret hvis det viser seg at det blir bråk.
MGj
[B]Skal flytte de to golden jeg har. De kan vel få selskap av en ansictrus. Er 16 l nok?[/B] Har ellers et på 100 l, men pumpa er eldgammel og jeg er ikke sikker på hvordan den virker. Skal vel være noe filter osv (nærmeste dyrebutikk 1 time unna). Lurte bare på om det var bedre å sette discusene i det karet isteden for å beholde de i det store nye på 540 l til kjøperen kommer og henter dem (det følger med et ukjent antall og ukjent type discus til det nye karet)

16 liter er desverre alt for lite. Golden trenger 100 liter og oppover. I basen står det 100 liter, men personlig ville hatt rundt 150 liter. Det kommer som sagt ann på hvor mange de er.

Mvh Linka
Ja jeg så det sto 100 l, men... Hva med den ene da, til jeg har kjøper til de. Trives ikke i 160 l'n, og den ene er også stygg og jager den andre så det beste hadde sikkert vært å dele dem...

Noen som vil kjøpe?
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap