Ryddefisk sammen med gullfisk

Jeg lurer på om jeg skal sette min store plan ut i livet og bare ha en liten hurv med gullfisk i akvariet.

hva slags ryddefisker kan dere anbefale? vil ha noen effektive noen
Er det til 112-literen? Vet ikke hvor mange gullfisker som blir regnet som en liten hurv, men jeg går ut fra at du vet at det ikke er plass til mange gullfisker i et slikt kar... Det kommer jo selvsagt an på størrelsen på fiskene også...

Ryddefisk, er det algespisere du mener? En ancistrus burde ta den jobben med glans...
Lilleulv
Jeg lurer på om jeg skal sette min store plan ut i livet og bare ha en liten hurv med gullfisk i akvariet. hva slags ryddefisker kan dere anbefale? vil ha noen effektive noen :)


Jeg synes du skal ta ryddejobben selv, jeg
Ingen fisk kan gjøre jobben for deg.

Gullfisk roter og griser fælt, skiter veldig mye, og du må ha gode vannbytte- og slamsugerrutiner i et slikt kar. Bæsj må du selv fjerne.

Gullfisk går hele tiden og plukker i bunnlaget, sutter på grus og sand og leter etter matpartikler. Tviler sterkt på at det er noen vits med det du kaller "ryddefisk"... gullfiskene lar det neppe bli noen matrester igjen.

Alger tar du deg av selv også, skrap glasset eller gni vekk eventuelle alger en gang pr uke med en bit filtevatt, i forbindelse med vannbytte.

Gullfisk elsker grøntfòr, så en del planter er bortkastede penger å sette inn til gullfisk. De spiser dem opp. Noen få plantearter har imidlertid enten så seige og tjukke blad at gullfiskene ikke klarer å spise dem, eller de smaker ubehagelig.
Javabregner og anubias er to eksempler på slike planter.

Gullfisk er kaldtvannsfisk, men det vet du sikkert. Jeg synes egentlig ikke det passer inn med hverken Ancistrus (som spiser alger) eller Corydoras her. Corydorasene vil sulte, for de glupske gullfiskene vil sluke alt før de får noe.

Gullfisk og slørhaler blir store og brautende, jeg synes de trenger all plassen for seg selv.
Takk for svar!!

For å svare på spørsmålene:

Jeg kjøpte 3 gullfisk

I tillegg kjøpte jeg eplesnegler, tenkte det var lure støvsugere siden gullfisken skiter så mye.

Og så kjøpte jeg en dame til den ancistrushannen jeg har der fra før.

Jeg har 20 grader i karet, så jeg håper det er OK for de som er oppi... Leste at ancistrusen kan ha temp. ned til 20 grader.

Skal selvfølgelig rense selv!!! men synes det er greit å ha litt hjelp... så har ancistrus og snegler til å ta den verste jobben (håper jeg)

Ellers så har jeg 2 fine planter i plast, og noen som ikke er plast. i dag tidlig så jeg at de lave plantene var revet opp og fløyt rundt. hehe, da hadde dem vel kosa seg tenker jeg!!
Lilleulv
Jeg har 20 grader i karet, så jeg håper det er OK for de som er oppi... Leste at ancistrusen kan ha temp. ned til 20 grader.

Ja, det burde gå bra. Jeg har selv hatt ancistrus på så lav temp. Pass bare på at tempen ikke kommer under 20 grader..

Maller vil helst ikke ha særlig forurensning i vannet, og Mona har rett i at gullfiskene forurenser masse, så pass på foringen.

Ha gjerne litt større vannbytter enn 1/3 en gang i uken. Jeg ville ha satset på enten en tredjedel 2 ganger i uken, eller 50% en gang i uken.
Bruk vann som har stått i romtemperatur over natten.
Takk for tipset! skal gjøre en innsats og så håper jeg de liker seg alle sammen. Må nevne at den ancistrushannen jeg har er utrolig hardfør. Den har jeg hatt i snart 2 år, og den har seriøst overlevd alt!! Til og med da alt annet oppi der døde... og når akvariet gikk for lut og kaldt vann her en periode i høst. er veldig glad i den ancistrusen!!

Dersom jeg ser at de ikke trives har jeg noen som kan ta dem, så får bare følge med dem..
Husk bare at du ikke må lage lutefisk av fisk du er glad i.
hva mente du med det? siden det gikk for lut og kaldt vann tidligere i høst???
Nå har jeg bestilt skiferhule til ancistrusene...
Lilleulv
I tillegg kjøpte jeg eplesnegler, tenkte det var lure støvsugere siden gullfisken skiter så mye.


Det høres ut som du tror at eplesnegler spiser bæsj?
mona o
[QUOTE=Lilleulv]I tillegg kjøpte jeg eplesnegler, tenkte det var lure støvsugere siden gullfisken skiter så mye.


Det høres ut som du tror at eplesnegler spiser bæsj?


ja de gjør det
Lilleulv
[QUOTE=mona o][QUOTE=Lilleulv]I tillegg kjøpte jeg eplesnegler, tenkte det var lure støvsugere siden gullfisken skiter så mye.


Det høres ut som du tror at eplesnegler spiser bæsj?


ja de gjør det Da vil jeg ha noen av dine, for mine er for veloppdratte til å ete andre sin avføring...
Frank Angell
[QUOTE=Lilleulv][QUOTE=mona o][QUOTE=Lilleulv]I tillegg kjøpte jeg eplesnegler, tenkte det var lure støvsugere siden gullfisken skiter så mye.


Det høres ut som du tror at eplesnegler spiser bæsj?


ja de gjør det Da vil jeg ha noen av dine, for mine er for veloppdratte til å ete andre sin avføring...

seriøst?? hmm, da jeg hadde yngel i fødekaret ble det litt bæsj etter hvert på bakken der. og da satt jeg bare sneglene oppi og vips - så var det helt rent. samme når den gravide sto oppi fødekaret i noen dager før den føda - eplesneglene holdt bunnen ren og pen.
Lilleulv
seriøst?? :D hmm, da jeg hadde yngel i fødekaret ble det litt bæsj etter hvert på bakken der. og da satt jeg bare sneglene oppi og vips - så var det helt rent. samme når den gravide sto oppi fødekaret i noen dager før den føda - eplesneglene holdt bunnen ren og pen.
Jeg er alltid seriøs (*host*).

De få arter som faktisk eter andre sin avføring, vil også måtte drite. Det er langt i fra alt som er i det som har kommet ut, som kan omgjøres til næring.
Så om all driten forsvant, er eneste logiske forklaring at filteret har tatt dette opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap