Død slør hale

jeg fikk 2 slør haler i bursdags gave og da jeg skule ha dem oppi var de ganske sløve. nå har den ene død. i går var den ganske slapp. og spørsmålet mit er om jeg må ta med den gamle til butikken. kjener en som jobber der. den er kjøpt på nordland zoo senter.
Da skal du i hvertfall ha en ny fisk. Muligens få to også, siden den ene allerede er syk. Skal strengt tatt ikke være nødvendig og ha med noen fisk tilbake..

De fleste butikker oppererer med 8 dagers garanti, så hvis de dør innen 8 dager tar man med kvitering og forteller at fisken har dødd.
Kommer ikke dette også an på hvordan de har det(At vannverdier er bra, temperatur, osv)/at de har blitt introdusert til akvariet på rette måten?
Jeg vet ikke, men har hørt dette.
jo,jo.. selvfølgelig. Men når de var slappe allerede før de forlot posen er det klart at noe har skjedd i butikken eller under transporten.. Uansett har man garanti på varene man kjøper, uansett hva det er. Begynner butikken og krangle på det får du vise dem kjøpsloven..
Du får snakke med butikken og forklare situasjonen. Avklar også med den du fikk gaven av hvordan transporten foregikk. (Hvor mange timer lå fisken i posen, var den i romteperatur, foran en peis eller i en iskald bil? Raske temperaturskifter?)

Ta med vannprøve så butikken får se at du har greie forhold i akvariet ditt også, så bør dette kunne ordne seg greit det

Du spør om du må ta med den gamle til butikken - hva mener du egentlig med det? Om du må ta med den døde fisken? Tviler, men selvfølgelig kan det jo hende butikken ønsker det..... Frys i såfall ned liket i mellomtiden så du slipper lukt og forråtnelse.....

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap