- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Fisker til 190 liters hjørneakvarium
Fisker til 190 liters hjørneakvarium
Om et par mnd har jeg planer om å gå til anskaffelse av et 190 liters hjørneakvarium. Nå har jeg 3 platy, 1 ancistrus, 2 sølvhai og 3 praktbotia. Alle fiskene er på str med platy akkurat nå. Vet at sølvhai og praktbotia krever større plass, så de skal bort når de blir litt større.
Men hva slags fisker vil dere anbefale til 190 literen? Ønsker fargerike fisker som er lette å holde. Kanskje en stim kardinal tetra, flere platy...? Har god tid med planlegging
Forslag mottas med takk
Men hva slags fisker vil dere anbefale til 190 literen? Ønsker fargerike fisker som er lette å holde. Kanskje en stim kardinal tetra, flere platy...? Har god tid med planlegging
Forslag mottas med takk
Postet 18.02.08 kl 22:29
Postet 20.02.08 kl 14:35
Postet 20.02.08 kl 14:37
Postet 20.02.08 kl 15:43
Det er en god idè å lese i fiskebasen om de fiskene du ønsker å holde. Der står både anbefalt minimumsstørrelse på akvariet og hvilke vannverdier fisken trives i. Som Sølvi Gullaksen nevner så vil feks golden ha helt andre vannverdier, men også også en del av de andre vil passe dårlig sammen av den grunn.
I tillegg så vil både praktbotia og sølvhai fort bli for store til karet. Anbefaler derfor igjen at du sjekker i fiskebasen så kan du komme tilbake med en "revidert" liste
I tillegg så vil både praktbotia og sølvhai fort bli for store til karet. Anbefaler derfor igjen at du sjekker i fiskebasen så kan du komme tilbake med en "revidert" liste
Postet 20.02.08 kl 16:38
Har ikke kjøpt akvariet ennå så aner ikke målene på det.
Angående praktbotiane og sølvhaiene så skal de som sagt vekk. Disse kjøpte jeg uten å lese om de på forhånd. Ja dumt, jeg vet.
Om golden så har jeg lest at den er lite revirdannende. Vil ikke det si at den ikke er aggressiv mot andre? Angående vannverdier, så er det ikke så stor forskjell ut ifra hva som står i fiskebasen. Eneste er at den skal ha litt høyere PH. Hadde det ikke gått an å ligge på PH 7,5? Likte veldig godt denne gule fisken!
Temperatur og minimum mål i liter er også dekket (så lenge man ser bort i fra praktbotia og sølvhaiene).
Hva hvis jeg hovedsaklig ville hatt Golden. Hvilke andre kan da gå sammen med dem?
Angående praktbotiane og sølvhaiene så skal de som sagt vekk. Disse kjøpte jeg uten å lese om de på forhånd. Ja dumt, jeg vet.
Om golden så har jeg lest at den er lite revirdannende. Vil ikke det si at den ikke er aggressiv mot andre? Angående vannverdier, så er det ikke så stor forskjell ut ifra hva som står i fiskebasen. Eneste er at den skal ha litt høyere PH. Hadde det ikke gått an å ligge på PH 7,5? Likte veldig godt denne gule fisken!
Temperatur og minimum mål i liter er også dekket (så lenge man ser bort i fra praktbotia og sølvhaiene).
Hva hvis jeg hovedsaklig ville hatt Golden. Hvilke andre kan da gå sammen med dem?
Postet 20.02.08 kl 17:09
Fisker fra malawisjøen passer best med andre fisker derfra. Velger du golden må du derfor belage deg på et rent malawi-kar. Dessverre er ikke 190 liter stort nok til å fylle på med så mange ciklider. Har ingen egen erfaring med disse så forhåpentligvis kan noen andre svare deg på hvilke, og hvor mange andre fisk du kan ha der.
Tror forresten du ikke har lest fiskebasen godt nok. Kardinaltetra feks, vil nok trives heller dårlig i malawi-vann.
Tror forresten du ikke har lest fiskebasen godt nok. Kardinaltetra feks, vil nok trives heller dårlig i malawi-vann.
Postet 20.02.08 kl 17:19
Har hatt Malawier selv i et 190 liter hjørnekar,Golden mm. Det går fint så lenge de er noenlunde små ,men etterhvert trenger de større kar. Du kan ha fks. Ancistrus sammen med de hvis du vil ha en algespisende fisk ,men ellers bør de være Malawi-ciklider fortrinnsvis andre Mbunas (dette er gruppen Golden tilhører).
Malawier flotte,fargerike fisker så jeg skjønner godt at de kan friste
Mvh.Sølvi
Malawier flotte,fargerike fisker så jeg skjønner godt at de kan friste
Mvh.Sølvi
Postet 20.02.08 kl 18:42
Postet 20.02.08 kl 19:00
Postet 20.02.08 kl 19:04
Postet 26.02.08 kl 21:02
En god hovedregel med malawicichlider er at ALLE spiser yngel sin. Derfor må hunnen taes ut når hunn har hatt egg/yngel i munnen i ca 3 uker. Hun bør da settes enten i eget kar til hun spytter ut yngelen selv eller at du rister yngelen ut av munnen på ho over i et egnet sted for yngel. Ancistrusenyngel blir nok også levendefor oppi der. Blir skjelden spist av foreldrene, men malawiene vil se dette som enkelt bytte så fort de slipper ut av hula. Les litt artikler om malawi før du bestemmer deg. Denne har jeg skrevet. I et kar på ca 200 liter kan du nok greit ha 12-15 individer av de fredeligere malawiartene. Aulonocara er et greit valg å ha sammen med Golden. Relativt fredelige begge to.
Postet 26.02.08 kl 23:33
Takk for svar Har lyst å ha litt planter oppi selv om det er malawi kar. Leste i artikkelen din at Vallisneria gikk fint. Men hva med Javamose. Funker det bra?
Angående steiner, så har jeg kjøpt inn en plast stein som er bygget slik at fisker kan svømme gjennom den. Ser ut som skifer Hvis jeg bare har sånne lette steiner, er det da nødvendig med isopor i bunnen.
Og et siste spørsmål. Har noen platy som jeg egentlig har lyst å beholde. Går det fint å ha dem sammen?
Her er vannverdier til de som skal i karet:
Golden PH 7,7-8,6 GH 10-30 Temp. 23-26 grader
Socolofi PH 7,0-8,5 GH 5-20 Temp. 24-26 grader
Ancistrus PH 6,0-8,0 GH 0-30 Temp. 20-28 grader
Platy PH 7,0-8,0 GH 9-19 Temp. 18-25 grader
Så hvis vannverdiene i karet blir: PH 8 GH 12 Temp. 25 grader, er alt i orden da?
Angående steiner, så har jeg kjøpt inn en plast stein som er bygget slik at fisker kan svømme gjennom den. Ser ut som skifer Hvis jeg bare har sånne lette steiner, er det da nødvendig med isopor i bunnen.
Og et siste spørsmål. Har noen platy som jeg egentlig har lyst å beholde. Går det fint å ha dem sammen?
Her er vannverdier til de som skal i karet:
Golden PH 7,7-8,6 GH 10-30 Temp. 23-26 grader
Socolofi PH 7,0-8,5 GH 5-20 Temp. 24-26 grader
Ancistrus PH 6,0-8,0 GH 0-30 Temp. 20-28 grader
Platy PH 7,0-8,0 GH 9-19 Temp. 18-25 grader
Så hvis vannverdiene i karet blir: PH 8 GH 12 Temp. 25 grader, er alt i orden da?
Postet 27.02.08 kl 13:56