- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Syk kuhli-ål?
Syk kuhli-ål?
Jeg har hatt to kuhli-åler nå i to måneder. Den ene er ganske dagaktiv, og ser frisk ut med sterke farger. Den andre derimot er veldig sky, den ligger inne i en "labyrint" hele tiden, og det har gått uker mellom hver gang jeg har sett den. Men har lest at dette kan skje, så jeg tenkte at det ville vel bedre seg. Men nå såg jeg den en kort stund her om dagen, og kontra den andre var den blek, tynn og så regerett syk ut. Lurer på om den muligens er syk, eller om den bare mistrives så mye at den er døende?
Postet 28.02.08 kl 16:46
Det er ikke alltid like enkelt å se om kuhlii kan være syk, noen av dem "slår av" fargen når de kuler'n. Men, om du ikke ser at den spiser noen sinne, så er det noe galt.. Husk bare at kuhlii åler er spesialisert på å finne mikroskopiske smådyr i bunnlaget, ikke sikkert den ikke spiser selv om den ikke tar flakfor etc.. Den kan også spise når du ikke ser. Som du skjønner, ikke mulig å gi deg et helt klart og entydig svar på spørsmålet ditt. Du må nesten se det an og vurdere selv, siden det er du som kjenner akkurat denne ålen.
Edit; Glemte helt å si at størrelsen på kuhlii heller ikke er et sikkert tegn på syk/ikke syk, noen er noen pingler og blir tilsynelatende aldri store, men andre blir "svære". Det er sikker en forskjell på 3-4 cm mellom mine største og den minste i lengen, og omkretsen er deretter. Og de er alle voksne.. Hunnene blir betraktelig mye rundere/større enn hannene, også. Kanskje du har en hunn og en han..? Ingen måte å se det på før hun evt blir rognstinn, dessverre.
Edit; Glemte helt å si at størrelsen på kuhlii heller ikke er et sikkert tegn på syk/ikke syk, noen er noen pingler og blir tilsynelatende aldri store, men andre blir "svære". Det er sikker en forskjell på 3-4 cm mellom mine største og den minste i lengen, og omkretsen er deretter. Og de er alle voksne.. Hunnene blir betraktelig mye rundere/større enn hannene, også. Kanskje du har en hunn og en han..? Ingen måte å se det på før hun evt blir rognstinn, dessverre.
Postet 29.02.08 kl 08:34
Endret: 29.02.08 kl 08:38
Takk for svar.
Takk for svar, får bare prøve å følge situasjonen videre jeg da.
Postet 29.02.08 kl 08:51
Endret: 29.02.08 kl 08:51
Postet 29.02.08 kl 10:49
Det har du rett i, glemte å si det. Har 15-20 stykker, og de møljer rundt hele dagen.. Ser at noen trekker seg tilbake innimellom og kuler'n i et eller annet lite krypinn, men de er som oftest i full aksjon. Noen er litt roligere av seg, og er stort sett fremme når det er mat, synes de svarte er litt roligere, men det kan være noe jeg innbiller meg. Og man er vel ikke rolig selv om man ikke er hyper, finnes jo en mellomting eller tre.
Postet 29.02.08 kl 12:45